Thursday, September 6, 2012

Explicit And Implicit..


Explicit and implicit.. Salam kepada sume readers. Tajuk entri nampak macam educated gile kan? =P Actually entri yang aku nak update ari ni ade kaitan sikit ngan nota sisipan yang aku letak kat bawah sekali dalam entri yang sebelum ni. So, sesapa yang bace note aku letak kat entri semalam.. korang ade idea ke ape yang cube aku sampaikan dalam note tersebut?

Dunia blog yang aman lagi tenang baru2 ni dikejutkan lagi dengan terupdate satu entri yang memang panas habis oleh sorang blogger yang aku tak kenal pun sebelum ni. Panasnye entri tersebut sampai kan blogger yang post entri tu decide untuk delete blog die mungkin kerana tak tahan ngan komen yang diterima kot. Entri ape yang die post? Sape nak tau leh klik kat --> SINI

Kepada yang klik link tu mesti faham kan nape tuan blogger decide untuk delete blog? Tapi kepada tak klik? Aku cite simple je r. Blogger tersebut telah update satu entri yang mencitekan memang untung seseorang menjadi cikgu sebab yang die nampak basic gaji cikgu tinggi, keje tak banyak, banyak mase terluang untuk wat bende lain dan macam2 lagi kemudahan yang diberikan.

Hasil dari entri blogger tu, terciptalah macam2 entri lain yang membidas habis entri tersebut. Senang cite, kalau korang search keyword "untung jadi cikgu" korang leh jumpe macam2 blog yang cite pasal entri tersebut. Tajuk hot kot, mesti ramai blogger yang nak up entri yang bertitle macam tu nye kan? Hentaman yang ditime, memang usual r kalau wat entri sensitif camtu.

Pada satu sisi yang lain, aku respek ngan sifat berani blogger ni sebab awal2 entri die dah tau yang die akan dihentam orang ramai sebaik je die post entri tu tapi still nak post gak. Cume situasi tu leh aku klasifikasi sebagai takde penyakit, cari penyakit. Dalam isu ni.. pendapat aku sendiri, blogger tersebut telah dihentam oleh ramai orang sebabnye cume ade satu je.

Blogger tersebut merupakan sorang engineer. Secara normalnye, sorang engineer tak mungkin leh tau detail tentang keje sorang cikgu and vice versa. Sebab tu r, kebanyakan orang terutama cikgu sendiri takleh time bile sorang engineer macam blogger tu cube mempertikaikan keje sorang cikgu. Kalau aku sorang cikgu pun memang tak mustahil aku akan bertindak macam tu gak.

Keadaan ni same r macam ape yang orang selalu cakap tentang kerjaya sorang engineer yang dikatakan bagus, banyak duit, hidup senang dan macam2 lagi. Betul ke? Kalau betul keje engineer ni hidup senang banyak duit sume.. takde r certain2 member aku yang dulu keje engineer tapi sekarang dah lari ke banking. Dapat tak ape yang aku cube nak sampaikan dekat situ?

Pendapat umum orang ramai tentang keje sorang engineer. Even kalau sembang ngan member aku pun dorang cakap untung nye aku jadi engineer. Hidup senang. Siap mampu beli kete sendiri lagi. Pasni dah leh kawin dah <-- yang ni memang lambat lagi kot =P Tapi sedar tak dorang untuk aku capai kerjaya ni aku dah habiskan mase aku 11 tahun just untuk blaja je.

Sepanjang 11 tahun tu, aku dah blaja macam2 subjek such as thermodinamic, fluid, static, etc. Aku kne tau at least basic certain2 software macam autocad, c++, solidwork. Aku kne face berpuluh ujian kat makmal and a lot of tutorial, test ngan quiz. Tak kire lagi ngan project capstone mase third year ngan thesis time final year. Still rase senang ke pas bace sume ni?

Bercite tentang something yang kita just nampak depan mata which is tersurat tak same ngan ape yang tersirat disebaliknya. Aku yakin untuk cite pasal perbezaan company melayu ngan company cina sebab sume tu based dari experience aku. So, kalau ade yang nak berbahas pasal isu tu pun aku rase takde masalah bagi aku sebab sume tu aku dah alami sendiri.

Berlainan ngan blogger tersebut, die mempertikaikan kesusahan keje sorang cikgu just sebab die tengok cikgu bese balik umah awal, banyak mase terluang, boleh wat jualan2, boleh update blog. Tapi tu sume just depan mata. Yang kita nampak. Ape yang blogger tu tak sedar, cuma sorang cikgu je tau ape yang sorang cikgu tu akan face hari2 sebenarnya. 

Aku sendiri pun rase keje cikgu sangat susah sebab kne deal ngan manusia. Compare ngan aku yang ari2 deal ngan machine or comp. Kalau machine wat hal, geram sangat leh main ketuk2 kat machine tu. -_- tapi kalau student wat hal? Jenis ati lembut maybe insaf kot tapi certain yang tak? Takyah tunggu lame, habis sekolah nanti kita tengok sape lak yang akan kne ketuk.

Senang cite, bagi aku memang takde keje yang senang. Kalau ade sila r share2 ngan aku sebab sampai sekarang aku tak jumpe lagi keje yang betul2 senang. Ape pun, blogger tersebut telah bukak balik blog dan mintak maaf.. klik --> SINI So, harap kita sume dapat lebih open dan maafkan salah die. Alaa.. statement johari pain lagi berani mati kot. Takde orang kecoh pun =P

Note : Tak habis lagi cite kaler baju raya aku rupe nye.. =)

26 comments:

NIZAM said...

moral of the story: kita harus kena peka kan. :)

aku HaniAsyira said...

tgk sekeliling sebelum ckp pape.. kerja bidang lain2.. lain2 lah susah nya kan.. biasalah dia tgk satu sudut pun.. papepun dah mintak maaf kan..

aku perasan gak komen baju raya ko tuh..

Kira Sakura said...

xde keja yg senang klu senang bukan keja la namanya, suri rumah pun x mudah keja dia. betol kata ko deal ngn manusia lg susah dri deal ngn mesin. mcm aku deal ngn manusia mmg klu tak sabar ada yg mkn maki..

*nanti aku cite erk pengalaman aku pasal cinta blogger tue wat masa skang aku segan lagi nak cite mcm mana aku blh kenal ngn dia aku kan pemalu hahahahaha :p

Izwa Kamaruddin said...

hurmmm....

نورعيم said...

ohh ni la kisahnya. ptt la cikgu2, bakal2 cikgu mengamuk sakan. hee.

nasib baik bkn cikgu. hikhik.

#abg baru eh? tak minat pn nak cari. muahaha.

HeNRieTTa JoSe said...

Pandangan peribadi rietta.....cikgu ada kesusahan dia sndiri dalam mendidik anak bangsa....

Akue Achik said...

konklusiny mg takde kerja yg snang..

tp jobless lg ssh..

sy tau engineer tu ssh, lg2 bla pmpuan..

tp ckgu pun ssh, half day tp krja berlmbak...


sy blum jd ckgu lg..tp bila praktikal,blik dr sek konpom tido dulu..penat! lyn karenah pelajar 1001 mcm..

anyway, mmg rmai org ckp jd ckgu senang..tp 1st time sy bca ada org ckp engineertu sng..hehe

Anonymous said...

tajuk N3 pown dah buat KA terangkat sikit hehehe

Amirah Ahmad Zaki said...

setuju.. takde keje yang senang kat dunia ni. Boleh je nak kerja sambil lewa, tp jwb lah kat akhirat nanti.. hehe.

Afraa Ain Ahdia said...

terlajak perahu boleh diundur, terlajak kate , pemes ko satu malaysia.. kuikuikui..

Sarah Nabila said...

Jadi cikgu bukan mudah..budak-budak pulak banyak kerenah..tapi semua tu berbaloi bila tengok student kita berjaya..^_^

Kerja apa pun sama jer..semua kerja susah..yang penting kualiti kerja kita..jujur dan amanah..

Ain Norainsyah said...

Mula-mula aku tak kisah sangat masa baca entri ni tapi bila aku pergi sendiri kat entri dia, aku rasa dia tu agak kurang ajar. abang aku cikgu. apalah sangat kalau setakat gaji banyak tu, waktu malam pun still tak boleh nak rehat. Kalau ada pape pun, cikgu akan disalahkan walaupun pada hakikatnya budak yang salah. Kat sekolah abang aku, sorang cikgu pompuan kena tampar dengan pelajar, cikgu-cikgu terima ugutan, dan macam-macam keperitan yang terpaksa diterima. Menurut cikgu sejarah tgkatan 2 aku dulu, bagi seorang cikgu, ada 20 tugas lain selain guru. Tu belum dikira dengan pengorbanan lain. Macamana dengan yang jauh dari anak dan isteri? pastu ada pulak yang komen, belajar pandai-pandai, kerja cikgu je. Kalau aku ni cikgu dia, seyes aku tak halalkan ilmu. Walaupun aku bukan sorang cikgu, aku sendiri agak terkilan dengan entri dan beberapa komen kat situ.

Anonymous said...

setiap kerja ada bebanan dia...usah dicerca atau dikeji.....

Hansyirah Takezur said...

haha. sape duk tanya baju raya ko tu? upload gambar 10 la brotha. baru diorang tak tnya..

biasalah.. mungkin orang yang tak alami akan cakap senang. tapi bila dah hadap betul2 baru tau. mungkin dia expresskan dari sudut fahaman dia. lek la. takde pape pon sbnrnya kan..

vendoline said...

hye lama tak BW...
ape khabar blogger...
-----> mmg org nmpk tugas cikgu senang..tp cube la dlu brada di tempat kami then pikir balik kata2 tu

Liyaa Mf said...

Semalam masa aku baca entry ni terus aku search entry2 laen yg berkaitan. Hehe. Kepoh betul aku! :P

Okey, pandangan peribadi aku lak. Aku rasa aku faham apa yg blogger tu nak sampaikan pd awalnya. Tp maken ke bwh aku baca, aku dah maken tak bersetuju ngan dea. Pd aku it's unfair dea cakap camtu. Plus, cara dea cakap pun tak berlapik. Even aku bekas engineer & bukannya cekgu, tp aku turut terkilan ngan apa yg dea tulis. Err tak sampai hati nak ckp apa yg aku rasa.

Btw, aku jadikan benda tu iktibar je. Hopefully aku takkan terlepas taep benda2 yg boleh mengguris hati org laen :D

Unknown said...

hidup aku dikelilingi cikgu

dan kalau aku tak jadi cikgu pon aku akan resepek certain cikgu

tak perlula buat entri jeles cmtu kan

keje sume org susa

persoalannye bape ramai enggnr mintak kpli jdi cikgu?

ramai. tak terkire.

aku rase dorg nyesal sbb mse belaja dlu, bile sebut enggnr cm gempak. loaded.

bile da keje mule nyesal n cr pasal ngn kerjaya lain aish

najwa nano said...

aku takdela tahu sangat pasal kisah ni tapi wanna sharing something..

aku dikelilingi dengan cikgu2 sebab aku duduk di kuarters pendidikan.seawal 7.30 aku dah diorang keluar pegi keje.lewat punch card alamak hadap pengetua.then,face alot of things dekat sekolah.ragam budak2.then,u know prangai budak skrang tak mcm dulu.diorang sngat rude dan improper action selalu ad.then,untuk budk yg akn exam bsr thn ni,ckg akn dipush oleh phk skolah untk tingkat prsetasi kalau tak kene marah..pastu dengan keje dalamannya lagi untuk event sekolah..senang ke keje ckg?

both my parents ckg.ada ketika mak bapak aku tension sampai bwk blik kmarahan tu kat rumah.tp aku sngt fhm situasi dorang..

then,aku tak cukup kasih sayang pon walaupon mak ayah aku cikgu banyak masa terluang.seriously..tak banyak masa pon diorang terluang..ayah aku pnolong kann pentdbran balik pukul 5.30 sme je dengan orang pejabat..

seme keje brlainan,aku tak kata engineer sng sbb family aku most engineer tapi agak2 ah nak buat entri pon kan.kdg2 boleh jadi 1 penghinaan untuk para guru..

Anonymous said...

wsalam..ohoo..berani buat berani r tggung..bgs2. keje senang ye? hmm..sume senang klo punyai hti y ikhls =)

missha said...

senang kata, kita takkn tau situasi seseorang melainkan kita ada di tempat orang tu. so, elakkn buat assumption ..huhu :)

missha said...

nak tambah sikit citer baju raya ..haha..

maknanya baju raya kita warna sama la..haha :D

cikcleopatra said...

hahaha..aku baru je bace blog yana tu..mmg berani mati!!pada awal aku setuju la jugk apa yg diperkatakan tp bila da sampai bawah2 tu mcm dah over la pulak..tak baik la think negatif.pape pun tu pendapat die sendiri..setiap org ade pendapat masing2 kan.hehe..dan mengikut pengetahuan aku course yg paling susah sekali nak belaja adalah engineering..betol x?huhu.tp gah je kan rase bile keje jd engineer ni.haha.untung la jadi org pandai #eh ;p

CikTeddyCorner said...

engineer bljr dgn cikgu jugak..well,nama pon pndpt..

mirmashi94 said...

err. mak aku cikgu. dan aku x rasa jadi mak aku sesuatu yang senang, in fact tade yang senang dalam dunia nie. kalau sumthing tu senang nak dapat, somethingwrongsomewhere lettew.

adan said...

pacik aku cikgu,lepas dia baca entri blogger tu dia post kat status fb dia..

"Ingat, setinggi mana pun pangkat..jangan sesekali berpikiran negatif dengan kerja org lain..jangan cuma melihat luaran, tetapi hakikatnya hya guru yang tahu kerja sebagai guru..x percaya??cubalah jadi seorg guru..baru tahu ssh senang kerja guru..kerja sbg engenier mmg hebat..tetapi pernah ker nak basuh@cebok murid yang berak dalam seluar..itu cuma satu yg dapat disebutkan..cuma xnak terlalu byk sebut, nnt org kata x ikhlas plak..memadailah, berpikiran positif dengan kerja org lain..xdak kerja yang senang..hatta sbg perdana menteri atau raja.."

orang lihat cikgu bekerja hanya berapa jam je..? aku pernah tgk pacik aku cek kertas peperiksaan student sampai lewat malam..

❤Mrs. Myra❤ said...

bagi aku, takde keje yang senang dalam dunia nie...
tak kira la cikgu ke, engineer ke, cleaner pon susah tau...huhu...

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates