Monday, September 17, 2012

That's All ??


That's all ?? Salam. Ari ni cuti. Ke ade yang tak cuti? Hmm.. ape pun kepada yang cuti aku nak ucap selamat bercuti dan kepada yang tak bercuti, aku just nak pesan, jangan r jeles kepada diri kami yang ngah cuti ni =P Ok, rase sume maklum nape kite bercuti ari ni kan? Sume nye disebabkan semalam 16 september negara kita telah menyambut hari malaysia, tapi sebab semalam memang cuti.. so ari ni pun jadi cuti.

Tapi aku bukan r nak cite pasal asal usul pembentukan malaysia pun. Rase bende tu sume sedia maklum kan? Penarikan singapore, penyertaan sabah sarawak so aku skip je. Aku sekarang ni lebih berminat untuk share pandangan aku mengenai satu isu yang aku rase sume sedia maklum mengenai nye. Tak lain dan tak bukan mengenai filem yang dikatakan mengutuk nabi iaitu innocence of muslim tak silap tajuk die.

Terlebih dahulu aku nak bagitau ikutkan aku bukan nye layak sangat pun nak bagi pendapat dalam isu ni. Sebab nye aku sendiri pun tau aku bukan nye perfect mane pun. Selalu je wat salah, dosa dan macam2 lagi. Tapi, bagi aku kalau nak tunggu aku jadi perfect baru leh suarakan pendapat aku, memang sampai bila2 pun tak kan jadi sebab aku yakin sampai2 bila2 pun aku takkan jadi someone yang perfect.

Sebenarnye aku agak kagum dengan bantahan yang ditunjukkan orang Islam sebaik sahaja filem ni mula di publishkan. Memang dapat nampak betapa mereka umat Islam cukup marah dengan penerbitan filem tersebut. Sayang betul mereka kepada nabi kita tu kan? Cuma, kat malaysia aku tak nampak sangat bende2 macam tu berlaku. Nape ye? Owh lupe.. kita lebih amek tau pasal gangnam style kan? =P

Tapi macam aku state kat ayat awal tadi, aku cuma agak kagum je. bukan betul2 kagum or sangat2 kagum pun ngan bantahan yang orang Islam wat mengenai filem tu. Sebab bagi aku tu je ke yang bole dibuat? Camtu ke cara nak tunjuk semangat cintakan nabi tu? Just ngan cara demonstrasi bantahan bagai leh show yang kita ni memang betul2 sayangkan Islam ni serta nabi kepada umat akhir zaman ni.

Macam aku mention awal2 tadi, aku bukan r perfect mane nak sembang pasal hal ni tapi ape yang aku nampak, kita bukan main marah lagi bila dapat tau orang bukan Islam menghina agama kita ni tapi sedar tak sedar, kadang2 kita sendiri hina agama kita ni. Aku tak tau betul ke tak tapi setahu aku r kan, tak boleh rase nye orang yang bukan Islam masuk umah suci umat Islam tu even ko putera raja sekalipun kan?

Tapi ape yang aku tengok baru2 ni sebaliknya. Lebih meng "ape" kan lagi, bila aku compare pakaian putera ngan wife die ngan ape yang orang kita pakai mase tu, sopan lagi wife prince tu. So cane? Baru2 ni pun aku agak tertarik dengan statement sorang member aku dalam fb yang cakap jakim sebok menangkap pasangan dalam bilik hotel berpeluk bagai tapi yang berpeluk terang2 dalam drama tu boleh lak. Cane tu?

Adakah sebab sume tu dilakukan atas alasan keje so bende tu jadi boleh? Tak boleh nak tangkap, nak nasihat. Aku tak tau lak macam tu boleh. Aku pun nak jadi artis camtu =P Lagi satu yang aku nampak bila mereka yang bukan Islam kutuk Islam depan2 dalam fb or medium lain. Bukan main lagi sume orang bertindak nak jadi ustaz dan ustazah mempertahankan agama Islam "kesayangan" dorang tu.

Tapi, yang wat aku senyum sendiri.. nasihat boleh dibilang ngan jari. Majoriti nye? Sume mengeluarkan kata2 ngan bahase yang "cukup indah" sampai aku pun terpikir yang sent sume tu Islam ke tak? Mereka konon wat camtu dengan alasan nak show betapa dorang sayang kan agama dorang tu tapi tak realize, dorang baru je wat orang makin pandang serong agama Islam tu ngan bahasa "cukup indah" dorang gunakan

So, kesimpulan yang aku boleh simpulkan dalam entri aku yang ni.. better lagi aku, ko, die, mereka, korang pastikan yang kita sendiri tak hina agama kita ni sebelum sebok dok maki orang bukan Islam hina agama kita ni. Tak guna pun sebok demontrasi bagai pertahankan agama kita ni tapi habis ngan demontrasi bukak tv, tengok empty vee, layan lady gaga.. menari gangnam style like nothing happen.. =__=

Note: Sekadar pendapat dari aku yang memang tak perfect mane sebenarnye =)

13 comments:

Unknown said...

How true!

Unknown said...

aku stuju ngn ko

untuk penambahan info sal nasihat2 ni

bukak szlihin.com

itu die da snaraikan penghinaan kite buat kat nabi kite sendiri hurmm

sbb tu aku mls nk ulas pnjng. cm kau kate

kite tak perfect n tak baik mne nk ulas panjang, muhasabah dri

saljihitam said...


ai, macam biasa dengar je ?

Kira Sakura said...

tadi pun baca kt blog Solihin Zubir pasal nie..

betul tue aku setuju, mcm mana org kafir nak pandang mulia kat kita sedangkan kita sndiri tak berperilaku mcm org muslim sebenar.. Nabi sendiri menegur beradab walau kata2 tue sgt menyakitkan

Gdsbnga said...

eh non muslim bukan boleh ke masuk masjid ? kita pun boleh je masuk rumah ibadat dorang asalkan tk buat apa yang dorang buat sudah .

aku nyampah org yg bajet ustaz ustazah dengan menggunakan " bahasa yang indah tu " cakap elok - elok tk boleh .

yg pasal gangnam style tu gua tak nak komen . ah apa beza gangnam style dengan tarian - tarian yg ae dekat Malaysia yang melibatkan percampuran laki perempuan . ada beza ke ? think .

Liyaa Mf said...

Artis bila berlakon tetiba dapat pengecualian ek? Tu yg ramai org berebut nak jadik artis tu kut :P

Masuk je mana2 pertandingan nyanyian. Kalau kalah pun pastu nanti dapat gak tawaran berlakon. Pastu leh r dapat pengecualian yg sama gak. Nak peluk ke apa sume atas alasan komitmen keje. Senang kan? :P

Sama r. Aku pun tak perfek. Segan nak komen bebenda camni :D

aku HaniAsyira said...

kita ni selalunya bukan marah dah tapi maki..

yang peliknya, kita pun sonok tgk sekali kan dlm tv.. padahal kalau tgk kat luar rasa geram je..

TiranaAduka said...

salam kenal dari tiranaaduka.
Thanks sharing info yg bagus

adan said...

Bro.. dua hari lepas aku sembang ngan kawan cina.Pompuan. Dia kata kat masjid putrajaya disediakan pakaian utk tutup aurat bg penganut agama lain yg ingin melihat dalam masjid..
sama ada btl atau tidak aku tak kompom lak..

yg pasti ketenangan dpt dirasa bila berada dlm masjid..sapa tau non-muslim dpt hidayah...

Anonymous said...

x mau komen lebih2 moga2 sapa yg masuk masjid tu mendapat hidayah Nya

aizamia3 said...

jangan sekadar hangat2 tahi ayam.. memula bagai nak rak bantah, tapi lepas tu lesu.. :(

Anonymous said...

aku stuju sgt lah tu ! sakit dgn org islam y mengaku islam tapi x beriman dgn sbnr2 iman.Even dh tahu diri tu terukk ubhlah ! kite x kn prnh perfect tp kita boleh jdi lebih baik.Itupun klo dpt bezkn antara y hak ngn y batil.Wallahu a'lam.

missha said...

malas nk ulas panjang jugak.. huhu :)

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates