Wednesday, September 26, 2012

Timeline My Way..


Timeline my way.. Salam. Ari ni memang agak busy terutama pagi tadi. So petang2 camni aku amek r sikit mase untuk update pape yang patut. Actually aku tak bape nak ade idea nak update pape tapi sebab tadi dalam fb ade sorang makcik suruh gak aku update. Siap pakse ugut lagi, "terpakse" gak r aku update =P Memandangkan takde cite sangat, so aku ingat ari ni aku nak aja cane aku wat timeline fb match ngan dp aku tu. Tambah lak ade sorang blogger nak tau cara nak wat bende tu.

So ari ni aku nak wat tutorial pada sape yang rajin nak try, boleh? ^__^ Sebenarnya, kebanyakan orang guna photoshop untuk wat timeline yang macam tu. Tapi sebab aku ni jenis yang malas nak cari software die (nak beli mahal), malas download, malas install dan macam2 malas lagi.. teruk betul -__- so aku pun pikir cane care yang simple untuk wat timeline match ngan dp ni ye. Last2 dapat satu care yang bagi aku  memang simple untuk wat timeline camni. Guna je teknik printscreen.

So, sape rajin nak try.. ikut r step2 aku aja kat bawah ni ye =)

Mula2 sekali, log in fb pastu terus ke bahagian profile. Pastikan full screen pastu korang printscreen je page fb korang tu, save je dekat mane2 (aku bese save je dulu kat paint, senang) Then, open je image yang korang save tadi guna mane2 software yang boleh edit gambar pastu crop page fb korang tu just tinggalkan timeline ngan dp je. Status korang yang banyak2 tu pun jangan ngengade tinggalkan. Crop je sume dan pastikan tinggal timeline dengan dp je lepas crop tu ok? 


Lebih kurang camni r lepas crop..

Next step perlukan photo editor, aku guna online je.. leh klik --> SINI

Sesape yang klik link atas tu, korang pilih open pixlr editor (advance), pilih open image in computer pastu open r gambar yang korang nak jadikan timeline baru korang. Pas open, korang klik button image pastu pilih image size pastu tukar image size bagi same ngan timeline fb korang crop tadi. Macam kes aku, timeline fb atas tu bersaiz 861 x 367, so aku tukar gambar bawah ikut saiz timeline tu. Cane nak tau saiz timeline fb korang crop tadi? Drag je cursor kat timeline tu, detail nanti die bagi.


Camni r step die bile dalam gambar..

Setel ngan step tadi, korang akan dapati saiz gambar korang open tadi dah berubah. Sekarang open lak gambar timeline yang korang crop tadi ngan klik file - open image. Sekarang korang akan dapati dekat ruang layer tu akan kuar background timeline korang. Just hold and drag je gambar timeline dekat layer tu ke gambar yang korang open mula2 tadi. Sebaik saje korang wat camtu, korang akan dapati gambar timeline korang akan cover keseluruhan gambar yang korang open mase mula2 tadi. 


Ringkasan bagi step atas.. memang ringkas!

Pas setel ngan step tu, next step ialah crop. Korang klik button crop yang ade aku state dekat gambar kat bawah ni dan crop gambar ikut saiz timeline je. Ingat, saiz timeline je. Jangan lebih. Kat sini, kejituan memang agak penting =P Dah setel crop, ikut arahan macam kat bawah, un-click ruang yang aku state tu dan korang akan dapati gambar yang korang pilih as timeline baru tu akan muncul dan ape yang perlu korang wat seterusnya just save je gambar tu kat mane2 yang korang suka. Janji save.


Dalam bentuk gambar, beginilah cara nye..

Lepas dah save gambar tadi, just follow je balik step yang kat atas tu cuma kali ni, jangan crop ikut saiz timeline. Sebaliknye, crop lak ikut size dp dalam timeline korang. Dah setel ngan keje crop, follow gak step yang tadi. Un-click tempat aku state dalam gambar dan makesure after that, gambar yang muncul pas crop ialah gambar yang korang open mula2 tadi, cume kali ni bersaiz dp. Ok, pas follow sume step tadi.. sekarang korang dah ade kedua dua timeline dan gak dp baru yang diperlukan.


Same macam kat atas, lain sikit je..

Sume benda ade standard masing2, termasuk r dengan timeline and dp ni. Mark zuckerberg dah tetapkan standard timeline yang paling ideal (wat mase ni) bersaiz 851 x 315 manakala untuk dp lak, saiz paling ideal is 180 x 180. So, sekarang korang open timeline ngan dp yang baru tadi dan selaraskan je saiz imej ikut standard yang ditetapkan. Bile dah setel, save dan siap sudah timeline ngan dp baru korang. Just tinggal waktu untuk percubaan je. Open fb, upload dan upload dan save. Siap sudah =)


Mark zuckerberg tetapkan, follow je sudah.. 

Sebab cara aku ni tak ikut photoshop terutama bab crop main pandai2 tu =__=, of coz r mesti akan lari bape nano meter or piko meter sikit. Tapi ape sangat beza nano ngan piko tu kan? =P Ape pun, camtu r care aku wat timeline same ngan dp. Sesape rase care aku ni leh digunakan, lebih simple dari guna photoshop leh r try kalau nak try. Sesape yang dah try tapi tak faham leh tanye aku. Tapi kepada yang belum try tapi nak tanye, jangan tanye! =P Memang tak reti aku nak explain cane nanti.. 


Pas dah upload, terbentuk r image macam kat atas ^__^

Actually aku mula minat bermain ngan timeline ni bile aku tengok timeline fb budak2 luar yang bagi aku memang kreatif, cantik lagi superb. Teringin gak nak wat wallpaper sendiri macam dorang pastu jadikan timeline. Cume, itulah die.. malas.. Err So, wat mase ni aku amek je mane2 pic aku rase cantik, wat macam step kat atas dan jadikan timeline. Lagi senang dan sesuai ngan orang malas macam aku ni.. =P Ok r, tu je kot, dah tak tau nak merepek ape dah. So, aku stop dekat sini dulu. Salam.


Kamen rider turut jadi bahan uji kaji ^__^

29 comments:

Unknown said...

mak aih..complex gak..harus saya upah orang lain je buat..hehehe..

Anonymous said...

oooo~..ooo~~~ x lyn !

Shiqin Sunshine said...

owhh macam tu ye... thanx share ^^,

Liyaa Mf said...

Lum buat tp tak kira! Nak tanya gak! Grrr :D

Makcik mana yg siap ugut2 kau tu? Ish2. Hiperbola! Haha! Warghhhhh! Nampak cam simple tapi byk gak step dea. Sbb aku baca sampai bwh, aku takleh nak igt. Kena tulis semula jadikan point2 kut, aku letak sebelah masa nak buat. Kalau aku nak buat laa. Or lebih sng, aku mintak tolong kau jek ah. Kau kan rajen bab tolong menolong ni kan? *Kipas* Ahaha!

Aing said...

alahhh lecehh gak awh..hmm malas lebih ni sebnrnya..haha nati lah nk try, jeles ngn ko kot u done.. :P tq weh!

Ain Norainsyah said...

pemalas.hempuk baru tau! :P

Shila said...

leceh..!

takyah letak DP dengan CP lagi senang..

Unknown said...

oo.. begitu rupanya...
dapat ilmu baru disini...
kalau buat timeline pakai agak aje sizenye..
haruslah kena buat 2 3 kali..
thanks for sharing this ilmu~~ :)

Gdsbnga said...

complicated bebenor . haha .

Liyana Izzati said...

Amboi siap buat tutorial lagi terr. Rasanya aku pernah ter tengok tutorial nak buat benda ni kat youtube tapi ntah tak berminat jerrr.

Zubaidah said...

dah buat tutor lak skrg, aku pun blajar gak bnde2 cmnie sem nie, pening kepala

Kira Sakura said...

arghhhhhh aku tak paham. jadinya aku ambik jalan mudah dengan malas nak buat itu lagi afdal rasanya hahhaahha

aku HaniAsyira said...

tak paham aku bila baca.. pening2.. eh2, aku tak perasan pun dp ko dgn cover photo tu matching.. hahahaha.. so, aku mang tak amik tau lah

HeNRieTTa JoSe said...

mmg mls bab bab edit mengedit nie...biasa picta rietta kecik kan size n letak initial jew....ataw kdg kdg water mark...

نورعيم said...

rajin pulak buat benda alah ni. hee. sy letak je gmbr apa2 yg berkenan di hati.

NIZAM said...

bro, aku mmg pemalas. timeline aku takdak cover photo pun. huuuu.

Nadhirah AR said...

Oh boleh pulak buat macam ni, tak pernah terfikir pun :)

Unknown said...

serius aku pening

last2 aku tak wat

ckopla ape y ade

xde org nk tgk dp aku cntik ke idak pon

Cikgu Ma said...

fenin..hahaha..btw, thanx for sharing...

Ainn Hazwany said...

hahaha susah jugak nanye kann

Woofer Storm said...

pening den..tak fhm sungguh ni^^

Unknown said...

Kalau belom try tp nak tnye jugak jadi ape?? Hahahah

ainraus said...

complicated amat. nangis!

Cikra said...

macam susah je nak buat ste banyak gila tu. hahaha. xpayah letak gambr sudah. haha

Unknown said...

kak eeiyss dah datang menjenguk dan akan berada di blog ini buat beberapa minit (^____^) ubat rindu nak komen

Unknown said...

wah.. menarik jugak ni (^___^)

kindergartenlibrary said...

pergh !! kemain smart !! tapi .... nelly bab ni lembap sikit ! haha

missha said...

tahniah atas kegigihan anda :D hehe..

NiGhTiNaNgLe_FARA said...

walawey!! nak try jugak...
macam ni lagi simple...

hari tu aku baca kat tutorial orang putih punya bapak susah sampai aku give up nak buat.

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates