Thursday, November 1, 2012

Still Exist??


Still exist?? Salam sume, ari ni satu november. Kejap je nak habis dah tahun 2012 ni kan. Ok, takpe. Seperti yang kebanyakan readers tau tapi mungkin ade yang tak tau so aku nak bagitau.. aku sekolah asrama dekat ipoh start form 1 sampai form 5. So, sebagai sorang budak hostel.. memang istilah outing tu something yang tak dapat dipisahkan lagi. Memandangkan ari ni aku nak bercite rilek2 je, aku nak share lokasi2 aku outing dulu yang aku pun tak pasti still ade lagi or tak. Tapi ape pun, macam tak bese lak kan.. selingan jap..

Selingan bertajuk better not equal to nice? (Selingan kne pakse wat =P

Entri semalam, ade certain blogger yang tak bape faham ape yang aku cube citekan. Simple je sebenarnye. Kalau kita buat macam tu, kite tak leh expect orang lain akan wat macam tu gak. Contoh macam korang jenis jujur tak suka menipu orang lain, korang takleh r jadikan kejujuran korang tu sebagai satu jaminan orang sekeliling korang pun tak kan menipu korang. Sebab, individu yang percaya prinsip macam tu r yang lagi senang kne tipu sebenarnye. Bukan suruh tak percaya terus cume berhati hati r ye. Disebabkan tajuk entri lak, aku kne "sound direct" (Hiperbola) ngan blogger mata cantik tu. Dia bagitau dia maksudkan nice bukan better. Puas gak aku argue bagai dengan blogger tu tapi kalah gak. Memang susah nak lawan ngan budak pidato ni rupe nye. So, tak pasal pasal aku kne pakse untuk wat satu selingan jelaskan isu tajuk tu =__= Tapi better tu tak same dengan nice ke? Aku try r dekat google translate dan ini yang aku dapat. Same je.. err 


Premis 1: better = baik, Premis 2: nice = baik, Conclusion: better = nice =P

Ok, tamat selingan jom ke main entri..

Kompleks Yik Foong


Aku rase kalau sesape budak ipoh tak tau kompleks ni, baik korang tinggal kat slim river je =P Tempat ni leh r aku kate kan first check point aku ngan kawan2 tiap kali kuar outing. Naik bas dari silibin mesti akan stop sini sebab senang nak jenjalan pastu. Dekat dalam ni, banyak jual barang2 yang bagi aku agak rare gak r. Ade jual pedang mainan based on cite pedang setiawan (teruja gile) dan video2 drama cina yang femes kat tv mase tu cuma masalahnye at that time memang tak mampu nak beli so memang dapat tengok je r.

Super Kinta


Jangan tertipu dengan tulisan pasar besar ipoh tu sebab dekat tingkat atas tu r terdapat satu mall yang bagi aku cukup femes kat orang ipoh mase dulu. Tak lain tak bukan super kinta. Tapi kitorang panggil super kin je (Ape motif buang "ta" tu aku pun tak faham -_-) Mula2 datang ngan kawan2 aku tertanye dorang nak beli ikan segar ngan sayur sayuran untuk masak ke sampai kne masuk sini. Tapi sebaik je jejak tingkat atas, memang terkesima gak aku. Cane leh sesat sebuah mall yang grand dekat atas pasar borong ikan sume? @.@

Loken


Even dekat papan tanda tu terpampang besar besar memory lane, tapi aku ngan kengkawan serta bebudak asrama yang lain panggil tempat ni loken. Aku pun tak tau mane datang term lari tajuk tu.. err. Loken ni sebuah tempat terbuka yang ade dekat area pekan ipoh. Sebagai budak asrama yang tak dapat pegang duit banyak2, loken jadi tempat untuk kitorang beli barang2 hiburan dengan harga yang murah contoh macam radio dan gak palito (Name kitorang bagi untuk objek macam radio tapi power sikit dari radio.. hmm radio power? 

Bazar Bulat


Terletak berdekatan dengan kompleks yik foong yang aku state dekat atas tadi ialah satu bazar yang aku dan kengkawan panggil bazar bulat. Kalau dah name nye bazar, mesti jual baju kot. Aku selalu lalu tapi tak pernah naik dekat atas. Cane nak naik kalau tengok dari bawah pun ngeri je. Tiap kali lalu aku selalu cakap "Tak lame lagi runtuh r ni" Laser gile mulut.. Sekarang ape status bazar bulat ni aku pun tak tau. Entah2 dah di convert jadi planetarium kot.. (Nampak tak tinggi kemain harapan aku bagi dekat bazar bulat ni kan? =P

Ipoh Parade


Tiap kali outing, bila dah dekat tengahari.. aku ngan kengkawan akan gerak ke tempat kat atas ni. Tak lain tak bukan, ipoh parade. Jarak dari super kinta ke sini memang agak jauh tapi kitorang jalan kaki je sebab nak jimat duit outing kitorang. Kitorang datang sini wat tiga aktiviti je.. solat zuhur (tempat kne grand), main game (cc kat sini laju, grafik cantik) dengan pergi novel hut (tempat nak cari buku2 lame lagi murah) Bila dah setel tiga aktiviti ni, kitorang akan ke chekpoint kitorang yang terakhir. Katne tu? Nak tau kne bace bawah r =)

Pasaraya Ocean 


Mula2 terkejut gak aku.. ini ocean? Err.. ok. Dengar mase zaman aku sekolah dulu, tempat ni nak dirobohkan so tak tau r mall ni ade lagi ke tak.  Tapi memang aku ngan kengkawan akan datang sini setiap kali outing. Sebabnya dekat area sini paling senang nak dapat teksi dan pas bape eksperimen yang kitorang wat sebelum ni, confirm naik teksi dekat ocean paling murah kalau nak compare naik dari tempat lain. Terbukti sudah aku dan kengkawan aku memang bijak dalam menjimatkan duit belanja kitorang ke tahap yang paling maksimum!

Bertahun dah berlalu dan the only place yang aku tau still exist lagi ipoh parade tu je r. Tu pun "thanks" to adik aku paling last nye perangai yang selalu wat ayah aku terpakse singgah sane tiap kali balik dari kampung kitorang dekat taiping tu. Macam tempat2 lain aku dah tak tau still ade lagi ke tak. Dah roboh? Ke dah upgrade jadi lagi power? Ntah2 betul kot bazar bulat tu dah diconvert jadi planetarium kan? Aku je yang tak tau (Ape r salah bazar bulat tu kat aku kan sampai di troll begitu rupa.. =P  Ok r, aku stop entri aku kat sini dulu. Till then. Salam =)

22 comments:

Jue Jaynee said...

perak...
jue teringin nak p perak..dari form5 lagi ingat nak sambung study area perak..tapi lum ada rezeki..

kot2 jodoh ngan org perak..wkwkw..haha perasan

Unknown said...

Untuk pengetahuan, Ipoh sekarang berkembang pesat. super Kin dah tak ada, Yik Fong? Org dah tak pandang.Shopping complex yg jadi tumpuan sekarang, Tesco extra, Kinta Mall, Mydin mega mall. kat kampung mak mertua kak zan siap ada mydin mall, sampai peniaga pasar gigit jari..habis orang kg shopping kat mydin jer.

Liyaa Mf said...

Ohh, baru aku paham maksud entry semalam. Maksudnya, bersangka baek dgn org laen tu mesti berpada2 kut. Jangan too high expectation. Jangan ingat sume org sebaek kita. Kita maybe takkan dpt jangka apa kejahatan yg dorang leh wat yg kita tak pernah terlintas pun nak wat. Betul kan? Hehe. Eksaited nak menunjukkan aku paham :D

Tapi aku baca komen Ain, aku rasa ayat dea lebih betul, tak semua org sebaek kita. Maksud ayat kau semalam, takde sorang pun lebih baek drpd kau. Mmg riak dea lebih sket ganda dua. Haha! Saje nak bahan kau :P

Ada lagi. Part better ngan nice tu pun aku sokong Ain. Nice is more suitable sebenarnya. Pada aku, nice tu baek. Better pulak lebih baek. Hehe. Skali lagi saje je nak menganjing kau Kay Are :D

Okeyy. Komen utk main entry lak. Semalam aku baru baca sorang blogger up psl Loken tu. Aku suka seh sbb dea cam jual brg2 oldskool ey? Nampak best! Tmp2 kau pergi ni aku rasa kita akan rasa best kalau kita set tmp tu best. Sbb utk org yg high expectation, aku rasa mesti dorang kata tmp camtu boring, bosan, takde mende leh wat or leh carik. Kan? Aku rasa laa. Tp tmp2 oldskool gini la yg biasanya bagai tersimpan 1000 memori je kalau tgk balek :D

*Hebat tak aku komen 4 perenggan? #_#

Nyue said...

masa maksud tp depend penggunaan...huhu


wow...laa lama xpergi ipoh...huhuhu..plan 11hb nk g sne...insyallah..hehee

aizamia3 said...

ada sedara kat Ipoh tapi sayang amat jarang dapat jumpa.. :(

Unknown said...

datang kenal2 Ipoh kat sini... ^_^
pernah nampak word IPOH aje masa lalu highway tapi tak pernah masuk bandarnya...

Unknown said...

saya tak pernah lagi jalan2 kat perak.. selalu kalau cerita pasal perak dengar orang sebut mee udang je.. hahaha..

Kira Sakura said...

memandangkan nak bagitau yang aku nie belum murtad ipoh :p meh aku tlong jawab persoalan ko..

yik fong wujud lagi. aku suka je beli jeans kat situ memandangkan jeans kt situ je aku rasa best :p

super kinta tue dah lama tak wujud. dlu aku suka beli donut kt situ.

bazar bulat? kenapa aku tatau kewujudan dia? =.=

ipoh parade tue aku pun pegi cuma cari novel hut kihkihkih

ocean tue elok je berdiri kat situ belum roboh2 lagi hihihi

anyway skang bebudak tak outing situ dah. depa pi aeon, mydin dan sekitar tmpt yg grand lagi.. yela kan ipoh dah maju ape je yang takde hihihihhii :p

Shiqin Sunshine said...

amboihhh memory daun pisang...haha...wahh uniq nye bazaar bulat tuh...huhu..haah agak ngeri skit dia nye bangunan...huhu

nice and better one..huhu =D

mirmashi94 said...

perak? aku tak pernah jejak pun. huhu ;D.

rj Etika said...

Hahaha...Ipoh Parade! Lama tak pegi. Kau tak lepak ke dekat Dataran Ipoh?

Izwa Kamaruddin said...

okey nice!

Dalila Samsudin said...

loken tu apa? ahahah anyway yang bazar bulat tu cantik :O teringin nak pergi mwhahaha

Unknown said...

waa.. best.best.. hehee. im coming soon to perak! ^________^

Liselle MonCherie said...

Better,nice<---from my definition, both have different meanings,but it's up to anyone's beliefs....huhu

Adoii,sy ramai member yg study kt slim river dlu asal dr Ipoh haha, dlu rjin prgi Ipoh Parade pg Bum City beli sluar je. :P

Zubaidah said...

bazar bulat tu mcm interesting je

Unknown said...

banyak-banyak tempat saya pernah pergi ipoh parade je.huhu

widiea azira said...

sy ni jenis yg percayakn org sekeliling. .kadang2 wallet tu letak merata je. .hosmate la yg slalu ingtkn pasal kselamatan sy dn barang2 sy. sy bajet sy tak ambik brg org, then org takkan ambik brg sy jugak.

aku HaniAsyira said...

disebabkan semua dah bg komen kewujudan tempat2 tuh.. xyah lagi kot.. cuma yik fong tu still pegi sbb kalau ayah aku ada hal sal komputer pergi situ lagi..

نورعيم said...

disebabkan sy tak penah sampai perak tu, taktau nk komen apa. kehkeh.

nk jgk sampai perak tu sempena kak kiera tu kawen tp tak dapek eh nk pi jgk.

vendoline said...

cathay tu tempat tengok wayang dlu2 ke..hstorical betul tmpt ni

Cho Zila said...

bazaar bulattu memang dah dirobohkan... takder lagi...

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates