Monday, January 7, 2013

Fierce Side Of Me..


Fierce side of me.. Assalamualaikum dekat readers aku. Ari tu dalam entri pasal 25 perkara random pasal aku tu, klik --> SINI, ade aku mention pasal aku ni sorang yang garang tapi sebab aku memang sentiasa nampak cool dan baik (Perasan =P aku nampak ramai yang tak percaya dengan statement tu. So, dekat sini aku nak cite something paling latest r yang melibatkan dengan aku nye garang. Sesape yang rajin boleh r luangkan mase bace cite aku yang agak panjang ni sebab kat hujung cite nanti aku nak tanye satu soalan kat korang mengenai cite aku ni yang sampai sekarang wat aku macam tak puas hati betul.

The story start from 10 november 2012..

Kalau korang ingat lagi, cite aku beli enset baru tu.. sebenarnye, hari yang same aku beli satu lagi enset untuk adik aku yang number tiga sebab aku dah janji dan tengok enset adik aku pun dah lame sangat dah. Cume sebab adik aku ni demand die lain macam.. die nak enset yang canggih, yang ade wifi, yang ade kamera power tapi enset tu bukan touch screen +__+ (Mane nak cari enset canggih macam tu tapi paling penting enset tu bukan touch screen?) jenuh gak r aku cari enset yang macam die maksudkan tu. Ikut hati aku nak je aku bagi nokia tiga tiga sekupang tak pun butterfly tu. Nasib aku abang yang baik kan? =P

So, aku pun cari dan cari enset yang ade spesifikasi macam tu dari satu kedai ke kedai yang lain. Tapi memang susah sangat r nak cari enset yang ade sume tu tapi mase yang same bukan touch screen. Jenuh gak r aku tanye kat pekedai pekedai yang ade dekat situ tapi memang jawapan yang aku dah gak.. memang takde dah r enset yang macam tu. Sekarang zaman touch screen maa.. Last last aku pergi r ke pasaraya giant dekat area setia alam tu dan jumpe gak aku enset yang boleh r aku kire menepati kehendak adik aku tu. Canggih bagi aku dan paling penting bukan touch screen. Enset apekah itu? Sile teka sendiri =P

Dengan kamera 8 megapixel dan kemudahan sistem wifi, aku rase enset ni paling sesuai kot untuk adik aku yang memang tak nak enset touch screen tu. So, pas dengar macam macam promosi dari si penjual yang standard r, jual barang mulut mesti manis.. aku pun selamat membeli enset tu. Esok hari nye, hari kenduri kawin sorang kenalan blogger tu kan dan kesempatan tu aku gunakan untuk jumpe adik aku dan bagi enset tu dekat die. Aku suruh die try dulu tengok macam mane ok ke tak sebab aku tak boleh nak try sendiri enset tu kat umah sewa sebab takde simcard yang boleh aku gunakan untuk try function enset tu.

Tak payah tunggu lame, malam tu gak adik aku mesej aku bagitau yang enset tu tak boleh on. Kate nye die dah cas tapi lepas cas masih tak boleh on. Aku nak balik rumah balik memang tak boleh sebab keje kan So, aku cakap takpe tunggu dulu. Tapi, tak silap aku dalam hujung minggu tu.. famili aku pergi ampang rumah makcik aku so aku pun mintak adik aku bawak enset yang rosak tu sekali.. boleh r aku amek enset tu dari adik aku dekat rumah makcik yang kat ampang nanti. Aku pun try test sendiri, dan memang macam adik aku cakap.. tak boleh nak on pun. Petang tu gak aku pergi kedai tu balik. Tak silap aku 13 november.

Jumpe pekedai tu dan die cakap mungkin bateri problem. So, die tukar bateri baru dan test tapi masih tak boleh on. Last last baru die nak ngaku yang sistem dalam enset tu yang rosak. Pekedai tu mintak maap kat aku dan mintak untuk hantar balik enset ni ke kilang dan sume tu makan mase dalam seminggu. Sebab baru first time jadi macam ni so ok, aku time je r ape yang die nak wat kan. Hantar kilang ke ape kan. Tunggu seminggu pun boleh r. Dekat situ je, korang leh nampak kan selama seminggu aku tak pegang enset tu. So lepas seminggu aku pergi sane dan pekedai tu cakap die ganti dengan enset baru. Owh.. ok. Ntah ye ntah tak.. 

Aku tak balik rumah langsung mase tu tapi aku try on ok je enset tu. Aku ingatkan enset tu dah takde problem r. Hari yang aku pergi melaka ramai ramai dengan famili, 24 november.. mase tu baru r aku ade peluang nak bagi balik enset tu dekat adik aku. Sebab bateri mase tu full lagi, so takde r adik aku nak cas. masuk 25 november, lepas aku balik rumah sewa balik.. adik aku call aku dan bagitau lepas cas enset tu dah tak boleh nak on dah. Series mase tu aku rase nak je pergi kedai tu maki pekedai tu sepuas hati aku tapi still aku sabar lagi. Aku pun tunggu kesempatan yang ade untuk balik rumah dan amek balik enset tu.

Pada 7 disember, baru r aku ade kesempatan untuk balik rumah. So, aku amek enset tu dan test.. memang macam adik aku cakap, tak boleh nak on pun. Dekat situ pun korang leh kire ngan jari kan bape lame je enset tu berfungsi betul? Aku balik shah alam balik hari rabu 12 disember dan petang lepas keje, aku terus pergi kedai tu balik dan tanye nape boleh rosak lagi. Macam macam alasan die bagi dan kali ni die just tukar bateri baru je sedangkan aku dah cakap, enset tu yang problem. Die try dan memang enset tu on so die suruh aku test kat umah tengok rosak lagi tak. Aku sabar dan ikut ape pekedai tu cakap, test kat umah.

Tak sampai bape jam lepas aku balik, aku try on enset tu dan memang tak boleh on langsung! Time tu memang ikut ati nak jadi super saiya peringkat tiga tapi takpe, selagi boleh sabar.. aku sabar. So ari sabtu ke ahad dalam 15 atau 16 disember tu aku pergi balik kedai tu dengan rase geram yang aku cube control lagi. Aku cakap kat pekedai tu rosak lagi enset ni so macam mane? Alasan same, salah dari kilang so kali ni die suggest aku tukar enset lain tapi kene tambah duit sikit. Aku cube bertenang even memang dah panas sangat dah dalam hati aku ni. So, dengan senyum sambil cube tahan sabar nye.. aku pilih enset lain.

Aku pilih enset yang harga lebih kurang same dengan enset yang sebelum ni dan aku tanye berape kne bayar? Dengan tak rase bersalah, pekedai tu cakap lebih kurang macam ni "Sebab enset ni lu dah beli sebulan, so kire kire balik, kene tolak harga kurang 20%, bese orang lain kitorang tolak 40%, tapi sebab lu 20% pun takpe la" Memang aku meletup terus lepas tu. Korang sanggup ke time enset yang korang beli baru sebulan kalau nak trade drop harga sampai 20% harga korang beli ari tu sedangkan realiti die, korang tak sempat nak guna dan tau pun ape function function yang ade dalam enset korang beli tu?

Memang aku kebaboom terus. Kalau sesape yang ade shopping kat giant setia alam, petang pada 15 atau 16 disember ari tu.. if korang nampak sorang mamat ngah mengamuk dekat kedai enset tingkat atas tu, tak lain tak bukan memang aku r tu. Series aku dah hilang sabar dah mase tu. Sukati je nak praktis lagi business die tu sedangkan, aku customer die tak dapat ape ape sikit pun dari enset yang aku beli kat kedai tu. Lepas tu boleh pulak suruh aku sabar dan cakap elok elok dengan die. Habis tu dari 11 november first time enset tu rosak pastu rosak lagi dan rosak lagi, tak cukup dah ke sabar aku bagi kat pekedai tu? 

Dah tu pulak, enset yang selalu rosak tu.. sukati die je nak drop kan harga mase suruh aku trade in dengan enset lain sedangkan die sendiri yang ngaku sume tu salah kilang. So, nape aku lak yang kne tanggung? Memang dalam hati aku mase tu "Kepala hotak die, salah kilang nape aku kne tanggung kerugian lak kan?" Memang mengamuk habis aku petang tu yang aku rase dah lame aku tak wat. Customer sebelah tengok pun aku wat tak reti dah. Tengok je r aku ngamuk, tak heran. Dah lame sangat aku sabar ngan pekedai tu yang just tau jual enset dengan guna segala macam ayat manis tapi bile jadi bende camni wat tak bersalah je.

Tapi sebab aku tau tak guna nak cakap panjang ngan orang tak faham bahase ni, last last aku malas dan fedup dah, terus aku cakap kat die.. pulang je r balik duit aku tu, kurang 20% pun ko bawak je r pergi kubur nanti. Mula mula die cakap tak boleh sebab choice yang aku ade cume amek enset lain je (Ni lagi satu kepala hotak die) Pastu die siap panggil kawan die lagi, tapi aku peduli ape. Last last dah perang besar aku dengan kawan pekedai yang sorang lagi tu, setuju gak dorang nak pulangkan balik duit beli enset aku yang 80% lagi tu. Dah dapat duit tu, memang terus aku blah je r dari kedai enset tu dengan rase geram gile.

The story end at 16 disember 2012..

So, based on story aku kat atas tadi.. logik akal tak kalau aku tak mengamuk macam aku cite tadi? Dah r boleh bilang ngan jari bape ari je enset tu berfungsi. Adik aku tak sempat nak tunjuk kat kawan die pun. Tak sempat nak mesej, nak call pun. Pastu bile nak trade in balik, aku kne bayar lebih lagi untuk enset yang harga lebih kurang same dengan aku beli sebelum ni? Alasan die sebab enset tu dah rosak sedangkan die sendiri yang cakap kerosakan tu berpunca dari kesilapan kilang tu sendiri. Kalau korang, korang boleh sabar ke sebab soalan tu r pekedai tu tanye kat aku. So aku tanye kalau jadi camtu dekat korang, korang boleh sabar? 

Note: Banyak dah gambar anak buah aku tangkap ari tu.. memang comel!! ^__^

21 comments:

Liyaa Mf said...

Aku rasa, kesabaran kau dah sampai limit kut if dah sampai tahap camtu. Aku rasa nak bersabar sampai ke tahap yg dea suh tukar hp laen tu pun tak ramai org leh wat. Ntah2 1st tyme hp tu takleh on pun ade org dah mengamuk sakan.

Aku lupa nak kira bape kali kau kena pegi kedai tu semula utk argue psl hp tu. Tapi memang kepala hotak dorang r bila endingnya jawapan camtu dea kasi. Suh amek hp laen r, kurang harga bagai. Grrrrr. Bagus2! Better mintak refund je even takdapat sume balek duet kau. Btw, pekedai tu err bangsa apa? Saje nak tau -_-

#Aku belum abes exam. Hutang dulu komen utk entry lelaen :D

Liyaa Mf said...

Tapi drpd dialog pekedai tu kat kau, aku rasa aku dpt agak kut dea bangsa apa. Okey, terima kaseh :)

faa_razak said...

untung ahh adik tu , abang nak belanja nset . tapi kesian gak r bila jadi ceni .

eh , ni bersabar lebih tahap . kalau syfa , takde tunggu sampai 16 disember , sebelum tu dah ngamuk cukup2 .

cer upload gambar anak buah tu . hihi

Unknown said...

masa ko beli ko tak mintak waranty ke bro?? kalo aku dia mintak gak 20 % tu mmang merasalah tangan dr abang aku..abang aku pun kena gak..beli black berry...pakai 2 hari dah rosak..kena mcm ko gak..tp lepas tuh abang aku ugut buat report..dia tukar yg baru..ptutnya ko gertak sikit..er..tp kan..kalo dah org mcm tuh memang xboleh blaa dah...aku rasa ko ni kira bagus lah...kalau abang aku..mahu dia bakar kedai tuh wei..

#asal ko x bagi sebijik sejambak je kat tokey tuh?? hehehe =P

Zehan Ilyana said...

hoho...kalau aku...report kat abang aku, lepas tu suruh abang aku settle kan..
aku rasa bukan setakat dapat duit tu balik, entah2 dapat fon free lagi satu..hihihi..

aku pun kalau kes macam tu mengamuk. cuma sebab aku ni manja sikit, so aku akan suruh abang aku setelkan hahaha.
aku rasa dia memang saja menipu kau dari awal tu.
tsk.

Unknown said...

wo0o0o pestime aku baca entry panjang2 dari a to z hak3...kalau aku lakan ,kalau baru beli bende tu n dah rosak ,better aku tuka siap2 dari kene tunggu dia repair ,sbb dah dpt agak lepas tu akan rosak ,rosak n rosak kuang2...cool ko bro hakhakhak..xheran dah org pandang ,marah je kekeke..

misz aisya said...

baik betul hati kau beli adik henset. same mcm abg aku. dy belikan lappy ngan raket tenis. huarghh rindu sma dia.

hmm, aku rse itu bkn garang tp lbih kpd tegas dlm pertahankan hak. tp trs terang aku ckp, kalau aku mgkin xleh nak mengamuk cmtu sorg2. aku besenye ajak kwn laki tuk tlg aku. sbb kalau pompuan dia boleh pijak pale camtu je.

mirmashi94 said...

tak fierce, memang patut kau ngamuk. lain kali rasa nak ngamuk, sila rakam ye, masuk dalam blog. bila lagi nak vlog kan? :P

p/s: still rasa lelaki bila marah sangat menakutkan.

Nadia Johari said...

adoii rugi x dtg giant s.alam..tgk pertengkaran tu..hehe..mmgla x puas hati ade ke kite kne tanggung..pe kes..

Gdsbnga said...

Memang patut punnn weii kau marah ! Kalau aku pun naik angin . Apa bendalah kalau dh tahu henfone tu tk elok apahal dia nak jual jugak . Nampak beno nak untung . Keje pun tk jujur -.-

Unknown said...

haha. kira ok la tu kau sabar lebih kurang sebulan.
aku kalau dah rosak memang aku hamun je.
wakaka.

NIZAM said...

yang aku boles simpulkan ialah ko memang penyabar r kay_are. berapa kali tu ulang alik anta kedai, amek enset ngn adik lagi. takpela bro, dugaan ujung taun tu.

Anonymous said...

napa x buat report kat persatuan pengguna... !

نورعيم said...

tu kejenya nak menipu tak reti. xleh caye la org jual henset ni penipu ramai.

adan said...

aku rasa geram lak baca entri ni bro.. aku dapat rasa perasaan ko time tu.. dah la ko bersabar..dah bagi muka.. last2 ko plak kena tekan.. haishhhh geramnya!

myb klu aku cam dalam situasi tu,kompom aku pun jadi super saiya..!

aku HaniAsyira said...

itu bukan garang dah tuh sbb ko marah benda yang bersbab selepas lama ko bersabar.. kalau aku pun bengang campur marah campur sakit hati kan..

vendoline said...

hempuk je henset tu kat kapal dia bro.haha

Unknown said...

kalau jadi kat aku, aku pun geram... memang lebih had sabar dah tu...

Kira Sakura said...

kalau aku pun tak sabar. suka hati dia je kan. aku rasa klu bab macam nie pun ko blh adu kan kat persatuan pengguna tue. tapi mcm besa la ko kena bersabar lagi untuk proses diorang

czueka zulaikha said...

erhh geram gila baca kisah kau ni..
aku pun pernah kena dulu, tp ni lagi dasyat..
aku ni pulak jenis baran..mau terbang fon tu kat muka dia haha..
kira sabar jugak la kau ni..
ada sekali tu akak aku beli fon memang keluaran baru la..baru 2 hari keluar x silap aku.. after sebulan dia pun nak trade in la..choi separuh harga je laku..adoii
payah la..benda ni semua kena tgk kedai jg.. if tak biasa beli area situ, memang susah nak confirmkan kedai tu okay ke tak..

missha said...

pernah jugak kena macam ni, memng masa tu tak kira la dia lebih tua or apa, sebb sebelum tu dah cakap elok2 dia buat kite macam mainan je. okay, mals nk story panjang, nanti emosi. haha

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates