Tuesday, January 15, 2013

Real Liar Ingenious..


Real liar ingenious.. Assalamualaikum.. baru je kejap tadi aku terbace satu entri kenalan blogger, korang leh klik --> SINI yang wat aku macam speechless. Kejap lagi aku cite detail tapi sebelum ni mengenai entri pasal mp3tag tu, kepada yang bertanye, kat sini aku nak jawab.. even dah ade gambar pun, memang boleh sangat kalau nak tukar gambar sedia ade dengan gambar lain. Nak ganti dengan gambar anak buah aku yang kiut miut tu pun boleh, cume yang tu kne bagi kredit sikit r kat uncle die.. satu ke dua rat pun ok dah.. boleh? =P Ape yang penting, ikut macam aku wat tu insyaAllah dapat korang tukar gambar tu ikut suke hati. =)

Back to topik yang aku nak discuss tadi, aku ade r terbace dalam entri tu mengenai pengalaman blogger tersebut bekerja dekat satu company ni yang bagi aku keje ke macam tu? So, untuk lebih kepastian.. aku taip keyword yang berkaitan dan terjumpe macam macam link yang related dengan entri blogger tersebut. Memang terbukti bukan blogger tu sorang je yang jadi mangsa. Ramai lagi rupe nye yang kne macam blogger tu. Last last aku pun mintak permission blogger tu untuk cite pasal bende ni dekat korang pulak dengan harapan sume yang bace blog aku ni akan lebih alert mengenai bende yang macam ni ye.

Entri ni aku tuju kat sume readers blog aku yang masih blaja dan akan grad tak lame lagi dan mereka yang masih lagi mencari kerja yang sesuai. Aku sebenarnye tak pernah expect pun, dekat job vacancy pun boleh ade penipuan macam ni. So, dekat sini aku nak ingatkan kepada sesapa je agar jangan cepat terpengaruh dengan iklan jawatan kosong kemasukan segera yang cakap dalam iklan tu akan bagi korang basic yang tinggi kemain tapi requirement yang diperlukan hanyalah fresh graduate dan tak perlu ape ape pengalaman pun boleh sebab dekat situ je dah boleh nampak unsur penipuan yang bagi aku cukup jelas dan nyata.


Degree any field, fresh, takde experience - basic sampai 2900? Heaven!

First job aku lepas grad as sorang engineer, aku bagitau basic aku tak cecah dua ribu pun ok.. tu pun ade gak pekeje melayu kat situ dengki kemain cakap basic aku tu tinggi. So, memang tak masuk akal sebenarnye kalau company yang name tak pernah dengar macam ni leh offer sampai RM2900 untuk mereka yang fresh graduate dan takde pape pengalaman keje langsung. Kalau company besar macam petronas, sony, samsung bagi banyak macam tu aku rase standard r tapi company yang baru je aku tau name pagi tadi, leh offer sampai macam tu korang tak rase pelik ke? Aku yakin readers aku pun tak tau kewujudan company ni kan?

So dekat sini, aku nak korang be careful r dengan job vacancy yang heaven macam ni sebab confirm macam hell sebenarnye. Aku search dekat google dan aku dah baca macam macam story pasal mereka yang dah tertipu dengan "company" ni. Lebih menyedihkan lagi, ade yang terpaksa berhutang hingga beratus ribu disebabkan menjadi mangsa penipuan "company" ni. Even kenalan blogger aku tu pun bagitau yang die sendiri turut menjadi mangsa "company" tu. Nasib baik r belum lagi sampai ke tahap terpaksa berhutang beratus ribu tu. Mintak dijauhkan r dari jadi macam tu harapnye ye. Meh aku cite sikit pasal "company" tu:

"Company" ni sebenarnya merupakan satu lagi bentuk penipuan scam money yang memang berani sebab menjalankan kegiatan camni dengan bertopengkan nama "company". "Company" ni pernah ditutup tapi kemudian dibuka semula dengan nama berlainan. Dari ape yang aku bace, antara nama yang pernah digunakan ialah gorgeous chain sdn bhd, titan benchmark sdn bhd, real ingenious sdn bhd dan terbaru premier podium sdn bhd. So sesape ade dapat call untuk interview dari name "company" aku state tadi.. nasihat aku.. jangan pergi! Free je kne tipu nanti. Based on ape yang aku bace, "company" ni akan cakap yang dorang telibat dengan bisness pelaburan forex tapi untuk pengetahuan, tipu sume tu ye. Mereka yang pergi interview dekat sane dengarnya akan automatik jadi permanent (Best gile!!) tapi offer letter harapan r nak dapat (Tak rase nak maki orang?) Pas habis training yang aku rase ade dekat 8 hari kot.. still tak dapat offer letter kecuali kalau trainee tu dapat handle satu akaun. Senang cite nye, mereka yang keje situ kne pastikan dorang dapat cari sape sape yang sudi join pelaburan forex tu yang sekurang kurang nye rm420 ribu (Gile ape?) baru r "company" tu akan kuarkan offer letter. Tapi dalam offer letter tu takde state pun bape basic dapat so cane tu? Ramai yang dah tertipu sebab aku tengok macam macam cite yang same dari blog blog lain contoh macam dekat --> SINI, SINI, dan gak SINI. Alhamdullilah aku tak pernah jadi mangsa "company" penipu macam ni so aku share entri ni sebagai peringatan kat aku dan sume agar lebih berhati hati dengan iklan kerja kosong yang nampak terlebih heaven macam ni.

Kesimpulannye, kepada kenalan blogger dan readers yang bace entri aku ni.. diharapkan akan lebih berhati hati dalam mencari pekerjaan yang sesuai. Beware dengan panggilan pekerjaan dari syarikat yang aku state dekat atas tu dan alert dengan environment company tu sendiri. Kalau boleh sebelum datang interview, cek dulu status dengan business yang company tu buat. Certain yang korang tak jumpe website company langsung, better dapatkan maklumat gak sampai dapat. Ramai dah tertipu dengan "company" aku state kat atas tu so aku harap takde readers aku yang akan alami nasib yang same. Sekian. Salam.

28 comments:

Anonymous said...

betul tu.. setuju2. Kena lebih hati buat semua pencari2 kerja diluar sana tu

Liyaa Mf said...

Ish! Gerun aku ngan cite2 ni. Aku tak baca sume. Cukup 2 entry aku baca drpd link yg kau bagi. Ya Allah! Aku taktau la camne geramnya kalau jadik mangsa. Aku taktau nak cakap apa. Harap org2 yg bekerja kat company tu cepat2 la sedar & keluar drpd sume penipuan tu. Especially yg Islam. Tak takut ke tipu org camtu skali?

Erm. Aku pun ada satu pengalaman. Psl penipuan jugak. Nanti ada masa aku cite dlm entry.

Unknown said...

betul... kena hati-hati cari kerja sekarang...
offer gaji heaven giler... tak percaya aku dengan company yang offer cam tu... nak2 pula bila tengok nama company... pelik semacam aje...

Nadia Johari said...

uit ade nmpk nm compny tu..pergh nsb x accept

Unknown said...

rasanya husband saya pernah pergi "training" buat forex kat company yg lebih kurang macam ni modus operandinya.. nak cakap diorang tu tipu..hmm..susah nak cakap.. tapi diorang mmg buat forex.. diorang tak bagi gaji just ikut komisyen je. cuma nya siapa larat kan nak kerja komisyen base macam tu..so lepas seminggu husband saya cau cin cau.. hehe..

Unknown said...

oh..tapi takde la kena keluar duit ke apa..so kitorang tak rugi.. just buang masa je la :P

Lieza Nordin said...

HEHEHHE.. mcm2 skrg kes pnipuan... xD aku un xtau nak ulas apa.. hehe.. xD

Unknown said...

ohh...nanti time aku cr keja aku keja kat tmpat org yg aku kenal jela...hoho..xpayah susah2...skrg dunia ni asyik kena tipu je pun...mcm2 ragam manusia skrg ni...


#aku memang hargai sgtlah ko punya komen kat blog aku tuh...ko lah org yg paling bagus sekali sbb sampai sepuluh entry aku kau sggup bukak...haiyaaa. =)

Unknown said...

kaki tipu..wahh kasi side kick eh hakhakhak..

NiGhTiNaNgLe_FARA said...

rajin betul kau google semua mangsa2 penipuan nie..

aku HaniAsyira said...

erkkk... risau nya.. mujur aku tak kena lagi.. harap xkan lah.. tq lah igt kan.. mcm2 eih org sekarang ni.. terukk

Zubaidah said...

gile la weyh. mcm2 btol skrg. kdg2 nk slhkan kat si yg ditipu pown xleh gak sbb nye some of 'em mesti la desperate kan? maybe sbb situasi kot. and sometimes, bnde2 cmnie mcm dh berluluasa sgt

adan said...

macam-macam sekarang ni..hari tu aku ada baca gak blog mazidul akmal sidek..company tipu-tipu..

thanks share bro..sekurang-kurangnya aku tau la jugak sikit sal nama2 company sdn bhd tu.. tp kan angka rm2900 memang heaven la!!!! :P

inche hlovate said...

Setuju2.. mne ade fresh graduate punya gaji byk mcm tu.. bongak betul la company tu..bgg hang share bnda ni..sgt berguna

Kira Sakura said...

aku pun baru tau ada jugak pesen yg mcm nie. hurmmm skang nie terang2 je penipuan tue dibuat. moga dijauhkan la kita semua dari mcm tue

vendoline said...

kalau btul cmtu.tak payah la susah2 belajar..huhuhu

Ain Norainsyah said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

nice info bro...semoga lepas ni tak tertipu budak2 yg nak mintak kerja....

PS: sori cakap bro...mmg sepatutnya degree fresh grad basic tahap 2500 ke atas...tgklah kos sara hidup skang camne...cuma kat malaysia ni byk company yg nak save budget....terutama company yg buat sales...

نورعيم said...

titan benchmark? mcm penah dgr nama company ni. kalau tak silap penah la kot dpt email dr dorg. ishh bahaya betul.

nak2 fresh graduate yg tgh cari kerja ni. maunya free kena tipu gini.

czueka zulaikha said...

actually banyak lg link pasal pekerja diorg yg dibongkarkan..
tp aku x publish la sebab penghinaan diorang maha dasyat la..
jadi mls nak terlalu mengaibkan..

Unknown said...

boleh check kat blog ni utk extra info

http://ayna-aadnan.blogspot.com/2012/06/tipah-tertipu-kisah-mangsa-scammed.html

Unknown said...

premier podium sdn bhd dh tuka nama jadi dynamic wise sdn bhd. bisnes pun dh tuka pasal gold ngn silver plak.

Unknown said...

Kompeni ni memburukkan nama real ingenious sahaja.

Agensi Pekerjaan Ingenious Sdn Bhd
Ingenious Haus Sdn Bhd
Blog Cinta Real Ingenious
IQ Real Ingenious

Ingenious Solution Sdn Bhd

Fakta Ingenious

Masih ada banyak nama ingenious sdn bhd.

Unknown said...



Best Jobs
Slideshare
Education Group Sdn Bhd
Jobstreet
Facebook
Twitter

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Ram credit info sdn bhd
Basis net sdn bhd
Ingenious Sdn Bhd
Lawn Sdn Bhd
Softwiz Sdn Bhd
Ingenious Blog Sdn Bhd
Veesta Sdn Bhd
Google Plus Sdn Bhd

Honey Bee said...

Part 2/2
----Original Message----
From:
Sent: 27/08/2013 03:51 PM
To: bnmtelelink@bnm.gov.my

Cc:
Subject: FW: I need advice on these claims and appreciate if your office could investigate the claims.

Dear Sir,

I need advice on these claims and appreciate if your office could investigate the claims. If the claims/allegations are true, stern action must be taken against the operators to prevent them from setting up new company to continue with their cheating ways.

If it is true, it is very sad that they used fresh graduates as 'agents' to convince their family to invest and some may have to sell houses etc to pay up for the losses. The Malays has this saying 'kalau tiada angin masakan pokok bergoyang' hence if it is recorded and documented in more than 20 blogs there must be some truth to the allegations and investigation must be carried out.

1. http://czuekazulaikha.blogspot.com/2013/01/fresh-graduate-awas-dengan-jawatan.html?m=1
2. http://czuekazulaikha.blogspot.com/2013/08/lagi-mengenai-real-liar-ingenious-sdn.html?m=1
3. http://ayna-aadnan.blogspot.com/2012/06/tipah-tertipu-kisah-mangsa-scammed.html?m=1
4. http://ayna-aadnan.blogspot.com/2012/06/tipah-tertipu-kisah-mangsa-scammed.html
5. http://ernisyafrinapenipu.wordpress.com/
6. http://mypreciousblog90.blogspot.com/2012/12/kekecewaan-mencari-kerja.html?m=1
7. http://perempuansialafirah.blogspot.com/
8. http://atilieya.blogspot.com/2012/11/interviewscam-company.html?m=1
9. http://misisitukangtulis.blogspot.com/2010/07/gorgeous-chain-sdn-bhd-penipu.html?m=1
10. http://amyliana86.blogspot.com/2010/07/sambungan-entry-semalam.html?m=1
11. http://mforum.cari.com.my/forum.php?mod=viewthread&tid=521835
12. http://bilainginberbicara.blogspot.com/2011/01/gorgeous-chain-sdn-bhd.html?m=1
13. http://eliyazid.blogspot.com/2011/01/gc-sdn-bhd-plaza-sentral.html?m=1
14. http://tintaheartyku.blogspot.com/2011/06/gorgeous-chain-sdn-bhd.html?m=1
15. http://sitiazlinaishak.blogspot.com/?m=1
16. http://karpethidup.blogspot.com/2010/07/sangat-tak-patut.html?m=1
17. http://toet2meoww.blogspot.com/2011/09/final-part-gorgeous-chain-sdn-bhd-titan.html?m=1
18. http://www.bicarajutawan.com/forum/t24389/
19. http://benarkan-ku-untuk-berbicara.blogspot.com/2011/02/gorgeous-chain-sdn-bhd.html?m=1
20. https://www.facebook.com/erafm/posts/10151635028217345

and many more just google

XXXHD said...


PeonTV.com

Hqwiki.com

NetphoneTv.com

fg

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates