Friday, January 11, 2013

MP3 Tag..


MP3 tag.. Assalamualaikum kat sume readers. Seperti yang pernah aku bagitau, aku ni someone yang suka cari dan discover sendiri certain things yang aku rase orang tak minat nak buat. Sebagai contohnye, entri yang aku bagi match dp dengan timeline dalam facebook tu r. Aku yakin tak ramai yang berminat nak cari cara nak wat macam tu. Tapi, kepada yang memang ade minat yang same macam aku, suka discover dan blaja bende pelik tapi interesting, aku harap entri tu dapat membantu korang. =)

So hari  ni, aku nak share something yang ada kaitan dengan mp3 iaitu gambar dalam mp3. Aku yakin kebanyakan enset yang korang guna sekarang ni dah dilengkapi ngan kemudahan mp3 kan? So, kalau korang bukak mp3, korang akan dapati ade certain file mp3 korang akan ada gambar kuar mase korang play file tu. Bese nye gambar tu akan tunjuk group yang menyanyikan lagu yang korang play tadi atau pun akan tunjuk cover album yang relate dengn lagu yang korang play. Contoh kat bawah:


C-Clown - Solo, lagu korea favorite aku wat mase sekarang ^__^

Gambar macam kat atas ni kalau tak silap aku orang panggil mp3 tag. (Kalau salah sila betulkan ye) Kalau korang notice, ade certain file mp3 yang kalau korang play akan kosong je tanpa sebarang gambar. Aku tak tau r cane korang, tapi aku memang rase tak best kalau ade certain file yang ade gambar, certain lagi takde. Senang cite, aku kalau boleh nak sume standard je. Kalau ade gambar, biar sume ade (Pelik ke normal?) So, aku pun cari menerusi internet dan jumpe solution kepada masalah ini. =P


Contoh mp3 takde tag.. aku tak boleh tengok mp3 camni! -- Sengal +__+

So, kepada sesape yang same macam aku, rase tak best tengok mp3 kosong macam tu.. kat sini aku nak share dengan korang cane nak masuk kan mp3 tag dalam file mp3 korang yang plain macam kat atas tu. First sekali korang kne download satu software yang dinamekan mp3tag. Just search je google dan taip mp3tag mesti jumpe. Tak pun susah sangat korang klik je --> SINI Lepas dah setel mendownload (3.06mb file kecik je) Sile install kat mane mane korang suke dan run software tadi.


Rupe software mp3tag yang sedang di run kan..

Bila dah run software dalam link aku bagi tu, macam kat atas ni r yang akan kuar kat screen korang. Kalau ade yang jenis lain, aku tak sure pulak. Ok, so lets start kepada sesape yang berminat nak tau. Mula mula sekali, macam aku state dekat atas tu, korang klik kat icon tu (Change directory) dan cari location file mp3 korang nanti akan kuar macam kat bawah ni. Gerakkan cursor dan korang akan dapati file yang plain tak kan tunjuk pape gambar kat belah kiri sebelah bawah. (Tengok gambar)


Confirm file ni memang takde gambar bile play nanti..

Untuk masukkan gambar dalam file mp3 tadi, first thing to do, korang cari mane mane gambar yang korang rase nak gunakan pastu simpan kat tempat senang cari. (Contoh kat desktop) Lepas tu korang klik icon macam aku tunjuk kat gambar bawah (Extended tags) nanti akan kuar paparan macam kat bawah ni. Bile dah kuar paparan macam ni, korang klik kat icon aku tunjuk (Change cover) dan locate balik gambar yang korang nak gunakan sebagai mp3 tag korang macam aku tunjuk dekat bawah:


Mula mula klik situ, lepas tu klik kat sinun pulak ye.. =)

Lepas buat macam aku cite kat atas, nanti akan kuar r gambar korang pilih sebagai mp3 tag korang. Contoh korang boleh tengok macam gambar yang aku letak dekat bawah ni. So, kalau rase rase dah puas hati dengan gambar yang dipilih, korang klik je icon save tu lepas tu klik ok dan setel. Kalau rase tak cantik dan nak guna gambar lain, korang just klik icon delete dekat bawah icon save tadi, lepas tu ulang step macam aku cite kat atas untuk pilih gambar lain yang korang suka. Dah ok, save.


Bertindak mengikut arahan, akan dapat r paparan yang macam ini..

Lepas tekan ok, korang akan nampak ruang bawah belah kiri yang kosong tadi dah ade gambar yang korang pilih. Sekarang secara automatiknye, mp3 yang plain tadi dah ade gambar bile korang play dalam enset korang. Senang je kan? Satu yang aku rase best tentang software ni, memang sangat laju sebab kurang 5 minit, software ni boleh open lebih kurang 3000 file mp3 aku. Sekian je entri aku untuk hari ni. Sesape yang berminat nak try boleh r mencube ye. Tak nak tak pakse. Ok. Salam.. =) 


Sekarang baru puas hati bile play file ni dalam enset -- Masih sengal =P

24 comments:

aku HaniAsyira said...

aiyok.... pesal lah ko rajin sgt ni hah?? musykil aku benda2 pelik ni hah..

tapelah, ko nak jadi unik kan.. =P

Unknown said...

adess..saya mmg fail bab2 gadget dan apps ni..semua apps pun encik suami yg tolong install kan..

Unknown said...

wei aku kalau on mp3 aku pakai widget muka sendiri...so xdela bosan...keh3..

phone aku abang aku dah installkan android..jd dia pun setting benda apa tah...so bile mp3 play je memang automatik kat skrin dah ade gambar...

alah..tp kalau ko dah bosan sgt..tgok la video pulak...sure gambar bergerak2...hehe =P

HeNRieTTa JoSe said...

Best nie...bleh buat pojek bru....errr...mesti bleh tukar gmbar yg sedia ada juga yea....

Pss...ntah la..rietta pown xpndai nk explain...cumanya msih dlm pemantauan n kena mam obat smpai hujung mac ataw april...klu dh ok....bleh stop and assume as recover lah kot....

NIZAM said...

*terkesima tetiba*

haha. benda macam ni pun bole buat ek? dulu ada gak tertanya tp takde la aku ni serajin ko nak explore bagai. :p

Lieza Nordin said...

aku x musykil sgt bnda2 cm nih... hahaha.. lagi un aku suka dgr je.. xsuka tgk :O haha..apa2 un thniah la dpt cari :D

Gdsbnga said...

Kompleksss gilaa . Mmg tklah aku nak buat . Hahahahaha

Unknown said...

post a comment..hahhaa..

Unknown said...

aku baru tahu ada benda cam gini..,
tapi aku tak leh apply pun... henset aku tak ada mp3... huhu

misz aisya said...

perghhh rajin sungguh kau ni. rajin carik, rajin tulis explain satu2 kat blog. kalau aku, ya ampunnnnnnnn..

mcm yg aku ckp, aku ni malas nak buat something yg relate dgn software or yg sewaktu dgnnye. besenye aku suh rumet yg buat. bg lappy, dan suh dy yg install or download ape2.

ko tau x, aku xpenah kesah pon kalau xde pic kat mp3 aku tuh. sbb aku ag suka dgr redio drpd mp3. nway, good job lah bro!

Zubaidah said...

ko nie dah boleh dah wt tutorial kat utube :P

Unknown said...

xde mp3

xmmpu nak ade

kbai

adan said...

gila rajin kau bro buat tuto mp3 tag ni.. jenis cam aku ni asal dapat dgr muzik sudah.. :p

Anonymous said...

nice sharing.. =)

iloveyoumummyiloveyoudaddy@gmail.com said...

fida pandai dengar lagu je..benda macma tu tak pandai sangat , hehe

Unknown said...

nak eksen bt gmbr sendiri pun boleh jugak ke..hihihi..

Kira Sakura said...

klu yg memang dah ada gambar nak tukar jadi gmbr lain pun blh pakai cara yg nie jugak ke?

errr sbb klu play dlm hp aku nie. dia kuar gmbr omputih yg "god son" tue siap tgn dia bertatu bagai. menyampah aku nengoknya. baek aku letak gmbo laki aku sejuk sikit mata memandang hihihi..

seyes nie aku tanya soklan nie

Liyaa Mf said...

Rajen betul kau ni. Rajen mencarik dan rajen buat. Kalau aku, if nak benda tu pun harap org laen leh buatkan je la. Hahaha! Tp mende ni aku pun kdg cam rasa tak suka & tak best bila dea just kosong je just nampak gambar cd tu. & rasa seronok bila ada gambar artis tu or album tu kan? Tak sangka leh gak rupanya buat sendiri gambar tu.

Tp still, cam yg aku cakap. Even if aku dah tau, aku lebih mengharap ada org buatkan. If takde, aku sanggup tatap jek r gambar cd tu. Gila pemalas :P

محمد رازيق said...

thnax bro. ko kasi tip baik. sebb aku pun kurang gemar kalu xde mp3 tag (pic) ni. rasa mp3 tak berseri. hehe

czueka zulaikha said...

lama dah tak datang sini..
adehh rajin gila haha. memang naik mood la kan tgk pic ni.. tp kalau kat fon orang kata if mp3 keluar muka sendiri, tu maksudnya virus..betul ke??

Unknown said...

mana menghilang... selalu ko dah update entri hari ni...

Anonymous said...

he he. keja KA pon bubuh lagu delete lagu tambah lagu kat MP3 ni

NiGhTiNaNgLe_FARA said...

hahak..
pelik..
tapi aku pun sebenarnya suka kalau ada gambar masa play lagu..

Mariyam said...

thanks bro for sharing !

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates