Thursday, February 3, 2011

Emm...


Emm... masuk entri betul. Entri tadi x betul ke? Ahakz! Bape lame aku x berblogging ye? 1 ke 3 ari eh? Aku pun x sure tapi ye kot. Nak tanye ni, ade sesape rindu aku x? =P (ko ingat ko artis ke orang nak rindu??) Mane tau kan, shoutbox jalan gak 2. Sori lambat menjejak pembace blog ni. Reason senang cte aku bz sikit. Reason detail next entri aku taip ye =)

Nape kne tunggu next entri lak? Agak2 nape? Salahkan ari ni. Sebabnye ari ni kan chinese new year so aku nak gak r sembang2 seperenggan due pasal chinese new year ni. Bukan pe, bile cite pasal chinese new year ni teringat aku soalan sorang lecturer akademi pengajian Islam mase aku blaja agame time kat universiti dulu. (rindu gile ngan student life!!)

Soalan simple je:

"Boleh ke umat Islam sambut perayaan agama len?"

Simple kan soalan 2? Seperti yang dijangka, majoriti student kecuali aku.. =P jawab "boleh" ngan pantas, spontan n rileknye. ++ lak kerajaan sendiri siap wat raye2 campur macam gong xi raye n apekebende ntah lagi 2 aku pun xtau. Tapi normal jawab soalan. Jawapan yang disangke betul 2 bese nye mesti salahnye. Standard student jawab exam r..

Bile dah salah 2, lecturer aku pun terangkan..

"Bagi umat Islam x salah kalau nak sambut perayaan macam Hari Kebangsaan, Hari Wilayah n sebagai nye tapi problem bile raye melibatkan agama. Sebenarnye haram bagi seseorang Islam 2 turut serta ngan perayaan yang melibatkan agama anutan contoh macam chinese new year 2 r sebab bile kte celebrate same, seolah olah kte membenarkan ajaran agama len 2 sedangkan kte umat Islam tau yang Islam 2 r ajaran yang sebenar-benarnye"

Contoh macam perayaan deepavali. Rase sume orang pun tau deepavali bermaksud pesta cahaya or something like that. Ikut pengetahuan aku, dorang sambut deepavali sebab ingat peristiwa dewa dorang menang lawan someone kan? X silap aku r. So kalau kte celebrate same kre macam kte percaye sume 2 sedangkan kte tau bende 2 x wujud pun.

"Tapi Islam agama yang indah, cume orang selalu salah faham. Islam x galakkan kte cari musuh dan kne hormati agama len. Normal, kalau x ucap selamat kat dorang mesti dorang ingat kte sombong betul x? So sebab 2 Islam benar kte ucap selamat ngan niat untuk hormati n jage hubungan sesame agama len. Senang cte, pape hal pun niat paling penting. Menghormati boleh lagi. Jangan lak korang join sekali. Dorang bakar tanglung, korang bakar gak. 2 dah len niat 2.."

2 je r renungan dari aku pagi ni. Nak lebih detail, tanye r ustaz, ustazah or sesape je yang lagi arif. Aku cume leh menaip pe yang aku blaja je. ++ lak aku bukan nye perfect mane pun (jahat x kot, nakal 2 ade ^^) + memang xde manusia yang sempurna kan? Sebab 2 kte kena r saling mengingati satu same len. Jadi, renung2 kan bersame ye.. =)

2 comments:

kindergartenlibrary said...

Nice info .
tambah ilmu disini
=)

Rabia Sensei said...

Thanks for the info. Yup, betul. Janganlah kita pula sama naik sambut perayaan agama yang lain. Cukuplah sekadar wish mereka.

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates