Thursday, April 19, 2012

Childish Entry Part Two!

Childish entry part two! banyak yang nak aku cite pasal cite aku tu. Camtu ok, nanti aku cite.. Tapi bukan ari ni r. Ari ni aku nak cite pasal budak2 nye stuff lagi r boleh? Tak boleh pun aku nak cite gak. Lagi pun takkan ari2 nak serius kan? Sekali sekala kne ade santai2 gak. Tapi aku pernah serius ke? =P Tak kesah r tu. Entri ni entri untuk budak2 tau, so sape rase die budak2 lagi boleh r bace. Yang tak budak tapi still nak ngaku yang die budak pun boleh bace. Takde masalah pun. So, jom balik ke zaman kanak2 ^__^

Aku cite pasal hero feveret aku dulu, kamen rider tu.. ramai lak yang komen pasal power ranger. Apekah?? Lari topik betul reader2 aku ni. (-_-") Tapi sebab korang memang suka power ranger tu kan, aku ingat nak cite pasal  power ranger. By the way, aku not so into ngan power ranger sebab asalnye power ranger ni dari jepun gak. So, aku nak cite pasal power ranger yang dari jepun tu atau name femes dorang super sentai. Sentai bukan hentai ok? Hentai tu aku pun tak tau ape maksud die. Tibe2 je aku tertaip word hentai tu.. 

Power ranger yang mula2 korang tengok tu, sah2 r koko power ranger, mighty morphin ?? power ranger tu kan? Memang r dari sejarah power ranger, tu yang first sekali. Tapi dalam entri jepun, power ranger minghty morphin tu super sentai yang number 16 ngan name jepun dorang kyoryuu sentai zyuranger. <-- name jepun lagi gempak! So kalau dah number 16, maksudnye sebelum dorang ade lagi 15 rupe nye. Mase kecik2 dulu aku ingat orang london yang wat power ranger tu tapi pas dah tau the truth, aku lebih layan jepun nye.

Mengikut sumber wiki, super sentai mula sekali diperkenalkan pada tahun 1975.. senang cite lambat 4 tahun dari tarikh hero feveret aku, kamen rider di kuar kan. Siri pertama dengar nye boom tapi second tak bape sangat. Bile masuk siri ketiga, marvel amek alih and wat super sentai pertama dorang. Kenal marvel? Marvel yang banyak kuarkan super hero macam green lantern, thor and lain2 tu r. Mungkin ade yang taktau spiderman yang korang suka tengok tu pun asal nye dari jepun tau, bukan london.

Honestly cakap, aku tak minat sangat super sentai ni. Sebab nye jalan cite die setiap episod same dan episod seterusnye tak related ngan episod lepas. Jalan cite same. Mula2 tunjuk hero ngah sembang, aktiviti bebas. Pastu scene orang jahat dapat idea nak takluk bumi. Raksasa wat huru hara, pastu salah sorang super sentai ade masalah dalaman. Problem solve, dorang lawan menang, Raksasa tak puas ati jadi besar. Dorang panggil robot besar dorang lawan and menang. Orang jahat cakap "jage korang minggu depan" habis.

Scene macam tu di ulang tiap minggu cuma tukar jenis raksasa ngan situasi je. Sebab tu aku tak minat sangat. Kalau kamen rider ni cite die bersambung dari episod 1 sampai r habis. Pastu misteri lak tu. Dengan kata lain, macam korang tengok drama korea, skip satu episod langsung blur taktau pape dah. So aku tak minat sangat super sentai ni. Tapi.. tapi.. ade tapi nye. Sebab baru2 ni aku tertarik ngan konsep super sentai ke 35 tahun 2011, aku pun telah membeli box complete super sentai aku yang pertama akhirnye.

Aku tertarik ngan konsep lanun sebagai tema untuk siri ke 35 tu. 5 orang lanun angkasa, nak cari harta karun paling berharga kat alam semesta (err.. bukan honey star ke?) So, of coz r harta tu ade kat bumi nye. Dorang pun datang bumi and dapat tau care nak dapat harta karun tu ialah ngan kumpul sume greatest power ?? super sentai yang terdahulu. So, the only way untuk dorang nak dapat greatest power ni ialah ngan care dorang kne cari  mereka2 yang pernah jadi super sentai dulu2 and dapatkan approval dorang.

Taktau bagi korang tapi bagi aku jalan cite die menarik. Pada aku, lebih kepada epik kot. Aku lahir tahun 1987 and super sentai mula2 kuar 1975. Mase aku kecik dulu, super sentai yang aku pernah tengok and aku rase korang pun tengok cuma flashman, maskman ngan jetman je. Aku tak minat sangat super sentai so takde reason aku nak cari cd box dorang. Tapi, ngan tengok super sentai number 35 ni, secara tak langsung aku leh kenal ngan super sentai yang terdahulu tu. Sebab tu aku rase siri yang ni menarik. 

Thanks to lagu ending super sentai ke 35, aku dah hafal sume 35 name super sentai tu, siap ngan name panjang dorang lagi. Contoh macam name pendek gokaiger name panjang kaizoku sentai gokaiger and so on. Sekarang ni aku ngah mencari movie2 super sentai ni sebab nye aku tak minat nak tengok cite bersiri dorang so better aku tengok movie je r kan? Ok r, rase dah banyak sangat aku merepek kat sini. So, sebelum stop, aku nak share lagu yang wat aku leh kenal sume super sentai (nak tengok sile, taknak tengok takpe)

Note : kadang2 kne matured, kadang2 kne jadi budak2, baru cool =P

Kalau link youtube , leh r klik kat --> sini


I love this song like a love song baby <-- tibe2 -_-

22 comments:

Jari Jemari Si Gile said...

panjang hoh cite mung...
ag 1 jam aku bace k..

Kira Sakura said...

apsal aku baca jadi super sental? errrr errrrr

aku x minat pon power ranger tue... ntah la aku pn x sure kartun apa yg aku minat klu skang nie aku tau la.. boboi boy kuasa tiga!!! hahahahaha

Liyaa Mf said...

Super sentai ye? pelik gila nama dea. Sepanjang baca entry ni, tergelak je setiap kali sebut sentai tu. Haha.

Budak laki memang camni kan? Susah nak tinggalkan benda2 yang dorang minat dari kecik. Aku rasa cara kau bersemangat bercerita tu memang serius macam budak2. Siap up lagu sentai lagi. Layan jugak aku! Haha.

Cool ye? Jap2 tengah bayangkan kau jadi matang :P

CikTeddyCorner said...

whoa.entri ni boleh wat sumber rujukan kalo cri sal power ranger.haha

Anonymous said...

aku paling minat power ranger wild force hhaah selalu tgk kt tv2 dolu-dolu la kan

Zubaidah said...

yupp2!super sentai nme btol dye, tp dlu mse ak kcik aku slalu tgk power ranger yg mat saleh, mula2 tu mmg giler r, dh lme2 tgk cm ntah ape2, sbbnyer power ranger merah msti jd yg plg hensem pstu ada prasaan nga power ranger pink, stiap siri msti cmtu.bosan. so pastu aku start tgk kamen rider

Eera Shera said...

sy peminat power rangers. dlu slalu tggu dpn tb ngan adik. sabtu, 6 ptg tb 2 haha,err xtau plak psl super sentai tu huhu

najwa nano said...

mentang2 orang cakap kau tulis pendek harini ko tulis panjang lak erk :P

koko power rangers..hahaha.teringat ah citer ni sebab aku suka pr yang kaler pink tu.

memanh jiwa ko ni muda r sebab umur ko yang 12.5 tu ko tengok lagi citer ni.lepas kau bosan tengok kamen rider baru kau kawen.nanti ko berebut nak tengok citer ni ngan bini.bini ko nak tengok barbie with 12 princess.kehkehkeh

adan said...

giler ar entri bro ni.. terus aku teringin nak buat entri power rangers ni.. aku tak pernah tahu pun pasal sentai ni.. yang ku tau power rangers je.. btw lagu dia mmg best ar.. rancak.. sepatah haram aku tak faham..hahaha.. jiwa ko mmg jiwa satria ar... hahaha..

Lieza Nordin said...

first time saya dgr spr sntai ni.. ekekkee.. >.< huhu.. saya tengok cite ngat n taboh jee... >.< part two?? part one mana?? >.<

Unknown said...

Ok,1st ly chii br tau pasal super sentai. Kiranya da la ma gak eh.

Chii layan power rangers yg memula je dulu. Pastu kan ada satu watak robot ngan tuan yg tnpa bdn yg jd ketua dorg tu. Huhu

spidrman dr jepun? Em,byk gak idea org jepun ni ye. Ok,pasni leh cte pasal otromen plak ye. Yg palng d sukai,otromen ace. Bila hakuto ngan minami bergabung. Hehehe

Noor Fatin said...

masa aku kecik2 serius aku xkenal apa itu super sentai. biasalah budak2 pmpuan dulu layan sailormoon, doraemon, anak2 sidek, hakhak

siap hafal 35 nama super sentai tu.. hebat :P

aku HaniAsyira said...

tgh berfikir minat ke dgn super sentai ni.. eh2.. betul ke eja tu.. ahaks..

terbaik lah igt dh nama2..

ch000tz said...

hehehe saya minat doreamon jer hahaha

Amirah Ahmad Zaki said...

honestly, saya tak pernah tengok..huhu. tapi, lepas baca post ni, macam best jugak jalan cerita die, as you wrote. Nak try lah cari nanti ! :) Oh btw, saya minat dragon ball ! Hee..

Unknown said...

kikiki. ni pasal power ranger yer. skrg, dah tak suka tgk cta tu. rsa mcm budak kecik XD. huhuhu.

tuanseliper said...

uwaa.citer kartun cmni tengok time zaman leleh hingus je. tu pon bukan jenis citer cenggini.citer2 goku,kmpung boy macam tu je layannya.

tapi setelah meningkat dewasa ni takdeknya berminat dah.huhu.matangkan>,<

-eim- said...

siap hafal nama lagi.takleh blah btol.
layan anime la best~~~

Unknown said...

baca memalam, mang mencabar.. hehehe (^___^)

Woofer Storm said...

orang kata,umur je dah tua bro tapi perangai kena budak2 lagi..baru tau apa erti remaja..

#sy minta dragon ball n naruto^^

Zehan Ilyana said...

wahhhh!
saya suka tengok power rangers masa kecik2 dulu.. sampai semua mainan dia saya dengan abang2 adea..kekeke..:P

er, tapi, tak pernah pula buat kajian mengenai power ranger ni..haha..
super sentai? hehehehe...baru tau...:D

❤Mrs. Myra❤ said...

aku layan sailormoon je..:p

power rangers aku minat yang kaler pink, yeah! :D

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates