Wednesday, April 4, 2012

I Am Rider's Addict!

I am rider's addict! <-- ignore london yang tunggang langgang ni.. (-_-")


Movie terkumpul setakat ini..

Note: Entri panjang gile dan ade unsur budak2 yang tidak keterlaluan

Aku minat kamen rider ni mula2 sekali mase umur aku beberapa tahun.Time tu tak silap aku TV1 paling popular kuarkan cite camtu. Cane aku leh tertengok kamen rider? Thanks kat akak aku. Aku ingat lagi sebelum kenal kamen rider, ape yang aku wat tiap2 ari ialah amek lori mainan aku and tolak lori tu sambil wat bunyi guna mulut. Bile dah besar, aku pikir2 balik.. lawak gak aku kecik2 dulu kan.. =P

Sambung cite, satu hari sedang aku leka menolak lori, tibe2 akak aku jerit kuat2 kat aku. Bunyi camni kot "Adik!! Tengok cite ape ni!! Ade robot2!!" Aku yang pada mase tu kecik lagi, akak suruh.. ikut je r. Akak aku bernasib baik, cite tu memang best. Hero die power. Lompat dari bangunan sambil jerit "Suria Perkasa Hitam" pastu terus die tukar jadi belalang siap ade api2 lagi. Kagum aku time tu. 0.0

Cite yang aku maksudkan ialah cite yang tak silap aku tajuk die "Kesatriaan Baja Hitam" time tu aku kecik so aku caye je r tu name die. Tapi sebab aku kecik gak r aku tak tau bile cite tu main. So, banyak kali aku miss tengok. Kalau aku bukak tv and sempat tengok narrator cakap ngan lagu ending pun dah kire lucky sangat dah tu. Aku miss banyak kali sampai bile cite tu tamat, aku tak tau ending die cane.


Kamen rider black = kesatriaan baja hitam ??

Selepas beberapa tahun..

Aku dapat masuk sekolah asrama dekat Perak. Nampak dah matang tapi minda masih teringat kamen rider. Aku rase time tu r waktu sesuai untuk realisasikan minat aku tu. Aku kumpul duit yang famili aku bagi selame beberape bulan dan akhirnye.. aku berjaya membeli CDBox kamen rider aku yang 1st, kamen rider ryuki!! Tak silap harga dalam RM199. (simpan duit nye pasal, siap pose Isnin Khamis g.. tapi niat ke laut (-_-")

Pas reti guna internet, keje aku jadi semakin mudah. Aku dapat tau sejarah kamen rider start tahun 1971.. means sudah 40 tahun (muda lagi aku) Thanks to wikipedia, aku akhirnye tau rider yang aku tengok time kecik2 dulu name nye kamen rider black and siri tu diterbitkan tahun 1987 <-- tahun aku lahir tu, adekah takdir? =P Pas sekuel tahun 1988, siri kamen rider di berhentikan hingga tahun 2000 dimana rider millenium diperkenalkan, kamen rider kuuga.

Melalui wikipedia gak, aku dapat tau CDBox first yang aku beli.. kamen rider ryuki merupakan rider tahun 2002. Aku rase susah nak cari kamen rider yang lame2 tu.. so akhirnye aku decide untuk start koleksi aku bermula dari tahun 2002. Menjelang awal tahun 2010, aku akhirnye berjaya mendapatkan kamen rider series complete box start dari tahun 2000 sampai tahun 2010. Yeay!! Berjaya!! <-- excited gile  ^__^

Kini.. sehingga sekarang..


Koleksi complete boxes yang ade ^__^

Aku dah ade total of 15 complete boxes kamen rider series dari tahun 2000 sampai tahun lepas 2012 + 1987 & 1988.. and aku akan meneruskan minat aku kat rider ni sampai bile2. Bagi aku even cite ni fiction je.. tapi ade nilai educated. Sebagai contoh, cite rider tahun 2013.. kamen rider fourze dinamekan sebagai fourze untuk remind sejarah rider yang dah capai 40 tahun. Fourze = 40.

Cite tu bertema space and melalui cite tu, aku dapat tau beberapa constellation macam perseus, altar, orion dan beberapa lagi yang aku tak pernah dengar. Thanks to cite tu. aku gak dapat tau mengenai ophiucus.. satu constellation yang pernah didakwa merupakan zodiak ke 13.. and aku dapat tau pasal sume tu pun pas aku tengok cite rider ni. Dah dapat aku sedikit ilmu yang baru dengan hanya tengok cite ni.

Kesimpulannye, aku memang minat kamen rider. Minat aku tu hingga kan even kawan aku tease aku ngan cite tu, aku wat tak reti je. Tapi pelik gak. Kadang2 bile aku tengok cite tu.. pakcik aku selalu cakap "besar2 pun tengok cite budak2 lagi" Cite budak2 ke? habis tu movie superman, batman tu bukan cite budak2 ke? Rider cite budak2.. karang kalau aku tengok maria ozawa entah ape lak reaksi nye..

Eh, jap2.. maria ozawa tu sape lak? Kejap ye aku nak google jap.. =P

24 comments:

Cik Rimau said...

woooo.. peminat tegar ni.. hahaha
gile ah.. sanggup tu.. rileks la.. xsalah kan da besar panjang ni still nak layan cite2 camni.. cik rimau pon layan ape cite ni.. tp xde la sampai ke tahap kr.. haha..

nur anis said...

ni memang betul-betul minat ni...siap tahu sejarah dia lagi..hebat lah..

Kira Sakura said...

rajin pulak aku baca kesatria baja hitam ko nie sampai habis =.='

skang aku dah tau pasal pe ko pakai topeng tue (lepas tgk gmbr yg ko letak tue)

and weyh gmbr ko klu click dah boleh jadi gemok.. tahniah untuk ko!! :D

Jari Jemari Si Gile said...

woiii...
name cite tu suria baja hitam la dol...

Cikra said...

woi dahsyat. sampai tau sejarah semua tu. hahaha.

tak sangka ko minat citer gini.tapi kamen rider ngn suria baja hitam tu sama tak ah?

Orkid Edyliyne said...

wah... ini sudah menarik nie. hehe.
dulu OE tahu power rangers je. itu pun kadang tengok kadang tak.
masa kecik2, tak tahu nak tengok ape... main barang mainan jelah agaknye. hehe. ^^

HeNRieTTa JoSe said...

Suria Perkasa Hitam.....i miss those days....

Shila said...

dulu masa kecik2, aku ingat kot gaya dia nk transform cemana..

keh3..


amboi, da type nama maria, baru terfikir nak google..? =P

Liyaa Mf said...

Kesatriaan Baja Hitam? Lawak gila! Rasa macam weird jek nama tu. Aku ingat Satria Baja Hitam jek. Tapi bila baca komen, konfem, Suria Baja Hitam laa. Kesatriaan kejadah? Ish ish dah tua kau ni. Haaa aritu kenakan aku kan :P

Aku ingat dulu kekecik tengok Suria Baja Hitam, Gaban, Transformers, Ninja Turtle. Ada lagik satu cite comel2 tu, ABC kut. Erk ABC? Program kanak2 laa tapi dah lupa apa. Haha!

Err Maria Ozawa tu sape? Tanak la google :P

Yumida said...

kesatriaan baja hitam...wah...ingat ms kecik dulu sllu tgk citer ni...mmg pengumpul terhandal la....

Yumida said...

kesatriaan baja hitam...wah...ingat ms kecik dulu sllu tgk citer ni...mmg pengumpul terhandal la....

Liselle MonCherie said...

Wahhh! Hehehe last tgok Kamen rider masa 5 thun kot.Mwehehe mesti byk lagi beli figurine Kamen ni,hehe sy pun kumpul jgak figurine tp byknye mcm miniature XD

NiGhTiNaNgLe_FARA said...

wahhh!!!! nak jerit kuat2 sebab kagum tahap gila gaban!!

eh, kalau kau ade complete set kamen rider aku ade complete set playhouse barbie..hewhewhew.

Jari Jemari Si Gile said...

Yelaaa aku rase aku tgkk gak kot citr ni dulo2...
Yg aku igt name die suri baja itam..pastu die bwk moto belalang kle itam...!

Zubaidah said...

same la, p bukan kamen rider la, obsesi aku pd cter naruto

adan said...

uishhh.. giler ar,dulu aku minat gak citer ni.. aku suka lagu dia.. best2..

dulu time kecik bila aku main ngan member selalu gak eksyen jadi kesatia baja hitam.. sambil menjerit sekuat hati.. ahahah.. kenangan..

Miss Nana Farhana said...

fanatiknya..huhuhu...

Sya_Merpati Putih 88 said...

dulu mase kecik2 minat jugak kamen rider nie..tapi lebih minat pada power rangers..hurm..rindu zaman kanak2 lah pulak..huhu..

Cikya said...

Seronoknya jadi budak..
tapi rasa perangai dah macam kartun sebab selalu sangat tengok kartun.

Mak kadang bising, tapi langgan jugak channel kartun sebab anak yang sorang ni je tengok.

heh, kartun banyak hari ahad kot dulu..kena g skolah. T___T

Unknown said...

heheh..chii pun layan gak kamen rider ni..ada lg yg lain..mcm gaban..pastu cybercops...yg kelakar nya...utk cybercop..chii ngan adik slalu tiru aksi dorang..masuk kat mana2 ruang kosong..pastu kata cybercops :p

tp xde mcm kr..ada koleksi2..mgkin lum tahap fanatik lg kot :p

Zehan Ilyana said...

laa...
ni cite kamen rider eh?
dulu selalu tengok..tapi tak ingat pun nama dia..
tengok sebab abang2 selalu tengok kamen rider ni.. hoho..

Sarah Mnasir said...

minat jugak dulu.. hehe.. -.-"

tricksrex said...

Tu diaaaaaa
ada koleksi tu
errr aku minat ultraman

CikTeddyCorner said...

minat la jugak skit2..ehehe
suke time dieorang nak bertukar! taraa!mcm2 warne la depa nih.haha

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates