Wednesday, April 18, 2012

Its Subjective..


Its subjective.. Salam, mula2 sekali aku nak cakap 2 ari lepas aku kne g satu seminar kat area Petaling Jaya. So memang takde r nak online nye.. tambah lak aku memang sorang yang fokus! =P <-- Konkrit tak alasan aku ni weh? Tapi memang betul r aku g seminar @ training @ study pasal ISO 9001: 2008. Korang pernah dengar kan? Rase kat iklan banyak sebut kot. Tapi aku bukan nak cite pasal ISO tu r. Kalau nak tau pasal ISO sila tanye yang lebih pakar r. Aku memang tak reti @.@ (tapi pasal kamen rider leh tanye aku ^^)

Merujuk pada tajuk, ape yang subjektif sebenarnye? Bese nye bile cite pasal subjektif, mesti orang akan kaitkan ngan perkataan "cantik" kan? Betul tak? Aku rase betul sebab setiap kali aku sembang ngan member2 aku something melibatkan cantik contoh pasal tempat2 kat malaysia, kete or umah. Err.. tapi bese nye pasal pompuan r =P Standard r tu kan? Name pun laki.Lain r kalau kalau kitorang yang laki cite pasal laki cantik yang tu memang something wrong somewhere. -_- Bese nye ayat2 sembang mesti camni:

A : Ko rase r kan kat kelas kite sape pompuan paling cantik?
M : Aku rase (name dirahsiakan) kot yang cantik
A : Ye ke? aku tengok die bese je. aku rase (name dirahsiakan 2) lagi cantik kot.
M : Mane lak! ko sorang je cakap die cantik. Ko memang takde taste.
A : Tak kesah r tu, aku peduli ape. Cantik kan subjektif 

See? Mesti ade perkataan cantik tu subjektif tiap kali kitorang sembang pasal tu. Tapi aku bukan nak cite pasal cantik pun. Aku nak cite pasal aku perasan sebenarnye, something yang leh kite ukur (ukur ke) kebanyakan nye bersifat subjektif (ape aku merepek ni weh??) Ape aku cuba maksudkan kat sini, mungkin pada sesetengah orang, bende tu camni tapi pada sesetengah orang lain, bende tu camni lak. Kite amek contoh pasal statement yang cakap entri aku panjang. Mula2 aku rase camtu tapi bile bace ayat bawah ni:


Aku jumpe ni dari promoter tetap blog aku =P --> sini

Korang nampak tak ayat yang aku dah kotakkan ngan kaler merah tu? Pada yang tak jelas, ayat tu tulis camni "dia (merujuk pada aku) punya entry, bagi aku (merujuk pada promoter) pendek je, tapi padat" See?? Entri aku yang orang lain cakap panjang, die cakap pendek je. So, kire nye panjang pendek sesuatu entri pun kire subjektif gak r kan? Sama ada enri tu panjang or pendek sume tu depend ngan care blogger tu menaip entri r betul? Dalam statement kat atas tu, blogger tu cakap entri aku pendek je. Korang agak nape?

Sebabnye, blogger tu bese menaip lagi panjang dari aku.. and ade gak beberapa reader blog aku lagi yang memang suka menaip entri yang lagi panjang dari aku. Dengan kate lain, kalau aku taip entri dalam 8 ke 11 perenggan, kebanyakan dorang bese menaip dalam 20 - 30 perenggan satu entri. So of coz r bagi dorang entri aku tu tak panjang mane sebab dorang nye entri lagi superb panjang tak ingat dunia nye. Tak caye klik r link aku bagi kat caption tu, and feel sendiri entri yang superb panjang tak ingat dunia ^__^

Kesimpulan nye, macam bese aku tak tau nak bagi kesimpulan ape. Bese nye kalau ade yang tersimpul, kite tolong r leraikan simpulan tu kan =P Cuma, macam aku cite tadi, banyak bende bersifat subjektif. Kalau orang yang lemah akan cakap "Ko kuat". Orang yang kuat akan cakap, "Aku tak kuat, ko je yang lemah". Yang slow akan cakap "Ko lari laju". Yang lari laju akan cakap "Aku tak laju, ko je slow sangat". So, kat sini dapat aku buktikan yang selain cantik tu, banyak lagi bende yang bersifat subjektif. Sekian time kasih ^^

Note : to akak liya saya (mode sopan) tak jumpe r pulak cite tu dalam bahase london, puas cari tapi sebab tak ingat tajuk so tak jumpe T_T Lagi pun cite dalam london tu pendek je so tak detail. Kalau nak cite dalam malay tu boleh tapi memang akan jadi panjang gile r. Silap2 leh ade 5 sekuel nanti =P So cane? Nak di citekan ke? Series panjang gile ni. Tak tipu nye. Ntah2 dah leh jadi novel (hiperbola terlebih) Tapi, kalau betul nak kne cite, kne betul2 free baru leh start. Paling penting kne rajin =P So tunggu!

31 comments:

Camy Alya said...

ada lagi satu subjektif.

l.o.v.e ^^

Amirah Ahmad Zaki said...

yeah, bnyk benda subjektif. Kejayaan pun subjektif saya rase ! ;)

Jari Jemari Si Gile said...

pendek ke..??
panjang jek aku tgk...

Vanessa said...

(subjektif)bagi sy, pnjg tapi padat,hee

Kira Sakura said...

tak kisah la entry ko pendek ke panjang.. aku tetap bce smpi habis even ko cite pasal kamen rider tue jer.. =.='

aku tunggu ko upload naik cite ko tue...

mirmashi94 said...

panjang pendek x kisah. asal cara penyampaian terrrbaikkk. blog tue still akan besh dan dapat sambutan. hehe :D

Unknown said...

Semua perkara ada lah subjektif. Sebabnya,masing2 ada pandangan dan pendapat yg tersendiri. Kalau semua punya citarasa yg sama. X menarik la kehidupan d dunia ini kan :p

Liyaa Mf said...

Tak payah la nak konon2 cite pasal tempat2 kat Malaysia, kete, umah. Pura2 sangat. Pastu baru nak cakap tapi biasanya pasal pompuan r. Cehh, cover line gila! Haha.

Psl pjg pendek entry pulak. How subjective benda tu brgantung pada kecenderungan minat pembaca tu sendiri. Kalau pembaca tu rasa syok baca entry tu, dea tak akan sedar pun yang entry tu pjg, sedar2 dah abes. Ntah2 tak puas pun baca.

If dea rasa panjang, mungkin ada 10 faktor (Gila la ayat macam buat research) :P
1. Myb minat membaca dea tak tinggi (Dea cuma suka baca yang ringkas2 je)
2. Myb dea tak minat ngan material yg dea baca tu (Dalam kes ni, entry tu la, pada dea kurang best)
3. Myb dea terlalu byk blog yang dea 'suka baca', so tak sempat nak stay dalam satu2 blog tu lelama.

Faktor 4 - 10 fikir sendiri la ye. Haha. Ini pun cuma pendapat akak Liya je <-- Terasa matang lak ckp camni :P

Okeyylah adek Kay Are, permintaan maseh tak berubah. Biarlah jadik novel ke 5 sekuel ke tolong cerita. Sila jangan malas! :P

Kalau org len taknak baca pun, buat je jadikkan novel, nanti akak beli novel tu ye dik. <-- Semangat gila ni nak baca.

:P

sahromnasrudin said...

blog pun subjektif kan..orang membaca bukan kerana entri tetapi kerana kesetiaan...

Liselle MonCherie said...

Sy rasa okay je entri bro mcm biasa tak rasa plak panjang XD.

Hehe entri panjang ada masanya penuh dgn santai dan semakin bersemangat nk baca lagi nk baca lagi!

Ada jugak entri panjang yg menceritakan realiti kehidupan seseorang yg menarik dan cerita yg boleh memberikan inspirasi.As long as org tu sincere,it doesn't matter untuk memikirkan kepanjangan entri *maaf bm sy B+* dia akan baca jgak.

Saya kagum dgn Story Teenager Housemaid.Her stories inspires me,Beliau seorang yg amat Kuat dan Tabah! Yeahh Miss Magnifique.

Lieza Nordin said...

heheheheh... byk bnda y subjektif.. tak semua yang kita fikir... org lain akan fikir bnda y sama..

cara kita kan berbeza.. pemikiran pun mstilah berbeza... :D

setiap org ada pendapat masing2.. hehe.. XD

Zubaidah said...

panjang pendek tu tak kesah, lo pnjg sgt org xnak bce, lo pndek sgt cm buang mse je n x tw nk komen pe, tapi tu sume dpens on the blogger himself la kan.

btw, bfdy aku ai nie la, 18 april

HeNRieTTa JoSe said...

igtkn nk citer sal ISO...mmg bosan giler la....huhuhu....rietta xsuka iso.....nyusahkan rietta jew....ekekeke....

Cikra said...

bagi aku entri ko ni x panjang pun cuma banyak perenggan jak. lagipun aku rasa pendek sangat entri ko ni sebab aku tak puas nak baca.kah3x.

baru aku perasan banyak benda yang subjektif kat dunia ni rupanya.ngahaha

Noor Fatin said...

betol tu.. haha di mata org lain, kita nampak lain, mata org lain pulak, lain jugak. tu sbb org panggil subjektif. ada ckp cantik, ada ckp x. biasa la tu! kekeke

panjang ke entry ko? aku rasa entry aku lg panjang.. hahahaha XD

aku HaniAsyira said...

miss M punyalah tu kan.. tulah kadang2 diri ini rasa mcm tulis panjang jugak.. org yg komen panjang pun sebab dia biasa tulis pendek je.. oh, tak reti nak tulis pendek..

yupp,, banyak benda subjektif.. =)

adan said...

aku dapat jgk apa yg bro cuba sampaikan.. lagi2 part lelaki sembang sal pompuan cantik dlm kelas.. aku agak ko mst selalu camtu kan bro? haha..

Anonymous said...

lain orang lain ragam, lain orang lain pendapat,

haha kl aku subjektif tu selalu ada dlm exam. exam yg bebentuk subjektif tu exam kena tulis, lagi panjang lagi bagus kot.

hahaa

-eim- said...

memang subjektif la pnjang pendek blog nie...

tapi kalau dh start menulis, mau ditulis semua mende. mana boleh cut2 nie..^^

najwa nano said...

entri ko punya panjang r..tapi panjang aku lagi kot.memang subjektif.depands atas orang tengok camne.bagi aku lagi panjang lagi details cerita tu kan.aku suka entri panjang,sebab aku jenis manusia nak tahu lagi,lagi dan lagi...

tuanseliper said...

yups.setiap org ade sudut pndgn & pemikirn yg berbeza.kadang kita ckp mcm ni die ckp mcm tu.:)sama jgk psl entry pnjg ke pendek ni.:D

hyphotesis: semakin banyak idea, semakin panjang entry.HAHA.:))

Woofer Storm said...

panjang tak panjang,moga2 entry kita punya nasihat yang membuat mereka menerima tempias sekali..

#mkin malas nak update,sbb banyak entry merapu je bro...

Unknown said...

eh subjektif tue kan soalan subjektif..kene jawab dalam bentuk ayat lengkap! haha :P

betul...mmg bnyk bende yg subjective sebenarnye, tp bila ckp psl subjektif je org mesti akan relate dgn cntk kan. hehe :)

entry awk sederhana panjang and padat! :)

❤Mrs. Myra❤ said...

patut lah ade dia kate entry ko pendek..sebab dia punya lagi panjang meleret...:p

No name said...

Aku tak kisah panjang or pendek, asal, bila baca rasa nak terus habiskan entry tue. Kalau pendek tapi tak best pun aku pi kat "x" jer.

deeya said...

contoh ayat objektif - aku cantik ! (dengan keyakinan tinggi)

contoh ayat subjektif - aku cantik tapi pehal ade yang kate aku tak cantik . dia nak cantik cmne lagi . perlukah dngan pipi gebu , idong mancung , mata bundar ?? waklu ! Dia yang jadikan aku mesti ar aku cantik (tapi dengan nada dah kurang keyakinan)

haha ! subjektif memang ayat panjang , objektif pendek gile .

eh ape aku merepek ?? wek !

Ain Norainsyah said...

haha...betul la tu!! :P

kindergartenlibrary said...

nelly susah lah nak buat panjang2 .. hahaha

at least , padat kan entri nelly ? :P

macam kay are kata , smua tuh subjektif .. so , readers yang akan menilai smua tuh .. :)

CikTeddyCorner said...

bnyk benda subjektif kot.ehehe

Unknown said...

kdg2 perengan byk dh leh jadi mcm novel pula. hehehe. pasal super typooo. XD

Zehan Ilyana said...

kahkahkah...dan-dan saya jadi promoter tetap ek... minta komisen kang baru tau..:p


hahaha, ye ar ye ar, tau la entry saya ada 100 perenggan..eh? :ppp
tapi, ada orang tu baca jugak..:ppp

hm, betul...macam2 benda yang boleh dikira as subjektif..

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates