Tuesday, April 3, 2012

In Memory, Appreciation Or


In memory, appreciation or (letak ayat sendiri) Ari tu aku balik umah. So, aku pun wat r aktiviti yang dah lame aku tak wat iaitu........... tengok tv. So, aku tukar dari satu channel ke satu channel yang lain sampai r aku ke channel 132 iaitu astro warna. Korang takyah susah2 nak tekan button 132 tu, sebab kalau korang tak langgan.. memang takde nye nak dapat channel tu =P

Ok sambung balik, bape minit pastu.. astro warna tadi menyiarkan siaran iklan dan ade satu iklan tu macam menarik minat aku dan aku aku terfikir. Iklan tu mengenai sorang selebriti yang telah meninggal dunia 2 tahun lepas kalau tak silap aku. Aku malas nak cari iklan tu and upload dalam blog so ape aku wat is convert iklan tu dalam bentuk tulisan and bunyi die camni

"Sempena memberi penghargaan dan sebagai tanda ingatan kepada pelawak terkenal Din Beramboi yang telah meninggal dunia hampir 2 tahun, pihak astro akan menyiarkan kembali semua siri2 dan sitkom yang dilakonkan oleh beliau secara maraton bermula pada (tarikh aku tak ingat) hingga (tarikh aku tak ingat gak)"

Lebih kurang camtu r pemahaman aku mengenai iklan tersebut. Iklan tu nak inform yang dorang akan siarkan balik ape2 je program hiburan yang allahyarham Din Beramboi pernah join sebagai tanda ingatan. So, bende ni buat aku terfikir. Betul ke ni satu penghargaan buat allahyarham? Maksud aku, hepi ke die kat alam sane tu bile tengok astro sebok siarkan balik program2 lakonan die?

Ni pendapat aku je r. Kite amek contoh cite yang aku rase sume tau and pernah bace kot. Pasal sorang pompuan yang rajin upload gambar2 die kat fb. Pastu satu hari die meninggal dunia. Masalahnye, akaun fb die sampai sekarang aktif dan sume orang dapat view gambar2 die yang budget hot konon nye tu. Hasilnye, die gak turut dapat "share" setiap kali orang view gambar2 die. 

Macam tu gak r dengan situasi allahyarham Din Beramboi ni. Astro semangat nak tunjuk penghargaan dorang tapi masalah nye, dorang lupe program2 yang Din Beramboi wat tu sume nye program hiburan. Ade nyanyi2, ade lawak2. Bukan program ilmiah pun. Kite yang hidup best r gelak2 tapi tak sedar kita dah terbagi "share" kat allahyarham. Macam tu ke dikatekan penghargaan?

So, bagi aku.. selebriti2 yang dah meninggal dunia ni.. sebaik baiknye, tak yah r pihak penyiaran siarkan lagi program2 lakonan dorang. Aku rase dorang pun taknak kite wat camtu kan. Kalau nak hargai, hargai r mase dorang hidup. Bile dorang dah pergi meninggalkan kite, kite biarkan r dorang pergi dengan tenang. Aku yakin, tu r yang dorang nak kite wat untuk dorang sebenarnye..

37 comments:

Jari Jemari Si Gile said...

Kalo die ckp siaran tu utk peminat2 allahyarham yg rindu lakonan beliau ok kot aku rase...kalo takat nak buat pghargaan utk si mati takyah ah..da mati pon..kalo hargai bkn si mati tau pong...

Zehan Ilyana said...

erkk..
kalau cite p ramlee macam mana?
saya suka tengok cite p ramlee.. T_T

Kira Sakura said...

mendoakan kesejahteraan diorg kat sana.. tue yg diorg harapkan sebenarnya kan...

Liselle MonCherie said...

Betul,klu program tu ilmiah takpe la jgak...ni..semua Lagha <<< cehh betul ke eja ni XD.
Patutnye kite mendoakan beliau,bukannye siarkn balik lakonan beliau. Tapi Klu P. Ramlee cerita dye ade jgak mesej dan pengajaran.

Cikra said...

dari diaorang siarkan sebab tanda ingatan atau apa tu baik diaorang sedekahkan doa utk diaorg kat sana. kan lebih elok?

sahromnasrudin said...

marilah kita berdoa semoga mereka semua aman disana

Orkid Edyliyne said...

biasalah tu pengharagaan dilakukan bila orang tu dah tak ada.
rating orang tu meningkat bila dia dah tak ada.
tapi, yang sayangnya, orang tu pun dah tak ada.
apa2 pun, nak mengingati seseorang yang tak ada, perlu dibuat dengan cara yang betul, kan. ^^

Liyaa Mf said...

Baca paraghraph 2 aku dah dapat agak dah iklan apa yang kau maksudkan. Serius masa aku tengok pun aku fikir benda yang sama sebijik cam kau. Aku sendiri argue.

But then aku terfikir pulak cite2 P Ramlee. Then aku dah tableh nak fikir apa. Aku taktau jawapan terbaek.

Sebenarnya, dunia hiburan ni lebih banyak membawa ke arah tak baek daripada baek. Tapi nak buat cemana, kita manusia ni memang senang leka dengan benda2 yang melalaikan ni kat dunia.

Aku sarankan, semua orang cuba sensitif sket laa bab2 orang dah meninggal ni. Especially sesama Muslim. Err tak reti nak elaborate lebih. Tak layak pun nak cakap psl bebenda agama ni. Try ingatkan diri sendiri je laa.

Anonymous said...

urmm ada betulnya jugak cakap KR tu.
macam mengirimkan dosa pulak untuk arwah.
:'(

Unknown said...

tu lah pentingnya hidup di dunia ni jadikan ladang untuk kita kutip hasil di akhirat kan? macam tu jugak dunia blogger. tinggalkan sesuatu yang bermanfaat yang suatu hari nanti, bila orang baca, kita akan dapat sumbangan jugak, apatah lagi orang amalkan apa yang kita share tu... is pun xdela share sesuatu yang hebat, tapi sedang berusaha untuk dapatkan satu step penulisan yang memberi manfaat... takutkan... huhu

Unknown said...

hurm agak xsetuju sebenarnya dengan dunia hiburan sekarang ni. kalau kata ramai2 buat tahlil untuk arwah ok la jugak.. mcm mna klau yg dkeluarkan kt tv tu ada perbuatan2 yg kurang elok oleh arwah semasa hidup. tak kesian ke.. hurm sama2 la mendoakan supaya mereka aman di sana. nanti masa kita akan tiba juga.

Unknown said...

Setuju sangat. Kita memanglah happy tapi yang tanggung si arwah. Wallahualam.

adan said...

pelik jugak la dgn astro ni.. ni salah satu cara nak bagi penghargaan ke or na bagi penonton langgan astro?

arwah tu sepatutnye disedahkan doa,surah yassin.. pelik2..

xkan xda manusia dalam ramai2 crew astro tu yg terfikir benda ni?

Shila said...

astro nk untung je tu..

sebab xyah bayar royalti kt si mati dah..

eh..yeke..?

pndai2 je aku kata gitu kan..? sob2..

maaf la..kurg pngetahuan sikit psl bayaran2 ni.. -__-

Yumida said...

mungkin di sebalik tu ade program solat n bacaan yasin utk arwah...

my opinion je la...penghargaan sememangnya berhak bg mereka yg berbakat n mmberi impak dlm hiburan kita..bila org tgk blk program tu...secara langsung terus menyedekahkn al-fatihah utk arwah..

dulu2 pun...i pikir cm u pikir...

najwa nano said...

tu r aku pon pelik gak selalu kalau artis meninggal mesti nak buat penghargaan dengan siar movie marathon lakonan artis tu padahal setahu akulah tak tahu betul ke tak,tiap kali benda tu siar orang yang di alam sana tu berkali ganda kena seksa.tu bukan penghargaan tapi penganiayaan.
kau ada astro warna?best r.bapak aku taknak langgan sebab dia nak boikot astro kes raja lawak dah transfer ke channel tu.kalau nak tengok kena langgan.hamjadah.

Camy Alya said...

Ustaz mana ek cakap kat aku aku pun dah lupa. Betullah. Bukan penghargaan tapi penganiayaan.

Miss Nana Farhana said...

haah..betol gak tu, nana sokong kay are... macam dah jadi trend skrg pulak, asal ada artis yg meninggal, baru lah org lain sibok nak hargai... time dia hidup xde plak macam tu.. ksian diorang kat sana...

Anonymous said...

betul betul. setuju sangat. orang yg dah pergi tu, biarkan dia pergi.

kadang-kadang artis yg dah berhijrah pakai tudung tu pun, TV still siarkan gambar masa dorang free-hair dulu. kan tak elok.

Miss Purple said...

betul tu, kenapalah manusia ni selalu fikir nak berhibur je. ni bukan penghargaan, saje nak ambik kesempatan nak kasi laku, tau2 je lah, bila manusia tu da takdek barulah nak menghargai,
sepatutnya dorang hormat lah pada arwah yang telah pergi, Al fatihah.

Anonymous said...

hm, tu la pasal.
aku takut je kl pihak penyiar nak amik untung je,
kasihan org dh takde

Zubaidah said...

akuu stuju ngan pndpt kau.... aku pown terfikir gak, cmner la ngan allahyarham tan sri p ramlee

Sarah Mnasir said...

betul tu.. seksa nanti dorg kt kubur an..

Sharina Fadzil said...

setuju. buat program sedekahkan al fatihah untuk arwah lagi bagus :D

Cikya said...

awkward moment.
pernah tengok al kuliyyah kot,
salah sorang panel adik Allahyarham Ustaz Asri Rabbani.

moderator ada tanya,
takpe ke kami terus menyiarkan alunan zikir Allahyarham Ustaz Asri kat tibi?

Adik dia jawab,
dah orang yang hidup tak nak berzikir,
teruskan je lah.. :)

dalam...dalam sangat.

Noor Fatin said...

itu lelaki, kalau perempuan, dengan aurat lagi.. kesian jenazah. seeloknya buat la majlis tahlil ke, bacaan yassin ke, itu hadiah yang paling bermakna buat arwah..

NiGhTiNaNgLe_FARA said...

same case dengan tayang balik cerita yg before artis tu tak bertudung and sekarang dah bertudung.

CikTeddyCorner said...

hurm..dlm kepala cakap, setuju!
tp mcm org ckp la..sy pon ckp gk.ehehe
terlajak kata,perbuatan susah nk padam..org akan kenang n terus ulang.

PADLE said...

aku setuju gak tu..

tapi kan,aku slalu tgk cerita p.ramlee..jadi camne tu? kirenye aku pun ade nyumbang share kat die jgak ke?

cinta siswi said...

betol3.. sian arwah kt sane..mm.. slalunye org2 tv nie nk raih penonton..huu

HeNRieTTa JoSe said...
This comment has been removed by the author.
HeNRieTTa JoSe said...

btl juga....rietta xpernah plak terfikir semua tu.....rietta paling suka tgk citer P Ramle...baru hari isnin lepas...rietta gelak sakan tgk citer Do Re Mi...

Unknown said...

biasalah,,bila seseorang itu da tiada lagi..baru la mcam2 penghargaan nak diberikan..

Lieza Nordin said...

y mati tu mati la.. nak buat mcm mana kan.. kita y hidup kena teruskn hidup.. hehehe.. entah la.. xtau nak komen y mana ttg ni.. kalau lakonan dia beri manfaat y baik ok je kut.. kalau sebaliknya?? ;)

Cik Rimau said...

rsenye bukan utk yg meninggal je kot.. rsenye la kan, seelok2nye jangan siarkan jugak cite yg ade tayang artis pmpuan yg dah pon bertudung skrg ni. maybe dlu xbertudung kan.. tp bile dorg da mule tutup aurat, xyah la siarkan da.. buat dose je.. :p

tricksrex said...

Setuji
that's y aku skang dlm proses menyuruh kwn2 aku delete sume gmbr dlm fb
byk sgt share nnt huuuu
risai risau

tricksrex said...

*setuju

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates