Thursday, November 29, 2012

Becoz He Is He, She Is She..


Becoz he is he, she is she.. Salam sume readers. Baru baru ni aku ade view satu entri dekat satu blog yang entri die memang jenis sinis kemain. Entri die simple je. Die letak satu gambar sorang ustaz ngah makan mcd ngan famili die kalau tak silap aku r. Simple kan? Tapi komen yang diterima leh r aku cakap kencang gak. Rata rata yang komen menyelar tindakan blogger tersebut dengan macam macam point yang dorang bagi. Sehabis boleh nye dorang nak pertahankan tindakan ustaz makan mcd tu. Aku pun awalnye tak setuju ngan tindakan blogger tu tapi komen dari someone dalam entri tu sendiri wat aku speechless.


Rupe komen yang wat aku speechless habis tu.. err..

Even blogger tu komen as anonymous je, rase nye aku leh agak sape yang komen ni berdasarkan trademark die tapi takpe lupekan je. Cume, memang aku terdiam terus bile bace komen yang kat atas ni. Aku rase memang aku setuju sangat dengan ape yang dikomen ni. Sebab gambar tu gambar sorang ustaz yang sekarang ni boleh aku katakan jadi fenomena dikalangan orang ramai, so ape yang dijelaskan ustaz tu mengenai gambar tersebut orang terima secara baik. Tapi cube kalau gambar tu gambar sesape yang dibenci ramai, even diterangkan dengan detail betul pun still orang tak kan time kan?

Amek contoh paling mudah macam baru baru ni, heboh pelakon diana danielle dah mengandung lepas 16 hari kawin. Macam macam spekulasi kuar. Alat test pregnant tu pun jadi isu. Sume kata tak logik line tu clear sangat kalau baru 16 ari je. Senang cite nye, dorang nak cakap diana danielle tu dah pregnant dulu sebelum kawin cume nak cakap secara berlapik. Konon nye nak jage sensitiviti masyarakat. Sebab ape kuar tanggapan macam tu? Sebab yang pregnant tu diana danielle. Pelakon free hair, suka pakai seksi. So, thinking dorang memang tak mustahil jadi camtu. Semudah abc je kuar prediction sendiri. =__=

Aku cube imagine macam mane nanti kalau diana amir lak kawin pastu kurang seminggu dah pregnant. Ape lak yang orang ramai akan cakap ye? Mesti ayat ayat macam ni "Tahniah", "Murah rezeki Tuhan bagi" dan macam macam ucapan yang baik lagi. Sebab ape? Sebab diana amir sekarang ni dah bertudung dan tutup aurat dengan sempurna. Berdasarkan dua contoh yang baru je aku cite kejap tadi, aku bukan nak cakap diana danielle baik, diana amir jahat or vice versa. Aku cume nak share ape yang aku nampak tentang cane orang ramai wat tanggapan diorang sendiri akan sesuatu hal based on siapa orang tu.

Pada aku bende macam ni tak adil sebab either orang tu ustaz, or pelakon or ape je profession die, asalkan die tu manusia.. memang tak sempurna. So, tak boleh r sebab orang tu orang alim, ape je penjelasan die berhubung suatu hal ditime begitu saja sebab cane pun, dorang manusia macam aku macam korang gak. Still ade wat salah. Bukan maksum ok. Macam baru baru ni, cerita mengenai sorang ustaz yang femes telah mengugut mak mertua die bayar duit tak silap aku dalam 140 ribu. Terkejut aku bace. Sape nak jawab tu? Tu ustaz yang wat camtu, ilmu agama lagi tinggi bukan orang yang bese bese macam aku ni.

Semalam pun aku ade terjumpa satu gambar yang menunjukkan ramai kemain umat Islam dekat satu masjid area selangor ni. Memang kagum aku. Sekali tuan upload gambar cakap gambar tu diambil mase sorang ustaz femes datang bagi ceramah kat masjid tu. Owh.. patut r ramai. Agak agak kalau orang bese bese yang datang bagi ceramah kat masjid tu ramai macam tu tak? Be positif. Mesti r still ramai datang kan? So gambar tu wat aku terfikir, dorang datang sebab memang nak dengar ceramah or sebab ustaz tu yang bagi ceramah? Lagi sekali aku pikir secara positif memang dorang suka dengar mane mane ceramah ni.. hmm..

Kesimpulan entri aku ari ni, aku bukan nak kondem mane mane ustaz or angkat mane mane pelakon pun cume bagi aku tak boleh sebab kan orang tu someone yang disanjung ramai, so even ade bende salah die wat.. pas die explain orang time macam tu je. Tapi bile someone yang orang tak suka tambah ngan cara hidup die pun tak betul, bile something yang baik jadi kat die.. still orang tak leh time bende tu secara baik. So, nasihat untuk diri aku sendiri, jangan r senang senang nak accept or what tanggapan bukan bukan ikut suka hati just sebab orang tu nampak begitu, orang tu pulak nampak begini. Sekian. Salam =)

25 comments:

Ain Norainsyah said...

Humm...betul la tu. Kenapa kita nak nilai seseorang melalui "siapa dia?" Nilailah seseorang melalui sikap dan perbuatannya. :)

aku HaniAsyira said...

nak buat macam mana.. kalau dah buat jahat nampak sesaje.. kalau dah buat baik sokong sesaja..

lagi satu orang ni satiap apa yang jadi semua nak jadi isu.. baik makan roti tisu lah.. erkkk..

tapi entri ni aku suka.. ^_^

Jue Jaynee said...

ADUHAI entry panas..

hihikkkk muskil juga,,rezeki dapat anak awal..

no komen la..hihii:)

Shila said...

aku rs, komen org kt diana daniella mengandung lg ok compare bila fasha sandha yg umum dia prgnt 2minggu..

aku rs la..aku tgk awl2..xde plak buat pemerhatian lama2..

faa_razak said...

kritikan yang ikut hati . tak pikir dalam-2 terus berkata kata . tu lah jadi nya .

Liyaa Mf said...

Aku takde nak sangkal apa2 yg kau cite dlm entry ni. In fact, aku rasa apa yg kau cakap tu sgt betul. Cuma, ada cumanya. Cuma aku rasa sifat luaran setiap org tu sedikit sebanyak mmg memberi gambaran pd org yg nak menilai, or sekadar nak mengenal. Ye laa, kita bukannya dpt kenal sume org dalam2. So, apa modal yg kita ada utk kenal, of course sifat luaran kan? That's y kalau boleh sifat dalaman & luaran tu both kena jaga. Kalau boleh, tp of course mana boleh nak jaga perfectly sume kan? Plus, penilaian org kan berbeza2. Nak puaskan hati sume org, of course tak dapat laa kann :D

Aku pun salah sorg yg kdg2 ban org tu disebabkan "siapa dea?" bak kata Ain. Sbb normally mmg macam tu. Normally. Plus, aku rasa aku ni tend to be too positive person. So, aku kena fikir cara aku ni sbb taknak asyik terlalu positive menilai org, last2 asyik tertipu. Tapi, aku fikir je macam tu, takde la sket2 aku kutuk & sng2 wat kesimpulan macam2.

Btw, again nak highlight, aku tak sangkal pun apa yg kau cakap. Betul la tuu apa kau fikir tuu :D

Unknown said...

erm tula mula isu gamba tu sbb anak tak bertudung

dikatanye anak lelaki

then isu boikot plak

#sume bergantung pada apa kite buat bukan siapa diri kita

sekian

Kira Sakura said...

first nya aku nk cakap sebab tue kita tak boleh menilai org dari segi luaran. klu kita nmpk org tue xbetol jgn terus kondem sbb kita tatau dalaman nya dia cam mana. sedangkan Allah sendiri tak menilai hambaNya melalui warna kulit tapi ketaqwaan seseorang tue..

and yg kedua pasal isu ceramah ustaz tue ramai yg datang. pendapat aku pasal cara ustaz tue yg pndai tarik perhatian golongan muda. sbb aku bkn slalu tp kdang dengar jugak ceramah ustaz/ustazah nie. ada yg ceramah syok sendiri ada yg nak syokkan org yg mendengar. so mungkin sbb tue rmai yg akan datang turun padang bila org yg pndai ambik hati kita datang jmpe kita. itu bagi aku la

Anonymous said...

betul tu xde manusia yg perfect !

Payeh Kuced said...

accept differences..
stop condemning..
tu kata matluthfi...
tibe2 mcm best ayat tu..
sebab ku nampak perkataan kondem dlm entri ni...

komen tak berkaitan . hehehe

actually aku x baca abes lagi entry hang ni.. malam karang aku sambung pulak okey :)

cikcleopatra said...

yes!! gua agree sgt statement lu ni..hihihi..
orang kita memang suke think negetif. main serkap jarang. mereka xtaw benda tu secare kita xsdar telh menimbulkan fitnah. besar wooo dosa memfitnah! fikir2kan lah..

نورعيم said...

sbb tu la org ckp takleh nilai dr luaran je. tak semestinya yg tak pakai tdg, pkai seksi2 tu jahat.

logic je diana tu peknen slps kwen. kalau slh ckp dah blh jd fitnah. mcm2 la manusia ni.

Dylea Lee said...

I think I'm always thinking benda positif je. & sangat la suka ikut cakap orang. Sampai satu tahap, pernah tak suka dekat someone, padahal tak kenal dia siapa. Just kenal nama dia. Why? Sebab kawan DL tak suka dia.

Tapi itu la.. kenapa nak benci someone sebab kawan/orang yang kita kenal benci someone tu? And now, DL boleh katakan orang yang DL tak suka tu finally jadi bff DL.

I'm still learning from my mistakes. Tak semestinya orang yang kita nampak jahat tu memang jahat & macam tu la sebaliknya. Kenal dulu before menilai.

;D

Payeh Kuced said...

hurmm... dah abes baca.. tapi mcm berat sgt kepala aku nak cerna mlm2 ni..

rakyat malaysia mmg mcm tu kot.. kalau yg jenis kopiah, bertudung.. yg tak elok pon org pandang good2 je..

pastu bila org yg freehair, politik ke apa buat kebaikan., dorang ckp nak publisiti la apa la... *sigh*

mentaliti kot...

aku rasa mcm matured je ~

محمد رازيق said...

aku setuju bro. manusia ini biasa, sukia menghukum manusia lain, tanpa hukum diri sendiri. aku pun kadang tak lari dari buat cam ni. nak tak nak kena muhasabah diri.

Liselle MonCherie said...

betul tu, semua orang tak lari dr dosa. semua orang buat salah cume nmpk dgn x nmpk je. huhu

miss no right said...

ini lah entri yg boleh buat aku terangguk angguk setuju.

misz aisya said...

every sinner has a future, every pious has a past. :)

Gdsbnga said...

betul betul betul .
apa yg kau cakap ni semuaaa betuul
kita tk ptut judge org dari luaran .
dia ni ustaz so dia tk boleh mcm ni mcm ni mcm ni . kemon ustaz pun manusia jugak . dia ni student je , dia tk payahlah nk mcm ni mcm ni mcm ni , dehek -,-

missha said...

sokong apa y dimention dlam entri ni, tapi, kdg2, luaran itu trut menyumbang kepada tanggapan.

Unknown said...

hehe ini yg kita panggil sebagai pemikiran skeptikal...mmg takleh lari dari sifat manusia...

apabila orang indonesia kata malaysia curi batik apa respon kita? mesti ada satu perasaan meluap2 dalam dada dan kita akan cuba seboleh2 nya mencari fakta yg akan memihak kepada kita...

sama juga dgn UAI (aku dedahkan je nama ni pasal semua org dah tau...)...kes ni lebih bersifat politik...penyokong parti A akan cuba sedaya upaya mencari fakta yg memihak mereka...begitu juga penyokong parti B....jadi terjadilah penilaian yg tidak tepat terhadap sesuatu isu....

bg kes diana daniele pulak...bila ternampak berita ni aku terus takde fikir lain dah(hohoho)....sama juga kalau dgn diana amir pun...

manusia mmg takkan dapat membuat keputusan tepat apabila sesuatu isu itu melibatkan agama, kaum, dan keturunannya....aku pun tidak terkecuali dari golongan manusia sebegini...

Unknown said...

manusia tak sempurna... siapa kita untuk judge orang lain... diri sendiri belum tentu betul... pasal artis memang aku no komenlah...

Nyue said...

setuju kata miz ruha...perfect kan kita??

Nyue said...

setuju kata miz ruha...perfect kan kita??

Orkid Edyliyne said...

orang lebih melihat perkara buruk yang dilakukan dari perkara baik walaupun perkara buruk yang orang tu buat hanya sebesar zarah dan perkara baik yang orang tu buat sebesar gunung...
alahai.. tak tahulah nak cakap...

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates