Friday, November 16, 2012

Certain Points From Story..


Certain points from story.. Salam. Aku nak bagitau ari ni aku cuti so kepada yang sedang bekerja.. selamat bekerja aku ucapkan. Jangan nakal nakal ye =P Semalam mereka yang beragama Islam selamat menyambut maal hijrah. Sempena semalam, aku ngan famili pun jenjalan saje saje. Tapi takde r pergi jauh pun. Mak plan nak ke ipoh tapi sebab tak bagitau awal awal, abah pakai baju bese bese je. Sudahnye, plan nak ke ipoh tak dapat dijalankan. Just jenjalan area bidor je r. Nasib. Takpe, aku bukan nak cite pasal tu pun. Aku nak cite pasal bende lain tapi sebelum tu korang kene bace cite dekat bawah dulu. 

Note : Cite dah lame tapi rase aku akan ingat sampai bile bile..

Bape tahun lepas, satu entri yang dibuat oleh sorang blogger name lr mengundang kemarahan sorang blogger name pb. Entri lr tu sebenarnye bersifat general cume sebab die ade selit sikit nama kawan pb, yz so marah r pb ni. Terus di serangnya lr. Mase tu, pengaruh pb ni sangat r kuat sampaikan follower follower pb ni pun join same serang lr. Peliknye, yz yang jadi punca tu takde pun nak serang lr.. rilek je die. Blogger name lr ni pulak hati kering so wat tak reti je sudah. Tapi mase tu memang pb ni jadi hero r di kalangan blogger sebab pertahankan yz ni. Tapi still lr yang jenis rilek selalu wat tak reti dan blogging macam bese. Kental lr ni. Kalau blogger lain tutup blog dah. Tak lame lepas tu, Tuhan nak tunjuk agaknya.. sorang blogger name qr up entri mengenai sorang blogger yang berhutang dengan die tapi tak bayar bayar lagi. Last, bile fedup qr, terus dibagitau dalam blog blogger tu ialah pb. Dapat tau macam tu memang berita panas. Kebanyakan blogger dan gak kengkawan pb terus r up entri untuk cite kan pasal tu. Tamat.

Berdasarkan cite kat atas, aku nak bincang certain point..

1. Gaduh Perang Dalam Blog.

Mase aku sekolah asrama dulu, aku pernah gaduh ngan sorang bestfren aku disebabkan sepaket biskut. Mase form 5 baru berbaik balik. Bile aku pikirkan sekarang, memang bodoh! Member aku tu antara yang awal aku kenal, member ponteng prep nyorok kat bilik sakit sesame, member ponteng sekolah pergi klinik sesame, member sesame main counter strike dan macam macam lagi. Sebab sepaket biskut, tak tegur sampai dekat spm. Bukan ke bodoh name nye tu? Tu yang aku kenal. Ape cite lak dalam blog ni? Kadang kadang aku pelik cane mereka yang tak kenal satu same lain, tak pernah jumpe boleh gaduh dalam blog. Bese aku nampak dalam blog blog hiburan. Aku memang tak faham. Nape perlu nak amek kesah pasal ape yang stranger cakap sampai declare perang dekat situ gak? Dapat ape wat camtu? Award?

2. Salah Faham Maksud Cuba Sampaikan.

Manusia ni, lain orang lain pemikiran die. Contoh macam aku tulis entri ni, aku yakin kebanyakan orang akan amek isi entri ni dengan cara yang berbeza. Contoh macam entri yang dekat --> SINI Aku nye niat nak introduce blogger ngan cara aku tapi salah faham lak yang terjadi. Bile jadi macam ni yang akan menyebabkan perang tu. Sebab tu pernah aku tekan kan dalam salah satu entri aku, menggunakan emoticon tu satu cara yang terbaik untuk elak salah faham. Sebabnya bile kite menaip, kadang kadang kite tak leh agak ape yang orang lain akan pikirkan. Mungkin ayat kita ditaip dengan niat saje saje nak usik tapi orang yang membace pikir kita memang ade niat macam tu. Sebagai contoh, kalau korang tengok dekat bawah, situasi 1 dengan 2. Situasi mane mamat B lebih cenderung untuk makan selipar rebus? =P

Situasi 1

Minah A:  Do you know, I really love you.
Mamat B: I know that long time ago, but I hate you.


Situasi 2

Minah A:  Do you know, I really love you.
Mamat B: I know that long time ago, but I hate you  =P

3. Terima Pendapat Secara Positif.

Berdasarkan statement atas tu, aku yakin.. mamat B dalam situasi 1 akan dapat selipar rebus free. Tapi kalau ade yang cakap mamat B dalam situasi 2 yang dapat pun ikut suka masing masing je. Macam aku bagitau tadi, lain orang lain pemikiran dan pemahaman die akan sesuatu. Bile jadi macam ni r, ape yang boleh kita buat ialah amek dengan cara positif. Dalam blogging contohnye, kalau kita dapat komen yang kita rase tak boleh nak time dari sorang dua yang bace entri kita, kita anggap je r dorang saje nak wat joke je kot. Tak pun cakap dalam hati, ape sangat sorang dua komen negatif nak compare ngan komen positif dari pembaca yang lain kan? Aku pun awal awal dulu memang agak sentap bile dapat komen yang macam tu tapi bile pikir balik, at least dorang drop komen kan dari tak komen langsung.

4. Pemikiran Biar Di Luar Kotak

Pernah mase dekat pasum, aku join biro kesenian kreatif dan mase tu kitorang ajk biro buat minggu kesenian kreatif. Aku ditugaskan untuk mencari peserta puisi laki laki. Aku pun gerak r dari bilik ke bilik. Masuk dalam satu bilik tu, berdesing gak telinga dengan statement sorang penghuni bilik tu. "Dari korang sibuk buat pertandingan puisi ni, baik korang guna masa untuk blaja ke, ngaji ke bace yassin ke" (Lebih kurang camtu) Aku senyum je r mase tu sebab bukan kenal pun so sukati die r nak cakap ape. Cuma aku pelik, ape salah pertandingan puisi lepas solat isya? Aku bukan cari peserta tiger show atau penari tiang pun. Puisi je kan? Bukan ade ilmu ke dekat situ? Bende berfaedah macam tu rase nye tak salah pun kalau nak buat. Ke salah? Ke tak salah? Ke cane? Cube habaq mai kat aku pendapat korang.

5. Jage Diri Sendiri Lebih Baik.

Aku, die, korang, mereka.. asalkan name nye manusia atau makhluk Tuhan, memang tak ada yang sempurna. Masing masing ade kelebihan dan kekurangan sendiri. Sebab tu bagi aku lebih baik kita jaga diri sendiri baik baik dulu lebih dari sibuk nak jaga hal orang lain. Mungkin kita rasa ari ni kita dah cukup baik dari orang lain tapi kita kena ingat, bile bile mase je bende tu boleh berubah. Macam entri aku yang dekat --> SINI Kita kemain lagi kutuk or pandang sinis orang lain yang pemakaian, ibadah, pergaulan tak sempurna macam kita tapi kita lupe manusia ni boleh berubah bila bila mase. Sape boleh expect sorang artis yang dulunye aku dengar hisap rokok, pakaian tak tutup kain boleh berubah seratus peratus pemakaian dengan cara hidup dia? Tukang kutuk artis tu dulu, ape perasaan dorang sekarang? Malu?

6. Bukan Selamanya Kita Diatas.

Hidup kita sorang manusia ni macam roda yang sentiasa berputar. So macam roda kalau korang tanda satu side dengan pelekat or wateva, sebaik saja roda tu korang putar, bukan selalu pelekat yang korang tanda tu ada dekat atas je kan? Same r macam hidup kita. Sebab tu kne sentiasa beringat. Tapi yang aku nampak sepanjang aku hidup kat dunia ni, asal dapat naik atas je.. mula r tak ingat dekat orang bawah. Lepas tu salah guna. Sedangkan die lupe kalau bukan sebab orang bawah tu, tak dapat nye die nak naik dekat atas. To be honest r aku selalu mintak supaya aku tak end up macam tu. Harapnya dimakbulkan. Bukan ape kalau kita dah naik tinggi sangat, sekali jatuh memang jatuh habis sampai tak boleh bangun dah. So, kat sini aku nak pesan dekat diri aku sendiri, sentiasa r beringat ye bila dekat atas =)

Aku rase cukup r kot beberapa point yang aku dapat based on cerita yang dekat atas tadi. Tibe tibe aku rase macam tengah buat karangan berpandukan petikan pulak =P Ari ni pun aku rase macam dah pecah tradisi sebab tak buat entri santai macam yang bese aku buat setiap ari jumaat. Tapi takpe r memandangkan maal hijrah semalam, ari ni entri lain dari yang lain sikit. Boleh? Tak boleh pun aku dah publish so time je r secara sukarela or pakse rela ye =P Ape pun, sebelum aku stop.. di kesempatan ini, aku nak ucap salam maal hijrah kat readers aku. Semoga tahun ini lebih baik dari tahun sebelumnye. Amin =)

22 comments:

Liyaa Mf said...

Aku rasa kau penah cite psl petikan kat atas tu. Tp maybe masa kejadian cite dlm petikan tu aku belum blogging lagi. Cite pes tyme aku leh tahan lagi. Cite 2nd tyme, grrrr aku nak tau blogger2 yg dimaksudkan. Aku nak sgt baca entry2 yg dimaksudkan. Rajen la kasi aku link, pelissss :D

Entry aku baru2 ni dah mula guna emoticon. Err masa mula2 kau buat entry psl emoticon tu aku still malas nak pakai lagi. Tp skang2 ni aku terasa nak pakai lak kat certain2 tempat yg bersesuaian dlm entry. Em, aku ikut suka aku je nak guna ke tak. Hehehe

Jue Jaynee said...

hiss rugi tulis entry kalu setakat nak hentam org..xsuka la.

fake smile la tu..tu salah faham

Nyue said...

hahahha...senang cite, buat la dengan cara sendiri... kita xboleh nk puashatikan smua org..hahha..

Izwa Kamaruddin said...

layannn!

Ain Norainsyah said...

selamat menyambut maalhijrah jugak... ^_^

Zubaidah said...

blogger sama blogger pown leh gado ke? peliknye..... rasa cam x matang je.... erm, btol apa ko kata, kdg2 kalo kita nie ada kat atas, kite mudah lupa yg di bwh, mmg takut sgt2 jadik camtuwh. harap2 Allah dapat jauhkan kita dari sikap lupa diri. owh, ko nie kire aktif jugak la dulu ada pengalaman jadik biro. puisi??? x salah, lagi bagus dari pertandingan nyanyian and tarian :p

Unknown said...

terasa macam nak komen panjang.. tapi takut aku sambung entri kau pula.. hihi..

suka kalau orang datang drop komen... at least ada juga orang baca...

salam maal hijrah... ^_^

aku HaniAsyira said...

mcm pernah baca je yg cita first tu dulu ko tulis.. yeke??

biasalah tu bila rasa nak hentam org dan konon jadi hero kan..

semua pergaduhan dlm dunia ni sbb benda kecik yg diperbesarkan..

salam maal hijrah juga

Unknown said...

Awak dok perak eh? Ada jgak mai situ dkt ruma kwn d bt.gajah..... hehee. Papun, salam maal hijrah; ) #komen xbrkaitan sungguh. Haha

Aimacomel said...

gaduh-gaduh sesama blogger.. first yg ada bermain kt kepala kenapa ehh nak kena gaduh? susah hati jgk bila dgr cerita2 camni. saya budak baru belajar,
tentang komen2 yg negatif tu. ada pernah terima jgk. at first memang rasa down sgt2. tp pastu take it as a challange. sekurang2nya ada org baca entri2 kita. dan sekarang cuba nk sesuaikan diri dgn dunia yg serba mencabar ni. elakkan provokasi insyaAllah kita mampu nak jaga hati org lain walaupun hakikatnya tak semua org suka kita..
tentang sepeket biskut boleh buat gaduh tu, memang terasa kebodohan kan. ehh saya bukan cakap awak bodoh. saya cakap situasi tu yg begitu sebab saya pun pernah gaduh jgk. 3 tahun belajar bersama, tidur dlm bilik doom yg sama tp hanya sem last tu pun nak final exam baru dpt tegur balik hanya kerana kisah sepeket milo & semangkuk koko crunch. so stupid kan bila diingat balik. masing2 ego nak jaga hati sendiri konon2nya..
~salam hijrah moga kita masih berpeluang nk menyempurnakan azam masing2..

Ainn Hazwany said...

hahaha best best !

Gdsbnga said...

truth be told aku pernah buat semua ni , gaduh guna blog . gila betul .haha . skarang dh baik dah :>

kindergartenlibrary said...

lain orang , lain fahamnya kay are ! hahaha

kekadang , bukan salah orang yang tulis , salah orang yang baca dan gagal memahaminya
:P

TiranaAduka said...

boleh taip no komen tak? Tujuan dtg blog kay are nak tanya khabar.

Afraa Ain Ahdia said...

lain orang lain ragam nye.. duniawiii

Unknown said...

slh paham biasa jadi. kdng aku peliklah dngn kaum aku sndiri

terlalu senstf maybe, sbb dia cpt tacing. cpt slh paham, cpt sayang

segalanye cepat belaka

Orkid Edyliyne said...

apa2 pun, kita tak boleh sebenarnya nak judge orang sebab kita sendiri pun ada kurang dan lebihnya...
jangan terlampau emosi, jangan terlampau negatif...
itu jelah yang OE dapat kot dari pembacaan yang panjang lebar. hehe.. ^^

محمد رازيق said...

salam bro. tq singgah blog aku, aku ni lamabt nak bw balik. jgn serik. aku paling suka point ke 6. mosty aku tgk kita sering lupa. contoh terdekat aku. sring berasa selesa bila diatas. huhu. then akan lupa dibawah. btw, tq sharing. free2, jmput mai blog

Anonymous said...

mmg bukan mudah dan x mudah nak puaskan hati semua orng. so jst jadi diri sendiri!

inche hlovate said...

Nice entry..untuk peringatan diri ni.. erm sya pun pernah kne hentam dengan seseorang tapi dah terbuat entry pasal dia sebelum baca entry hang ni haha..haa cm mano tu :D

Kira Sakura said...

bukan dlm belog atau komen je kita kena usaha elak salah paham kadang klu kite smbg live dgn kwn2 pun kena jaga2 sbb bukan semua org paham apa yg kita siratkan.

mcm suami aku baik sgt dgn kwn2 dia. pesan aku bkn semua org paham yg kita baik sbb ikhlas berkawan. dn alhmdlilah dia pun pndai jaga gap supaya takde yg smpi terjatuh hati dgn kebaikan dia tue harapnya takde la. huuuu

ehhh ke aku komen xsama ngn entry #Lari hahahahaha :p

aizamia3 said...

menda2 di alam realiti kadang2 boleh sampai ke alam maya.. dan terbukti kan.. ;)
Moga dengan ikatan yang terjalin berkekalan hendakNYA..

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates