Tuesday, November 27, 2012

History's Town Incidents..


History's town incidents.. Tajuk gempak tak semestinye entri gempak ye tak =P Salam sume readers. Ari ni aku bukan nak cite pasal sejarah malaysia, asia, dunia or pape yang ade related ngan sejarah ni. Aku just nak share cite weekend aku baru baru ni. Sabtu ngan ahad ari tu, aku, famili ngan famili famili belah mak aku saje jenjalan ramai ramai. Certain famili dah start bercuti ari rabu lagi. Cuma, sebab aku sorang pekeje yang berdedikasi (Ni name nye riak tak sudah =P aku join vacation tu ari sabtu. Tapi aku bukan nak cite sangat kat mane kitorang jenjalan sebab dah selalu orang cite kot. So, ari ni.. aku nak share sikit beberape insiden yang berlaku sepanjang perjalanan dan jenjalan kat sane.

Note: Cite ni bersambung sambung cume saje aku letak tajuk asing asing =P

No Name Red Object Revenge

Bangun pagi tu, sebelum amek adik aku kat uni, aku plan nak basuh objek merah takde name tu yang dah berkurun tak dapat air bersih. Tapi, memandangkan pagi tu aku tengok hujan rintik rintik, air bergelora, emak kasi duit, adik pergi sekolah.. (Lagu zaman ribena) Last aku decide baik guna mase yang ade tengok running man episod date not walk. Alaa.. episod gwang soo jadi main actor @ kene buli habis tu. Lawak + kesian pun ade. Hujan pun dah nak stop, aku siap dan kemas bahagian interior je sebab dah sepah sangat =__= Tapi luar memang tak cuci r sebab tak sempat + malas. Sebab nak jalan jauh, aku macam bese mesti cek angin tayar first sekali kat stesyen minyak berdekatan. Sekali tengok angin tayar depan belah kiri drop habis. Rupe nye.. tu die dah terpacak paku kat tayar tu T__T Ni kes objek merah takde name nak balas dendam r ni sebab aku malas cuci ia. Pasni memang tak leh dah malas malas cuci objek merah takde name tu lagi.. (-_-)

Becoz It Cheaper, Its Jammed..

Sebab dah on da way, aku pun malas nak patah balik. So aku tawakkal je pergi amek adik kat uni sambil tanye sesape dekat area tu kedai tayar berdekatan. Nasib ade satu dekat area kwsp tu. Kagum aku ngan pekeje sane yang tampal tayar aku tu tanpa bawak kuar tayar. Dah setel sume, leh r mula perjalanan. Tapi macam bese, aku ngan salah jalan tak dapat dipisahkan sejak dulu lagi. So, aku tersalah masuk ke mex instead of plus.. =__= Sebab aku tak sure jalan mex aku kuar ke skve tau tau je jammed. Cane lak boleh jammed ni? Aku budget polis wat road block tak pun ade kemalangan tapi bukan. Rupe nye dekat exit mardi ade pameran agro maha ke ape ntah aku pun tak ingat. So, barang pertanian dapat dibeli ngan harga murah. Patut r ramai. Orang malaysia kebanyakan nye memang suka barang murah ngan free kan? Kalau tak, takde r mcd bagi benjo free pun nak beratur panjang. Kalau free burger daging special tak tau r cane.. =P

Even Homestay Owner Didnt Know Direction..

Lepas jalan yang jammed, aku dapat call dari mak suruh tunggu dekat hentian seremban. Kat situ, aku merge ngan tiga kete famili lain. Difahamkan owner homestay suruh kitorang exit dekat simpang ampat sebab dekat sane paling dekat dengan lokasi homestay. Dalam lapan minit leh sampai. Tapi, peliknye.. lebih setengah jam aku ngan famili lain drive still tak sampai. Dah r jalan tu jalan lame so nak main selit selit pun susah. Sempat aku saje tanye kat adik nape simpang ampat bukan simpang empat? Jawapan bijak adik "Sebab dulu dekat sini banyak orang cina kot.." Owh ok.. (-_-") Pas drive dekat sejam, baru r sampai dekat homestay tu. Aku perasan ade simpang masuk highway plus depan sikit dari homestay so aku tanye kazen aku pasal tu. Rupe nye dekat lagi nak pergi homestay tu kalau exit ayer keroh instead of simpang ampat cuma owner homestay sendiri tak tau lokasi homestay tu kat mane. Patut r lapan minit leh jadi lapan kuasa dua minit.. err..

Restaurant That Sold Water Only..

Dah sampai kitorang rilek r kejap sebab penat tahap gaban. Sempat aku sambung cite running man pagi tadi tapi last last running man yang tengok aku +__+ Lebih kurang lima lebih, kitorang gerak pergi dataran pahlawan. Memang jammed sampai aku ngan kazen decide ikut jalan sendiri instead follow kete famili janji sampai. Sampai sane ade pasar malam kat situ cume sebab ikut famili tak bape nak bebas. Tapi sempat r beli something yang spesel =) Mase makan, kitorang masuk satu restoran tu. Sebab sume famili join, ingat plan nak makan nasi putih ngan lauk standard macam ikan tiga rase, sup tulang, tomyam ke sekali owner kedai cakap sup takde, goreng pun takde. Ade nasi campur je. Aku ngan adik adik cume boleh "What??" je r. First time malam tu aku tengok makan ramai ramai tapi dekat meja ade polisterin roti john (Kedai lain), pembungkus nasi lemak (Kedai lain gak) pinggan char kueh teow (Pun kedai lain) Nasib kedai tu ade jual air.. =__=

When Two Direction Become One..

Lepas makan, famili lain pergi dekat area menara taming sari tapi aku, adik adik ngan kazen menyelinap masuk dekat pasar malam tadi sebab adik aku pun nak wat souvenier dawai tu. Dah setel kitorang gerak pergi menara dan dapat tau abah ngan pakcik lain dah naik menara tu. Aku ngan adik adik lak snap gambar berlatarkan menara tu. Rilek je aku snap gambar sambil baring dekat lantai tanpa segan silu =P Mase nak balik, pakcik pesan suruh ikut highway kuala lumpur johor bahru tapi tak lame pastu pakcik call cakap jalan tu tak boleh masuk so cari jalan lain. Jalan kat melaka memang pelik. Ade satu jalan tu aku masuk dan mendapati tibe tibe jalan dua arah jadi satu arah. Nasib kazen aku notice pasal tu kalau tak, tak tau r ape jadi dekat kitorang. Syukur. Jalan belah kiri tu sampai masuk masjid je tapi series sangat bahaye bagi mereka yang tak familiar jalan melaka ni. Silap silap boleh bertembung kereta yang tak notice kepelikan jalan tu. Hmm..

Sometimes Me Myself Can Be Really Blur..

Selamat sampai umah tido je r. Pagi esok plan nak pergi pantai puteri tapi dah pusing pusing pun tak sampai gak. Aku decide tanye ex akak ofis yang dah nak kawin tu (Tepuk tepuk ^^) Detail kemain direction die bagi siap tau sume simpang ngan landmark yang ade. Rupe nye die tinggal dekat situ. Baru aku tau =P Sampai sane mandi mandi sampai boring aku pun tukar baju dan pergi kedai beli makanan sikit. Mase nak pergi dekat port kitorang berkelah aku nampak kazen kecik aku belah kiri so aku bagi apollo roka dan sambung jalan balik. Peliknye, aku tak jumpe port berkelah famili aku tu. Jauh jalan tetap tak jumpe. Aku ingat dorang dah kemas habis mase aku tukar baju tadi tapi cepat betul. Aku pun pandang belakang jap. Rupe nye, port berkelah famili aku betul betul setentang ngan tempat kazen kecik aku duduk tadi. Cume sebab aku tak pandang belah kanan lepas tu so tak nampak. Sampai ke sudah aku kena bahan ngan adik adik aku. Hantu betul. T__T

Pas mandi kemas kemas, kitorang pergi r makan kejap. Lagi sekali makanan kat sane tak memuaskan ati kitorang. Tapi sebab lapar telan je. Dah habis makan, siap siap kemas barang dan dalam pukul enam gerak balik. Aku sampai umah dekat pukul dua belas malam lepas hantar makcik aku ngan adik aku dekat uni balik. Penat tapi memang have fun gak kat melaka ni cume yang tak best nye sebab tak cukup mase nak pergi jenjalan tempat lain. Ditambah lak dengan bercuti ngan famili so pergerakan aku adik ngan kazen agak terhad dan tak bebas. Ape pun tu r antara insiden yang berlaku sepanjang perjalanan dan jenjalan aku ngan famili dekat melaka sabtu ngan ahad lepas. Aku stop cite aku kat sini dulu. Salam. =)

21 comments:

Ain Norainsyah said...

Haha..ingatkan best je awk bercuti ni... :p

Erm..hujan rintk-rintik laut bergelora, cam penah sebut ayat tu semalam. tiru laa tu. :D

Unknown said...

oo... pergi bercuti rupanya.. patutlah senyap aje sabtu ahad lepas...
*eh!masa bila pula kau bising..?*

Unknown said...

husband saya mmg kureng sikit dengan melaka..first time percutian family ke melaka dia nampak biawak masuk dalam swimming pool kat apartment tempat kitorang tinggal..hahaha..

perkara paling tak best berlaku bila cuti adalah kalau makanan tak best.. spoil gila kan.. last sekali kitorang pegi cuti kat pd satu family, mak saya masak lauk siap2 dari rumah..so first night punya makanan covered.. jimattt.. the next day pun kitorang beli lauk je..nasi masak kat apartment yg sewa tu.. best sbb cucu2 semua kecik2..tak serabut kepala kalau makan kat rumah je kan :D

cemana la tuan homestay tu boleh sala bagi direction kan.. tak reti guna google map kot :P

THE AUTHOR said...

wah!!! memang panjang entri ini..
Melaka kalau jalan kat Dataran Pahlawan sure tension.
Jalan-jalan kat Melaka ini semuanya sehala..dan kadang2 ada signboard pelik..hehehehehe
Kalau datang Melaka..roger2 kat aku ....kalau sesat...aku datang bawa anda semua....
Tapi inform awal2 sikit...

efa said...

untung la cuti2 gi melaka hehe best2 melaka :)

Zubaidah said...

ko mmg selalu salah jalan ek??? erm, pasnie rajin2 kan la basuh objek merah takde nama tu ye. aku pown ngan netbook aku kena selalu cuci kalo tak merajuk tetibe hang.

Kira Sakura said...

baru aku tau jln kt melaka cam tue bahaya gak tue =.= tapi takpe aku klu nk ke melaka ada pemandu arah. iffah study kt sana kihkihkih,. eh baru tingat aku nk ke sana kismes nie huuuu

bkn adik ko je bahan ko aku pn rasa nk bahan ko hahahaha dh ko tau kazen kecik ko kt situ yg ko jln jauh buat menda xkan la budak kecik tue blh lepas jln jejauh sorg2 nie mesti kes tingat awek mata cantik nie miahahahahahahaha :p

Payeh Kuced said...

mak aihh... 4km panjangnya entry.. sampai letih tgn aku duk scroll.. hahahaha...

ko ni asyik sesat je.. ape daa... laen kali letak gps.. hahahaha... aku macam tak boleh nak cerna sgt percutian ko ni sbb aku still duk confuse ngan jalan2 yang ko sebut.. eheh..

hopefully ko hepi la yee :P

faa_razak said...

baru dapat peluang nak bw . pegi laa basuh kete tu . kang mati tengah jalan sbb tak tahan dengan ke'rejin'an tuan punya kete .

faa_razak said...

baru dapat peluang nak bw . pegi laa basuh kete tu . kang mati tengah jalan sbb tak tahan dengan ke'rejin'an tuan punya kete .

OKje said...

Kalau gi Melak a... OKje suka gi Umbai makan seafood.... macam-macam ada Kay Are..

Unknown said...

melaka memang pelik jalannye. tpi bnyk mende ley pegi. mcm2 ade

aku duk melaka 5 tahun pon xsmpat abis jelajah sume skali

#td bru g melaka

Nyue said...

bestnya dapat g bercuti kat melaka..nak souvenir..hehehee

Mrs Velentine said...

follow sini...salam kenal

Mrs Velentine said...

follow sini...salam kenal

Liyaa Mf said...

Aku penah gak experience insiden kau psl makan kat restoran yg sume makanan abes tu. Yurp! Restoran tu sebelah je ngan pasar malam kan? Itu pun kalau betul r kita penah makan kat restoran yg sama. Hehe. Masa tu mmg ramai duk restoran tu makan nasi lemak agak special yg jual kat pasar malam yg berdepan je ngan restoran tu. Tp masa aku nak beli, ngan nasi lemak tu pun abes. Naseb baek restoran tu kata still ada roti canai, tu pun tak sume jenis roti canai ada. Last2 kitorang makan gak r roti canai dlm kelaparan -_-"

Yg psl kau blur tu, aku pun salu gak jadik camtu. Sbb aku ni mmg lemah sket bab arah. Kalau aku tak fokus, mmg salu r aku sesat2 utk carik jalan balek. Tak kesah r kat memana pun. Ahaha! :D

*Tepaksa taep komen kali ke2. Masa aku send komen td, komen hilang. Error pe ntah. Grrrrrrr

Anonymous said...

suka juga ke melaka, but for KA always one direction aje hehehe

aku HaniAsyira said...

bila masa lah kali terakhir aku g melaka ni.. so, bila ko citer xdpt bayang langsung..

tp, insiden2 tu dpt lah.. ko kena ada gps dalam diri ni.. =P

pasal makanan tu, senasib lah dengan aku dan family masa g trenganu aritu.. sabor jelah.. dah lah laporr..

Orkid Edyliyne said...

yang paling tak best, makan tu... hehe... sabo jelah kalau jadi cenggitu...
cerita panjang macam cerpen dah nie... nasib baik OE rajin nak bace... hehe... main2 je.. ^^

Liselle MonCherie said...

Tak pernah pg melaka lagi huuhuu, travelling log der sgt lawak XD

missha said...

dah lme kot tak prgi melaka...huhu

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates