Tuesday, November 20, 2012

Kpop Rookie's Dumping..


Kpop Rookie's Dumping.. Salam.. Aku rase dah lame aku tak cite pasal kpop ni. Untuk pengetahuan readers, selain dari minat yang tersangat mendalam dekat kamen rider, aku gak turut berminat terhadap muzik dan artis korea. Tapi takde r sampai nak habis duit ratus ratus tengok konsert bagai kan. Cume aku amek tau r name artis artis so takde r nampak macam minat kosong. Contoh bile sembang kpop ngan kengkawan dapat soalan macam "Betul ke heechul suju tu dah pergi military?" takde r aku blank tercari cari mane satu r insan yang dinamekan heechul suju tu. 

Kalau korang tanye kenapa minat dengan kpop ni, jawapan aku satu je.. attitude. Bukan nak banding ngan artis melayu tapi hakikatnya bila datang kontroversi dan cite cite tak best melibatkan artis melayu ni, jawapan standard "Itu bukan saya", "Sume tu teknik superimpose" even kadang kadang memang betul still taknak ngaku dan salahkan teknologi. Berbanding dengan artis korea yang mengaku salah dan kemudian senyap lame sebab malu nak tunjuk muka dekat peminat dorang kadang kadang hampir setahun baru muncul balik. So, patut tak aku kagum dengan dorang?

Satu lagi yang aku kagum sesetengah artis korea ni sangat menghormati budaya negara lain. Pernah aku tengok dekat tv mase tu artis dari cube entertainment datang buat show dekat malaysia. Kagum tengok gna nye pakaian mase tu cukup formal. Jaket lengkap ngan seluar panjang, memang dah leh kire sopan sangat. Segan gak aku bile tengok pengacara show tu, sorang melayu yang kemain lagi dressing mengalahkan artis korea nak buat show dekat music bank tak pun inkigayo. Terbaru aku respek ngan wonder girls rilek je wat show pakai baju kurung baru baru ni.

Tapi, entri aku kali ni bukan r nak puji artis korea atau kpop idols ni. Bukan bukan. Entri aku ari ni bertujuan untuk share trend kpop yang aku nampak baru baru ni. Aku rase peminat kpop pun leh notice pasal trend ni. Trend yang aku name kan lambakan rookies kpop. Pada yang tak bape familiar rookies dalam kpop bermaksud group group kpop yang baru nak up. So, memang aku nampak banyak sangat company muzik korea berebut rebut nak debutkan artis kpop baru dorang sekarang ni yang buat aku rase macam perlu ke nak kuarkan ramai group dalam satu mase?

Ari tu sempat layan music bank yang lame aku tinggalkan. Niat nak tengok artis kpop yang lame wat comeback tapi sayang aku cuma disajikan dengan artis baru macam excite, c-clown, d unit, the seeya dan macam macam lagi r. Bukan tak suka tapi bile sume sekali kuar dalam satu mase rase rimas je. Tambah lak kadang kadang group rookie ni debut dengan satu lagu pastu senyap terus. Amek contoh kumpulan vnt. Kemain lagi debut dengan lagu rap featuring minho dari shinee. Sekarang mane pergi group tu? Dah terkubur macam tu je ke? Tak dengar cite dah.

Dalam hal ni, aku memang salahkan pihak pengurusan gak. Baru debutkan group baru pastu debutkan lagi group baru. Cane tu? Pelan pelan r. Macam group co-ed school. Aku nampak potensi dorang tapi sayang pas kuar dua single hits too late ngan biribom beribom, terus senyap. Alih-alih pecah dua jadi 5dolls ngan speed. Tapi takde efek pun. Tibe tibe sekarang company tu dah debutkan rookie group the seeya lak. So, co-ed tu nak biarkan terkubur camtu gak ke? =__= Bagi aku baik promote group berpotensi dari sebok kuar group baru yang tak tau nasib cane lagi kan?

Belum lagi cite pasal group rookie yang aku rase terlebih sangat dipromote. Tak lain tak bukan exo tu r. Nak introduce group tu company related kuar kan lebih 32 mv sebab nak promote sorang sorang. Aku tak faham motif die. Group sezaman ngan exo, btob ngan bap introduce simple je, tapi sekarang masing masing dah ade 5 ngan 6 album. Exo sampai kesudah 5 lagu. So memang tak nampak ape tujuan company muzik ni promote sampai camtu sedangkan artis sedia ade pun tak terjaga. Kalau macam ni aku bye bye je music show. Layan running man ngan dream team lagi best. 

Selingan bertajuk diam tak semestinye tak peduli kan?

Bukak facebook sume kenalan aku berebut tukar dp masing masing kepada something yang related to gaza. Status pun sume pasal gaza je. Sane sini pasal save gaza, boikot israel dan sebagai nye. Tapi bile mcd bagi burger free semalam beratur gak panjang panjang, lupe terus save gaza.. yang diingatnye save money. Aku lak kalau sesape yang notice memang tak ubah or wat ape pun dalam page fb aku. Sebab bagi aku, tak perlu kot. Aku diam je dalam fb tu tanpa sebarang status tapi tak bermaksud aku tak peduli kan? Aku rase aku ade care tersendiri dalam hal ni. Lagi pun bagi aku ape guna kemain lagi kempen boikot tapi bila dah setel lupe terus kempen tu. Timeline dp tukar sebab nak support tapi bile isu ni dah lame, tukar balik dp kepada muka comel kiut masing masing. Aku tau sebab ni bukan kali pertama gaza kene serang kan? Dulu pun pernah dan mase tu bende same gak yang aku nampak. Boikot, tukar dp timeline sume tapi lepas tu? Kembali kepada asal. Tapi aku takde r salahkan dorang pun nak buat macam tu. Tu care dorang.. aku pun ade care aku bile cite pasal isu ni. Cume, aku nak state dekat sini.. certain orang yang diam tak nampak buat ape ape, tak semestinye tak peduli kan? Kite lagi tau ape kita wat.. =)

25 comments:

Unknown said...

boleh geng ngan anak saya..suka kamen rider..siap hapal kamen rider punya siri tu..haihhh...

aku HaniAsyira said...

disebabkan aku tak berapa tahu sgt pasal kpop cuma dengar je so aku terus ke selingan jelah..

aku pun senyap je kat fb tak bermakna tak amik tahu jugak kan.. asalkan doa sentiasa mengiringi mereka.. tp sesiapa yg post tu kira ok lah bagi aku tahu benda yang aku tak tahu.. =)

Izwa Kamaruddin said...

k-pop tak kenal...yg tau cerita strong hearts jek...

Unknown said...

kadang2 bila teliti bebetui, orang2 korea ni ada sikap malu+kesopanan yang tinggi... suka tengok (^___^)

kak is suka tengok running man... keh3 (^___^)

Anonymous said...

kdg layan juga kpop2 ni hehe

Dylea Lee said...

Hahaha. I do love kpop, kdramas, etc. xD Hard die fan la katanya :P

Banyak sangat group baru keluar. Honestly, for me, B.A.P is the best rookie. Dari Warrior, Power, Crash, No Mercy, and now Stop It. Sangat bagus. Unik sangat BAP ni. Haha. Suka gila! Best Absolute Perfect. Agreed!

And pasal Gaza tu.. takut sangat. Mampu mendoakan je. Harap semua ni berakhir cepat. Amin..

Dylea Lee said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

mohon dengar lagu catch me by tvxq

aku tgk music bank sbb dorg je haha

#gaza tu kite ley wt mcm2 cr nk bantu mereka. jangan ikut musim je lepas tu diam n kembali spt dlu

Ain Norainsyah said...

banyak mana grup pun, minat ft island je~~

Humm...ain pun diam je kat fb pasal tu. Cakap banyak watpe. Berdoa kat fb nak buat apa. Baik berdoa diam2 je,lebih afdal dan makbul. :)

Unknown said...

minat gak kpop... terpengaruh dengan kawan yang memang fanatik kpop...

suka lagu duper junior...

senyap bukan bermakna kita buat tak tahu..
masing-masing punya cara tersendiri untuk bantu mereka...

Unknown said...

setuju dgn statement Kay hujung sekali tuu :)

btw, sy pn mnat tgok runningman ja. best glerrr.haha.. and psl lagu ni xsmua bole masuk..ada certain2 lagu ja yg bole lyn. hahaha :D

Payeh Kuced said...

Running man memangg gila2 beest ! hahahahaha... minat sgt2!! kumpulan korea aku minat FTIsland.. yg tu mmg gila2 minat.. tapi tak la gila.. kiranya lagu dorang je yg mmg betul2 aku follow... yg lain, aku dgr yg mne beekenan je... hehehehe... sama mcm ain la pulak, minat FTIsland.. org kelantan kan :)

yup! totally true pasal gaza tu.. aku pelik gak, knape skrg bru nak bising2.. aku rasa mmg gaza tu memanjang kena bom.. ke aku yg lost dari dunia berita? tapi aku update jugak status kat fb.. kahkahkah..

Jue Jaynee said...

suka tgk wyg korea..rasa cinta tu yg best..hihikkkk

terus suka wonder girls bila dorang pakai baju kurung.

yang pasal gaza..no komen...ada cara lain lagi

Nyue said...

nyue yg sedap ditelinga semua nyue layan jer...huhu..


setuju..diam xsemestinya kita xpeduli...

Unknown said...

Layan lagu dia sikit je. Bab lain tak layan sangat.

Shila said...

minat korea sbb diorg jambuuuuuuuuuu...

aww.. hahaha.. kemain ko komplen pasal managemnt artis korea kt blog malaysia..keh3..

szumika sakni said...

ska jgk tgk korean2 ni...tp sy lbh mnt japannese huhu

btw psl gaza tu..btl..xsmstnya kta xwt pa bkn mksd kta xdoakn org2 yg berada d dlm kezaliman zionis.. cra kta xnmpk sbb kta xmnjk kn sbb tu lbh baikk..bekalkan doa tuk mrka tu pn baik...wlpn kta xmampu untk salur wang :)

Kira Sakura said...

aku ingatkan rookie tue mcm sejenis cookies ke apa kan mcm sedap je klu nk kunyah tue hahahahaha

ala sama macam AF la. baru hat nie nak naik dah msuk hat baru lak. pastu timbul artis mee segera padahal depa xreti nk seimbangkan. kesian kt depa mcm teraniaya je aku rasa. aku la rasa

محمد رازيق said...

hehe. aku baru-baru nak berminat. hikhikbaru aku tau ape itu rookies kpop. hehe

Zubaidah said...

jarang dgr lelaki minat kpop and bce novel. bagus2. erm, lo ko nk tw, company yg urus sal co-ed school tuwh, dorg memang company yg teruk r bagi aku. sebab same cm ko state kat atas, sibuk nk kuarkan group baru. sbnrnyer, company tu sgt3 utamakan T-ARA dari group yg len, sbb tu ko boleh beza mv co-ed and t-ara cmne dorg pnyer kualiti. t-ara mase first2 debut dulu mv cm hampeh gak, tp bile popular terus mv cantik2, co ed mase mula2 debut sebab single dye famous, dorg wat mv yg best. tp sebab 5 dolls and speed tak dpt sambutan mana, mv cam hampeh gile. sal exo lak, companu SM ENTERTAIMENT mmg nk famouskan dorg lbeh, sbb tu kire the new tvxq la. tp aku x minat sgt la, just suke lagu history je. sbb lagu2 yg len tu kalo ko bce translation, ade yg takleh nk nyanyi sgt sbnrnye. and sal gaza lak, bg aku, tak slh nk tukaq dp, tp kne cakap serupa bikin la, update status bukan men tapi makan mcd ary2. sorry comment pnjg2, sebab lepas gian lame x menaip

aizamia3 said...

takdelah layan sangat lagu korea tapi kalau sedap didengar, ok je..

pasal GAZA.. moga mereka kuat dan tabah dalam menghadapi dugaan ini..

نورعيم said...

tlg la jg cakap pasal kpop. sbb sy sgt tak suka. muahaha.

pelik sgt dgn org yg terlampau fanatik dgn korea ni. haihh. tp tu terpulang kepada individu tu sndiri.

#tang gaza tu kan, psl mcd tu mmg betul. kalau nk boikot asal makan jgk kan. entah, taknak komen lebih3. hihi.

Liyaa Mf said...

Err aku blank kalau nak komen pasal kpop. Hehe. In fact, kadang2 aku semak gak bila husband aku layan lagu2 kpop kat tv. Tp aku layankan je r. Maybe skang aku lum minat, esok2 taktau lagi. Hahaha!

Psl Gaza, aku pun sama, aku diam je tak bererti aku tak amek tau & tak buat apa2. In fact, aku malas nak terlalu tunjuk yg aku amek tau sbb kdg aku takleh blah ngan status fb certain people yg ayat bunga2 kata pray for Gaza etc etc tapi at the same tyme pertikaikan org laen punya cara. Ada gak yg kaitkan ngan isu laen laa. Err tak paham ek? Takpe. Biar la aku simpan utk diri aku sendiri. Malas nak explain sebenarnya. Ahaha!

missha said...

give up dlu bab2 kpop ni..err

Liselle MonCherie said...

Hehehe sy x minat kpop,suke bigbang yg fantastic baby je sbb lagu untuk Dance XD hakhak

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates