Monday, November 5, 2012

Coconut Rice..


Coconut rice.. Salam kat sume readers. Sabtu ari tu, sebab degil taknak pakai payung, redah r hujan ikut suka ati. Bese mak pesan, kalau dah kne hujan cepat2 mandi tak pun basahkan pale. Tapi cane leh tak wat camtu, sudahnye... semalam pening pale melanda. Nasib ari ni dah ok.. =__= Ok takpe, fokus kat tajuk entri. Aku nak cite pasal coconut rice atau bahasa saintifiknye nasi kelapa. Percaya? Sape yang percaya baru je tertipu sebab kepada yang tak tau coconut rice dalam bahase melayu ialah nasi lemak. Aku pun baru je tau pasal ni mase tengok oh my english ari tu. Itu sebab saje nak habaq mai kat hangpa suma =P

Aku ngan nasi lemak ni ade sejarah yang tersendiri. Still aku ingat2 lupa pas dicitekan balik kat aku, ade satu malam time aku kecik lagi.. tibe2 mase ngah tido tu aku terjage dan kuar bilik terus ke ruang tamu sambil berteriak "Nak nasi lemak.. nak nasi lemak" ngan mata aku terpejam lagi. Kalau pagi aku rase logik tapi tengah2 malam macam tu? Ngan famili aku bangun sekali dan cuba pujuk aku tapi still aku teriak macam tu sedangkan waktu tu mende ape nasi lemak tu pun aku tak bape tau. Last2 reda gak dan esok ayah aku pun belikan nasi lemak untuk aku tapi aku yang tak ingat pape terus tanye "Ape yang abah beli tu?" Err..

Tapi sejak ari tu gak aku mula mengenal ape tu nasi lemak. Selain nasi lemak mak aku wat, nasi lemak yang paling sedap pernah aku makan, nasi lemak dijual sorang atuk dan nenek kat area umah aku. Memang lain dari yang lain terutama sambal die. Harga pun bagi aku murah sebab dengan hanya harga rm4 kot tak silap aku, korang leh dapat nasi lemak yang dalam die ade nasi (Of coz r kan? =P pastu ade ayam, ade sotong, ade telur rebus separuh, ade sambal ikan bilis ade sayur. (Mane nak cari camtu?) Memang feveret aku ngan adik2 makan nasi lemak tu tapi pas nenek tu meninggal dunia, nasi lemak tu dah tak jual dah. Alaa..

Kitorang ingat memang takde harapan dah nak makan nasi lemak tu lagi, tapi dalam sebulan camtu.. atuk tu sambung balik jual nasi lemak dan rase die still same macam dulu. Memang sedap sangat sampai kalau aku nak pergi beli time lewat petang, mesti dah habis. Mereka yang bukan melayu pun selalu beli kat situ so memang terbukti sedap. Nasi lemak tu takde name maka aku ngan adik2 panggil nasi lemak atuk je. Lame dah tak makan tambah lak mase raye haji tu tak bukak (Nasib takde batu belah -_- Memang balik kampung lepas ni kne beli gak! To haniasyira kalau tak kenal nasi lemak ni, sile jangan ngaku budak slim =P

Mase kat shah alam ni, aku jarang jumpe nasi lemak. Kalau ade pun dekat kedai2 mamak tapi dah name nye kedai mamak.. nasi lemak standard pun dekat rm2++ so memang kirim salam je r. Tapi, time kasih r dekat someone yang volunteer nak belikan nasi lemak kat aku. Lebih best lagi bukan je takat tolong belikan, tapi siap belanja lagi. Untung jadi orang charming ni (Perasan gile =P Memang best nasi lemak tu. Nasi banyak siap ngan ayan goreng. Sambal pun sedap. Lagi best sebab free =P Ni baru kali ketiga so mohon untuk jadikan hingga kali kesepuluh kalau baik ati.. ^__^ (Ni kita namekan budak tak tau malu tu ape =P

Kesimpulan untuk entri ni ialah aku wat entri pasal nasi lemak ni sebab aku agak blur tak tau nak cite pasal ape. Tambah lak baru pulih dari pening pale semalam so idea pun tak sempat nak datang. So, last2 aku decide r untuk cite pasal salah satu makanan feveret aku tambah lak macam jarang sangat aku cite pasal makanan kat blog aku ni so bak kate orang london, we change the air sometimes (Ade ke oang london cakap camni sebenarnye? Seperti bese kalau dah name nye blog aku memang kalau takde selingan macam tak leh je kan? So, untuk entri yang ni pun aku macam r korang tak bese kan aku tutup ngan sekeping selingan gak.. =)

Selingan bertajuk tak malu tu kadang2 penting =P

Ntah sejak bile aku rase macam tak bape nak malu walaupun pada hakikatnya aku ni sorang yang pemalu atau dalam bahase london nye shy shy kitty =P Tapi, sebab tak bape nak malu ni gak r aku dapat certain2 bende. Contoh macam adiah special follower ke 300 aku dapat sebab tak bape nak malu tunggu 299 follower baru nak follow blog tu. Tau2 je dapat mesej dari blogger tersebut untuk bagi alamat sume and tak lame pastu adiah first dari blogger pun sampai. Aku cite dalam entri yang kat --> SINI, adiah burung antu tak bape antu dari cik trex (lame dah cuti) yang aku dapat pas aku mintak kat die even tarikh permintaan tu dah tamat tempoh (Memang tak malu betul) Sebab aku memang charming (Sejak bile perasan sangat ni =P Last2 aku dapat gak burung antu tak bape antu tu dan aku citekan dalam entri yang kat --> SINI. Baru2 ni ex blogger riak kat aku sebab name die ade dalam novel sorang blogger ni, so aku ngan tak malu nye mohon kat blogger tersebut untuk letak name aku lak dalam entri yang kat --> SINI dan feedback yang aku dapat? 


Tak sabar nye nak riak 10 saat ngan adik ^__^ Blog si blogger klik --> SINI

Baru2 ni pulak, sorang blogger (Alaa, yang mata cantik tu) cite pasal die pandai wat sardin gulung yang memang sedap. Aku imagine roti bakar sardin je bile die cakap camtu tapi sekali silap. Rupe nye sardin gulung2 ngan tepung. So, aku nak r try rase dan ngan tak malu nye aku mintak r die bawak balik. Tapi rupe nye kalau biar lame2 jadi sejuk tak sedap nanti so tak leh. Alaa.. T__T Tapi lagi sekali ngan tak bape shame kat diri tu aku mintak lak die wat kek ke, kuih ke sebab nak rase gak (Lari tajuk kemain) So, last2 die pun cakap ok. Nampak penting nye kecharmingan dalam diri? =P Mula2 dapat bad news sebab die cakap leh lak lupe letak telur mase wat kek tu so percentage nak jadi tu agak rendah. Tapi pas mendapati kek tu tinggal separuh je (Sebab lagi half selamat dimakan ayah die sendiri) terbukti kek tu menjadi. So, pendek kan cite.. sekarang kek tu dah selamat sampai kat tangan aku dan tunggu mase nak masuk perut je. Kepada blogger tersebut, time kasih sebab melayan rase tak bape shame aku ni ^__^


Ni aku punya! Korang just tengok gambar je r ye? =P

21 comments:

Ain Norainsyah said...

rasanya aku takdelah cakap aku "pandai" wat sardin gulung "sedap".macam riak puji sendiri pulak. Haha... Ko tu sume mende pun sedap. :P

Zubaidah said...

eh, aku rse mcm prnh bce novel orkid tuwh, tajuk tuan rumah pembantu rumah, ke aku silap org?

oh, charmingnye ko! :P

untg la ada org belanja nasi lemak lah, bagi kek segala bagai :P

Zubaidah said...

eh, aku rse mcm prnh bce novel orkid tuwh, tajuk tuan rumah pembantu rumah, ke aku silap org?

oh, charmingnye ko! :P

untg la ada org belanja nasi lemak lah, bagi kek segala bagai :P

Jue Jaynee said...

haha...nasi lemak nasi lemak..

hiss mimpi apa tu..nasib kita jatuh katil je..


kikiki..kek batik

Pn Ayu said...

coconut rice? 1st time dengar :)

Liselle MonCherie said...

Ouh igtkn Nasi Santan,rupanya Nasi Lemak!
Nmpknya Bro ni jenis murah rezeki,senang dpt mkn mwehehe XD

Unknown said...

Ingatkan menu baru...
Rupa2nya nasi lemak :-)

Kira Sakura said...

weiii tak malu shame sungguh!!! hahaha nasib ko tak mintak atuk tue hulurkan kasih sayang dengan sebungkus nasi lemak tiap hari kan klu tak bukan atuk tue yang luku ko, aku yang volunteer nak luku. hahahaha ko nmpk tak cm mana aku marah nie? sbb ko dapat aku tak dapat tue je motif kejadian hahahahahahaha :p

HeNRieTTa JoSe said...

nasi lemak? hehehe...matik matik igt nasi dalam kelapa tadik...yummy...dah lamer xmakan kek batik nie...

PSSS...rietta xpkai flash...kang xpasal kena cekau..kuku dia tajam...

Shila said...

ko ingat kalo malu, boleh dapat semua2 tu..??


jangan harap..

sila jadi tak malu..
tpi celah mana nya ntah ko pemalu..

geli..! :p

bnyak dah entry ko aku xkomen kann..huhuhu..

Unknown said...

memandai aje nasi lemak dipanggilnya coconut rise... haru sungguh...
bahasa mana ni.. ?

nak juga selitkan nama dia..
aku pernah baca novel orkid tu.. :)

ni dah normal belum ni??

mirmashi94 said...

betul ke nasi lemak tu coconut rice? macam x logik je -.-

aku HaniAsyira said...

aku tak tahu weyh nasi lemak tuh.. entahlah.. aku suka nasi lemak dlm daun pisang area rumah aku.. lagi satu tape aku bukan budak slim pun... =P

Unknown said...

coconut rice = nasi lemak? x pernah dengar plak

Mishter Izwän said...

kenapa tak letak tajuk nasi lemak dan dot dot dot, hahah. coconut rice . . pun boleh :) tp kelakar jugak ye boleh ngigau nasi lemak

Liyaa Mf said...

Err aku taktau weyh coconut rice tu nasi lemak. Ohh my englishhh!! Ahaha.

Aku nak bgtau. Nasi lemak pun salah satu feveret makanan aku. Nak kata kat mana yg feveret tu susah nak cakap. Sbb aku suka kan, so aku sentiasa rasa nasi lemak tu sedap. Ahaha! Okeyy, sebenarnya tak sume sedap, tapi aku tak igt nasi lemak mana feveret aku :D

Gdsbnga said...

nasi lemak = fat rice
HAHAHAHAHAHAHAH
woi kek batik woi !
nak sikit .
hehe

Unknown said...

okay, dah kena tipu. muahaha, nasi lemak ? walaweee....:P

Unknown said...

Saya yg bukan Malay pn memang suka nasi lemak! Hehe. sedapp aihh... tpi tu la, susah nak cari nasi lemak yg siyes sedapp. ada pn, kdg2 masa bazaar ramadan ja.huhu.. ttiba rsa nak mkn plak >___<

Anonymous said...

nasi lemak yek.. hehehe serius KA membaca

Unknown said...

owh..nasi lemak rupanya..haha..

husna dtg dari blog kak ruha..=)

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates