Monday, November 19, 2012

From Ray To Neo L..


From ray to neo l.. Salam. Merujuk pada tajuk kat atas, ari ni aku nak cite pasal sesuatu yang baru je aku beli dalam dua minggu lepas. So, memang tak berapa nak baru pun. Sape yang familiar ngan tajuk entri yang aku guna kali ni mesti leh agak ape yang aku beli kan? Tapi yang tak bape familiar orang london cakap no need to worry, you can also know about what I trying to say if you read this carefully (Ini dinamakan bahase london ke laut -_-) Tapi macam tak bese lak, selingan weh.. selingan ^^

Selingan bertajuk entri khas untuk aku (Mode riak 10 saat petala 28 =P

Pernah sorang blogger kuar statement yang aku ni blogger yang disayangi ramai. Ye ke? Aku rase kalau kat realiti tu maybe r kot. Famili sayang aku, kengkawan rapat sayang aku, sedara, datuk nenek, cikgu, pakcik makcik sume r (Ni name nye riak dalam diam) Tapi dalam blog ni aku tak nampak. So blogger mane sayang aku angkat tangan! Ok aku tak nampak so takde =P Ape pun baru baru ini blogger yang kuar statement tu telah wat satu entri khas untuk aku. Punya r khas sampaikan blogger tu reveal sekali name betul aku yang memang aku tau cukup sedap tu (Ni name nye riak kali kedua) So kepada mane mane blogger yang nak rase jeles tu leh r klik dekat --> SINI Kepada blogger tersebut.. thanks atas entri yang sangat manis ^__^

Ok sambung kepada cite asal. Baru baru ni memandangkan tahun 2012 dah nak berakhir aku pun plan untuk membeli telefon tangan atau pun dikenali sebagai henset yang baru. Tambah lak bile aku kira dan kira, baru aku sedar kali terakhir aku tukar henset pada tahun 2007 iaitu lima tahun yang lalu. Memang dah lame sangat tu. Sepupu darjah 1 pun dah main galaxy tab. Ketinggalan habis aku @.@ Akhirnya pada satu pagi yang hening, aku pun decide untuk membeli henfon baru.

Sejarah aku bersama henset, aku mula kenal fungsi sekeping henset mase form 5. Bukan macam sekarang budak tadika pun dah tau main angry bird guna touch screen. Hebat!! Henset pertama yang aku guna mase tu henset nokia model 8250. For sure tak pernah dengar kan? Name glemer henset tu dulu butterfly. Memang mase zaman aku, henset tu kire canggih dah. Boleh r menyaingi populariti nokia 3310 mase tu. Tapi tak lame pastu henset tu kene curi. Nasib last last jumpe balik.


Nampak tak ade butterfly dekat keypad tu?

Lepas kes henset kene curi tapi nasib jumpe balik, aku tak guna nokia dah (Takde kaitan kan?) Lepas tu aku beralih ke henset sony ericsson sebab design die yang kecik lagi kompak. Mula mula aku guna henset sony ericsson t630 pastu sony ericsson f500i. Cuma dua dua henset ni bukan r henset yang baru sebaliknya henset lame ayah aku yang ayah bagi bila die tukar henset baru. So, sebagai anak yang baik =P dan manusia yang sedar takde duit nak beli henset sendiri.. time je r.. T__T


Henset ayah aku yang ditukar milik jadi aku punye..

Tak macam sesetengah orang kalau nak henset, ape yang perlu dilakukan just cakap kat famili dorang dan jeng jeng jeng.. dapat dah. Aku mula blaja beli henset sendiri mase dekat uni. Berbekalkan duit jpa yang aku dapat, pas tolak yuran dan tambah tolak sume keperluan, balance die aku guna untuk beli henset. Memang hepi first time dapat pegang henset aku beli sendiri. So, mase blaja aku beli dua keping henset je, se w200 (Keperluan) dengan se w910 (Nak show off kat kengkawan =P


Henset keperluan (kiri) ngan henset nak show off (kanan) 

So, lepas dah keje aku tak beli henset baru dan guna je se w200 tu. se w910 sebab niat tak baik memang tak dapat diselamatkan T__T Tapi bila cite pasal show off, teringat aku zaman kengkawan ada macam macam bentuk henset. Mase tu meriah dengan masing masing nak tunjuk betapa special nye henset dorang. Dengan jenama henset lain lain, ade yang boleh rotate, ade yang boleh flip, ade yang ade lampu suluh dan macam macam lagi. Memang meriah habis zaman tu bagi aku.

Tapi sekarang aku dah tak nampak dah macam tu. Jumpe mane mane member pun yang aku nampak mesti galaxy, galaxy dan galaxy. Tak pun iphone. Tak pun blackberry. Dah takde dah kengkawan nak show off henset masing masing sebab sume nye sepesen je. Takde dah budaya nak tengok tengok henset member sebelah sebab henset ko dengan aku same je. Mase aku niat nak tukar henset pun cadangan member aku pun tu je r. Galaxy, iphone dan blackberry. Takde lain ke weh?

Memang aku tak nafikan canggih habis henset tu tapi pendapat aku untuk menghabiskan rm2000++ untuk sekeping henset macam ridikiles. Baik aku guna duit tu beli notebook dapat dua keping lagi untung. So, memang aku reject cadangan member aku. Tambah lak aku masih prefer ngan model sony ericsson yang sesetengah nye masih menarik. So bile aku dah survey sume aku rase xperia ray ni memang cukup menarik minat aku. So akhirnye aku decide nak beli xperia ray ni. 


Model dah obsolete?? Kecewa T__T

Statement "Model ni dah obsolete sebab dah lame" wat aku err.. Ikut ati memang nak cari sampai dapat tapi hampa. Last last aku pergi satu kedai yang kemain lagi promote xperia neo l yang lebih latest. Aku tertarik tapi mahalnye.. Tibe tibe pekedai cakap leh bagi harga "promosi" kalau aku nak beli henset tu even harga pasaran mahal. Taktik semata. Aku mintak nak tengok kaler hitam tapi die suruh aku beli yang kaler putih. Memang tak faham motif die so aku cakap takpe nak survey dulu (ayat standard)


Akhirnya.. xperia neo l jadi pilihan =)

Aku pergi kedai sebelah dan tanya harga xperia neo l kat kedai tu pulak. Guess what? Harga kat kedai tu lagi murah dari harga "promosi" kedai aku pergi sebelum ni. Tengok je kaler hitam henset tersebut yang memang bagi aku smart kemain. Terus aku cakap aku nak beli xperia neo l tu. Mase tu aku ade tiga reason je. Satu, tertarik ngan neo l tu. Dua, give up nak cari xperia ray. Tiga, balas dendam kat kedai sebelah yang cuba menipu aku =P Pendekkan cite, saya sudah. Anda bila lagi? ^^

Note: Entri takde kesimpulan sebab dah panjang sangat.. err.. @.@

24 comments:

Nyue said...

wow....bergaya dgn xperia neo la nie..ehehehehe...cantik la...
nyue mmg xnk beli hp dh..kalu ad yg nak bg..nak..ehehehe

Jue Jaynee said...

bergaya hee... jue sume pake hp second hand je skrg..

belum pernah beli baru..kasihan.

bukan twilight kluar 16 nov? ala xkan salah info

Liyaa Mf said...

Betul laa. Dah takde situasi nak tgk2 hp member cam dulu. Dulu design hp sume laen2 function pun mmg totally laen kan? Skang sume hampir sama kut. Aku 1st tyme pakai hp 2nd sem masa diploma, beli guna ptptn :D

Kau pernah tanya apa yg aku pegang dlm entry hadiah hari jadi aku kan? Ehem jawapannya Experia P. So kita leh jadi geng Experia. Hahaha. Eh, taknak la geng ngan kau sbb kau jahat :P

Aku pun penah hilang hp nokia dulu masa pegi Bandung. Hilang kat hotel & sedar akan kehilangan masa dah nak check out. So, tak sempat nak carik lagi. Dah la tu hadiah besday gak, baru beberapa bulan pakai -_-

Payeh Kuced said...

wahh.. ramainya geng experia.. aku pun experia jugakk.. tapi xperia cikai2 je,.. hahahaha

sepanjang aku hidup, tak penah lagi femili aku kasi henp0n as hadiah.. nak.. beli sendiri.. aiyaa..

tapi yg aku ada skrg ni pun bukan beli sendiri.. ada org kasi.. kahkahkah

Ain Norainsyah said...

henfon cantik2 mesti banyak gambar makwe kat dalam tu.heh3 :P

Unknown said...

ade duit boleh la shopping phone

#aku nga pk bayar saman je ni, xde rase nk beli phone muhahaha

Anonymous said...

amboi hp baru ler kita ye

Unknown said...

wink wink.... beli hp baru... :p

Unknown said...

kak is kalau xsebab rosak mang tak tuko, baru2 ni rosak, jadi kena la jugak beli... semua hp adalah jantung hatiku (^___^) hehe

inche hlovate said...

sya ni pun berniat nak cari nset sebb nset dah rosak..tapi nak cari yang boleh baling anjing je hihi kalo beli yg canggih2 kang nak baling semut pun tak smpai hati hihi..

Unknown said...

Ridikeles! hahaha, i like it =D
smartphone da jadi trend skrg ni. budak2 keci pn da ada hp masing2. pdhl sy msa kecik2 dlu tktau pn apa benda handphone ni... >__< btw, nice choice of phone. neo neo ^_^

aku HaniAsyira said...

erkk.. ko dulu pun ada dua enset kan.. ish2..

aku nanti2 lah ada tepon gini..

Gdsbnga said...

memang kemana mana pegi sekarang kalau tk tab , iphone , blackberry sampai aku pun terjebak beli bb . hahaha .

sepupu aku baru 8 tahun dah ada galaxy note -.- sebenarnya tu bapak dia punya
tp bapak dia pakai pung jarang so dah macam hak milik dia pulak

Zubaidah said...

xperia tu hp idaman aku, tapi disebabkan aku nie belajar lagi, rse2 time kerja nanti baru tukaq hp, agak2 aku beli hp ape pulak ye, skrg setia ngan nokia

Unknown said...

tengs atas doa ye~~~ (^___^)

Cikra said...

haha, baru nak plan tuka hp ko da tuka dulu. ciss.

Unknown said...

teringat pada hs butterfly suami yg saya masuk dalam mesin basuh sekali dengan seluar dia..hahaha..

Shila said...

uiyooo...

ada enset baru...! weewit..weewit..


hah..aku jugak dgn enset lama.. Y_Y

Kira Sakura said...

klu dlu masa sekolah kemain rajin lagi kan copy code lagu tue kt enset sendirik. mcm2 lagu la ada buat jadi ringtone walaupn lagu x bernyanyi hahahahahaha :p

weii nasib ko sebey klu tak cnfirm ko bebai kan. gila la toke first tue grrrrr

Kira Sakura said...

klu dlu masa sekolah kemain rajin lagi kan copy code lagu tue kt enset sendirik. mcm2 lagu la ada buat jadi ringtone walaupn lagu x bernyanyi hahahahahaha :p

weii nasib ko sebey klu tak cnfirm ko bebai kan. gila la toke first tue grrrrr

aizamia3 said...

wah.. best arr. dapat beli hp baru.. ai.. eeemmm.. tunggu tahun baru buat entry khas utk hp baru.. kihkihkih..

نورعيم said...

mampu guna tepon 3310 je. hikhik.

missha said...

ade org ada enset baru :D..huhu

Zehan Ilyana said...

wahhhh
dah tukar enset rupanyaaaaaaaa....
awat kau takde whatsapp?
hehehe..

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates