Wednesday, November 28, 2012

How Segment Work??


How segment work?? Salam kepada sume readers. Aku rase agak lame tak melautkan something yang related dekat dunia blog ni. So ari ni aku ingat nak buat macam tu. Lepas dah pikir pikir sambil tunggu mentol atas kepala menyala sambil kuar bunyi "ting" akhirnye aku tau nak cite pasal ape ari ni. Senang cite nye, di ari yang tenang lagi damai ni.. aku ingat aku nak bagitau kat readers aku sedikit kefahaman aku mengenai ape yang blogger panggil segmen.

Aku tak tau sape yang mula mula kuar idea untuk buat segmen dalam blog ni tapi yang pastinye segmen ni sebenarnye merupakan satu cara yang boleh digunakan untuk menaikkan bilangan follower dengan cepat kalau dipraktikkan dengan betul. Aku tak nafikan tu cume aku nye blog ni memang tak kan ade segmen so jangan ngade ngade nak mintak ye? =P (Macam ade je yang nak mintak kan.. err) So, sedikit kefahaman aku mengenai segmen? Leh bace dekat bawah.

So cane bese nye segmen tu? Yang aku nampak bese nye bile blogger buat sesuatu segmen, elemen yang kene ade mula mula banner segmen tu sendiri. Fungsi banner sebagai bukti seseorang dah join segmen tu, dengan cara tepek banner dalam entri related to segmen. Lepas tu ade r arahan untuk diikuti depend kat tukang wat segmen. Aku lebih tertarik untuk join segmen yang memerlukan aku bercerita. So, segmen yang jenis tepek banner pastu done jarang aku join. Harap maklum.

Sebabnye kalau korang notice blog aku ni, memang aku ni kategori blogger yang suka bercerita sambil merepek kelaut. So, memang aku teruja sangat kalau ade segmen yang memerlukan aku untuk cerita pasal pengalaman aku or something related to that. Macam baru baru ni, segmen paling latest yang aku join segmen yang suruh aku cite pasal something related to lesen. Panjang mane aku bercerita leh klik --> SINI kalau nak tau. Tapi rase panjang kot.. =P

Segmen memang leh bawak benefit terutama dekat tukang wat segmen tu sendiri. Tambahan lak kalau segmen tu menarik dan dapat ramai sambutan. Bayangkan beratus join segmen dah dapat beratus trafik.. kan untung sangat tu. Tapi.. nampak tak ade tapi dekat situ? Sebab tu kepada sesapa yang nak wat segmen, kene pastikan yang blog korang tu dah diketahui kewujudan nye. Ini penting untuk pastikan certain yang tau kewujudan blog tu notice akan segmen tersebut.

Jangan baru tiga ari lepas wat blog terus buat segmen pastu bila takde orang join meracau sorang sorang pastu tutup blog. Pastu salahkan blogger lain tak nak support die. Ade aku nampak macam ni dan blogger camni leh aku cop sebagai (Letak ayat sendiri =P Dalam hal ni nak salahkan sape kalau bukan diri sendiri kan? Cane nak join segmen yang orang tak tau pun kewujudan nye? So pelan pelan kayuh ye. Jangan teruja sangat nak wat segmen sebab nak up follower cepat.

Aku tak wat segmen tapi aku kadang kadang join gak segmen yang aku rase best. Based on pengalaman aku, ape yang bese aku nampak certain blogger suka join segmen secara kosong je. Ape yang aku maksudkan secara kosong tu ialah join segmen ngan ikut sume arahan dah setel done. Tak boleh macam tu sebenarnye sebab bagi aku tujuan segmen ni untuk mereka yang join segmen tu dapat jumpe blog blog lain yang dorang tak pernah tau pun sebelum ni.

Tapi kne ade effort sendiri gak sebenarnye. Aku tau ade certain yang pikir lepas join segmen, ade blogger akan notice dan singgah blog dorang. Tapi cane kalau 50% yang join segmen pikir bende yang same? Sebab tu sebaiknye pas join segmen tu, tunggu tukang segmen kuarkan list sume blog yang join segmen die pastu singgah r kat blog blog tersebut sehabis mampu. Aku rase care macam ni lebih berkesan untuk kenal blogger baru berbanding tunggu dan akhirnye harapan je r..

Blogger yang disinggahi oleh blogger tu jangan r sombong pulak. Bende ni pernah jadi dekat aku dulu. Mase tu aku join satu segmen tu so aku terjah blog blog yang join segmen tu gak. Tapi mentang mentang mase tu follower aku dua angka je, yang jenis ratus ratus nye blog kebanyakan wat tak reti je kat aku. Sedih ade, geram pun ade. Blog ribu lemon terjah die ade pulak jejak die kat blog tu balik. Sekarang ape jadi kat blog tu aku pun tak tau sebab malas nak amek tau dah =P

Tapi ape yang aku nak tekan dekat sini, kalau blogger dari segmen same datang terjah, singgah r balik blog dorang. Tak follow pun shout kat cbox pun dah leh wat blogger tu terharu ok. Tak caye try r wat. Ni dah r join segmen kosong je, blogwalking tak ape pun tak. Tunggu je blog lain datang blog die. Tapi bile blog lain dah datang singgah pun wat tak reti je. Blog femes terjah laju balas siap up entri khas lagi. Camni nye blogger aku nasihat tak yah join segmen r ye. =__= Titik.

Selingan bersiri notebook bahagian ketiga (Lame dah simpan)

Aku rase pernah aku cakap nak sambung selingan pasal notebook ari tu kan? Pernah gak blogger sekampung tanye pasal tu. So selingan ari ni akan cite sikit pasal tu. Part satu ngan part dua pandai cari sendiri je r ye =P So, tak lame lepas tu.. member mak aku baik ati bagi guna name die untuk request notebook lagi. Alhamdulillah dapat dan mak aku dapat satu lagi notebook. Tapi kalau orang dah dengki ni sampai kesudah dengkinye. Dapat tau je mak aku dapat notebook baru tu.. mula r tak tenteram hidup. Terus die bagitau die nak pulang balik notebook yang sebelum ni dan nak notebook lagi baru tu sebab notebook yang sebelum ni guna name mak aku. Pandainye.. Tepuk tepuk. Ingat kan tak tau note book first tu guna name mak aku tapi amek gak ngan alasan notebook tu request untuk kegunaan persatuan. Tapi pas mak aku bagi notebook tu wat harta sendiri. Pastu bile dapat tau mak aku dapat notebook lagi baru, nak pulang balik notebook lame kat mak aku dan amek yang baru kan? Bijak bijak.. Nasib tak ajar aku time sekolah dulu kalau tak malu nak ngaku cikgu sekolah. Takpe r cikgu, cikgu simpan je notebook name mak saya tu lek lok sebab sekarang ni notebook yang baru tu adik saya dah jadikan hak milik die. So jangan r bermimpi nak main tukar tukar notebook lak ye. Lupekan je niat murni tu.. =P

25 comments:

faa_razak said...

yang pasal segmen tu , mmg tak faham sebenarnya ape function letak banner lepastu done . haha . yang selingan tu , busuk perut aaa org tu . teruk nau -..-

Ain Norainsyah said...

aku tak pernah join memana segmen. <--- memang clueless sangat pasal blog ni :P

Tamaknya orang tu. Hempuk jelah kepala dia dengan notebook tu... Baru tau! hehe :D

Liyaa Mf said...

Aku pun tak bape beminat join segmen. Sbb aku dah jumpa benda yg lebih interesting dlm berblogging ni. Maksudnya, baca cite kawan2, dan juga berkawan ngan kawan2 tu sendiri. Sejak aku dah ada kawan yg betul2 kawan dlm blog, aku mmg dah tak pikir langsung bab follower sume, trafik & sgl macam income lg la tak pikir sbb mmg aku tak penah tampal iklan. Err if ada org follow tu tetap suka & aku pun still sentiasa cari kawan2 baru. Tp cari follower ngan cara bersegmen mmg malas r.

Tp aku taktau r kalau one day nanti aku berminat nak join2 segmen ni. Hehe. So, aku taknak cakap apa2 psl org suka join segmen just tampal banner ni. Cumanya, if aku gi blog dea then latest entry adalah segmen, err taktau nak komen apa. So, kena r cari entry laen yg bukan segmen. Sebenarnya takde masalah pun, cuma aku akan terdetik "Alamak, entry segmen la plakkk" :P

Psl selingan, laaa tak abes lagi ke rupanya? -_-" Sudah2 r hasad dengki tu cekguuu. Hehehe :P

Zubaidah said...

aku jarang join segmen nie. rasenye ade la 2 kot yg aku join. tp dh x igt dh. lagipun aku nie malas skit bab2 segmen nie, suke merapu je lbeh.

x abis agy ke hasad dengki sal notebook tuwh???? aduhai, kesian ngan mak ko.... udah2 la tuwh nk berebut notebook ngan org, pi la beli sendiri

Unknown said...

auch! terkena batang hidung sendiri... pedih rasanya...
akulah tu yang selalu join segmen... ko pun komen aje...
join segmen memang kena bagi komitmen lebih sikit... even tak follow at least komen/tinggal jejak kat blog peserta lain...

aku pun hairan gak kalau yang buat segmen tetiba peserta tak sampai target dan dia pun batalkan segmen tu.. macam ntahapaapantah... kesian pada yang dah join...
lepas tu mulalah cakap segmen tak dapat sambutanlah,, apalah,, lain kali fikirlah dulu b4 buat segmen...

boleh pula orang tu nak notebook yang baru tu... memang malulah nak ngaku kalau itu cikgu ko...

Kira Sakura said...

aku antara orang yang tak rajin join segmen. kecuali segmen berbentuk amal hihihihi..

hishhh menyirap lak darah aku baca kisah notebook tue. amenda la gaji cikgu kan byk. beli lah sendiri!!!

Unknown said...

aku lak suke join segmen ben ashaari

aku rase ia berisi.

dan mostly aku knl blogger maya jadi realiti sume kat situ

dan aku xpenah nyesal

Anonymous said...

kenal ramai kawan baru bila bersegmen ni!

misz aisya said...

aku pemalu. so, aku malu nak join segmen2 bagai nih. agipon, followers aku dua angke je. hahha

wakgelas said...

wak pon memey pemalu nak join segmen jugakkk.. Uhhhuuu

Unknown said...

yes..mmg byk sgt segmen y wujud dlm dunia blog ni..memg best klo join..tp sy bukn blogger y aktif b'segmen..hew2..

tp xpe..sy support dr belakg je..xD

Hansyirah Takezur said...

aku tak berapa minat join segmen sebab aku suka kalau entry aku tu came out dari idea aku sendiri.

lagipun, aku rasa kalau aku join pon, orang tak recognize pon aku. helpless tak? haha

Nyue said...

lain org lain ragam...tu psl blog tu, masing2 bleh buat...jadi bergantung pada tuan blog nak buat apa..bersegmen,bg nyue ok je...ad axtvt tp nyue pon pilih segmen juga..bukan semua segmen sapu.. segmen tampal dan done simple apa..itu nyue suka...dr nk kne like sponser bagai, klik itu,klik sini..mebebel sudah..haha


jenis hasad dengki ni mmg xbleh lari..

aku HaniAsyira said...

aku kdg2 je join.. eh2.. sekali je kot.. tapi, ok kot join ni tapi taklah sentiasa kan.. cari follower yg senang kalau org pandai amik peluang ni.. =)

kalau follow je tapi tak kawan dgn follower tu xbez jugak

erkk,, aku ke blogger sekampung tu?? kalau dah mang suka mendengki ni memang.. harap2 berubah kan.. smpai skrg aku xtaw cikgu yg mana..

Orkid Edyliyne said...

OE kalau tak sibuk konon2nye, OE nak jugak join... paling tak pun, OE main2 lalu je lepsa tu kutip link nak tengok2 blog orang... hehe.. ^^

yang pasal notebook tu, memang kesianlah orang yang macam tu...
macam2 je.. hukhuk..

cerita best said...

waouuuu lama gak pakjoe x terjah blog nie dh maju dh hehehe

OKje said...

Walaupun segmen tu menyumbangkan traffic dan menambahkan follower ...tapi Okje sebenarnya kurang suka join segmen! he...he...

Unknown said...

aku pulak baru lg dalam arena blog memblog ni...tapi setakat ni ada jugak dalam 5, 6 segmen yg dah join...betul gak cakap kau tu bro...ada yg masuk segmen sebab nak dapat trafik dan ada jugak sekadar nak dapat follower je...

definisi "blogwalking dalam segmen" tu sendiri tak jelas sebenarnya...adakah ia patutnya mcm sistem autosurf, ataupun sekadar tinggal jejak kat dalam entri segmen spt "done follow, follow me back, ok..." sekali lepastu hari2 seterusnya takyah pg lg blog tersebut...?

kdg2 kena ada jugak panduan ttg cara2 blogwalking yg berhemah di dalam sesuatu segmen yg ingin dianjurkan...tak semestinya rumit tapi cukup sbg panduan utk para peserta....biasanya penganjur lebih pentingkan syarat2 nak masuk segmen daripada mcm mana nak blogwalking peserta2 lain...

kalau aku ada peluang nak wat segmen, aku akan buat segmen ala2 autosurf...takyah komen2... buang masa...hanya klik2 semua link peserta setiap hari selama segmen berlangsung...kira mcm "human autosurf" atau contoh senang macam widget BUSUK lebih kurg...

tapi tu KALAU la...hihi...

PS: sori panjang plak komen aku...

نورعيم said...

dl suka la join segmen ni semua. tp skng dah kurang. dan kalau blh malas nak join. kihkih.

Gdsbnga said...

awal2 dulu aku suka gila join contest dgn segment sb aku batak followers masa tu -,-

wei kau thuuuuuu susah gila kot nk jmpe blogger lelaki yg rajin bcerita mcm kauuu !

keep writing kazreel !

Korn Ahmad said...

aku suka bace entry pasal segmen ni... aku gagahkan diri untuk baca entry ni sampai abis.. dan aku memang stuju sgt, pesen segmen tempek banner pastu done, memang tersangat tak best... jika aku lah sbg penganjur, pastu ade org join, wat camtu, rase mcm hampeh kot.. ye lah, at least tulis la seperenggan ke dua perenggan... btw, terus terang lah aku ckp, mungkin jenis pesen yg tempek banner and done ni, jenis yg join smata2 nak harap nnti ade org dtg blog die, and follow...

then aku tertarik kat part yang blogger lain dtg, pastu kita singgah balik.. yg tu pun aku stuju. dlu mase angka follower aku kecil, sama mcm ko, boleh katakan org wat x tau jer.. so aku pun amik inisiatif senirik, blogwalking dkat blogger yang follower setaraf je mase tu, yang angka follower nya lebih kurang sama.. thats y lah kalu perati kat bloglist aku, tiada langsung blogger yang famous2 atau yang dah bergelar retis.. kecuali lyssa faizureen.. (sbb lyssa pernah dtg blog aku and komen2)..

aku lebih suka sebenarnya dengan blgger yg ade komunikasi dua hala, di mana ade interaksi antara dua blogger... sebab aku rase mcm ni jer aku dpt rase kawan dunia maya yg best..

ni nak gossip sket.. aku tak paham sbenarnya bila sorang blogger tu wat segmen/givaway yang bertindan.. maksudnya, segmen yang satu ni x abis lagi dah buat segmen lain.. sungguh aku x paham ade jugak penganjur macaam ni.. mungkin kamu x pernah jumpa kan,, tapi aku pernah, nak tau sape..? Hehehe.. xmau lah bgtau.. mengaibkan org plak nnti...

okei lah, dah mcm entry lak koimen aku..
selamat hari khamis..
=)

Payeh Kuced said...

aku tak penah join segmen pun.. tak minat and malas.. maybe kalo aku rajin, aku join jugak kot.. hahahaha.... sebab nye aku tak faham mcm mna segemn2 ni berjalan... -_-" so senyap and tgok je la org join segmen2 semua ni...

cikcleopatra said...

Tapi aku sekarang xsempat da nak bersegmen..huwaaa...busy!!!
sampai aku tido pun mimpi ko..eh mimpi nak bace entry ko..bhahahaha..

Liselle MonCherie said...

kekadang kawan dah tag xD nk join segment2 ni, tp ade jgak segment2 yg unik hehehe

missha said...

yg prt selingan tu.... dsyat btol org tu.. smpai mcm tu skali.. ttap tak berubah.

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates