Wednesday, March 2, 2011

After Postmortem End..


After postmortem end..

Nota: ini entri luahan hati + pesanan, nak bace sile..

Tapi sebelum tu, macam bese ade cite selingan sikit. Semalam, menjelang jam 7.00 pagi (x silap aku r) ElementOfLife telah dapat follower yang ke 300. Thanx kepada Miss Ez, klik --> sini sebab sudi memollow blog ni. Aku pun xtau sejak bile orang ske bace entri merapu yang aku tulis ni. Siap ade yang wat entri lagi puji entri2 aku yang bese ni, contoh yang aku tau, klik --> sini Thanx ye korang yang ske membace blog ni. Sesape yang datang singgah, nanti aku jejak lik korang k? Lambat or cepat. Tu janji aku.. =)

Ok, sambung. Mesti ade yang tertanye cane aku ngan rilek leh menaip entri time office hour? Actually ari ni aku dibenarkan pulang awal selepas 2 ari stayback kat office (baik kan bos aku?) Tapi bukan tu aku nak cte. Seperti tajuk kat atas, nak cte ape jadi kat situ. Sebaik je sampai kat bilik meeting, bos telah mengeluarkan statement:

"saya yakin kita akan kalah tender ni"

Bagi korang mungkin xde pape. Tapi bagi aku? Of coz frust weh. Terus terang cakap, aku masih baru kat cni. Banyak yang aku xtau lagi. Tapi masih diberi peluang untuk join projek besar camni, walaupun sekadar watak kecil tu pun dah kre 1 penghargaan untuk aku. Aku x balik umah 2 ari, ngan kate len dalam 48 jam yang lepas, aku baru tido 4 - 5 jam je. Sume sebab nak siapkan tender ni. So, bile dapat feedback camtu, mesti r frust gile! ++ lak projek first yang aku join. Kecewa betul. Usaha stay kat ofis 2 ari akhirnye nothing.

Nak salahkan sape? Aku? Ye aku salah. Salah aku sebab aku xtau ape2, masih baru and ni first time aku wat bende2 camni. Salah aku sebab x rajin nak bertanye sangat. Mungkin tu salah aku tapi yang len pun mesti ade salahnye gak kan? Standard r tu. Awal2 dulu pernah aku tanye sorang yang dah keje lame kat company aku tentang salah 1 step yang kne wat bile nak lawan tender iaitu, cari harge barang. Tapi, die cume fax something and katenye setel. ++ aku kan ade ijazah so dorang pk yang aku tau wat sume bende tu.

Ye betul.. aku memang ade degree. Kepada yang baru kenal aku, tuan nye blog ni memang sorang degree holder. Lebih tepat lagi, ijazah sarjana muda kejuruteraan mekanik. Hebat? Kagum? Mak aku bangge gile, siap cte kat orang g anak die dulu blaja engineering. Sekarang lak dah keje jadi engineer. Tapi hebat ke? aku memang ade ilmu tapi cume teori je. Praktikal ade gak sikit. Tapi experience?? KOSONG!! di ulangi.. KOSONG!! Still hebat ke camtu? Pesanan aku, sebaik je korang dah dapat keje, ingat 1 bende ni tau:



Bahase london aku tunggang terbalik. Harap faham..

Ape yang aku cube sampaikan kat cni, x kisah r korang tu ade degree ke master ke even ir sekalipun, jangan pandang rendah kat dorang yang just ade spm tu. Sebabnye, kalau ade orang cakap "knowledge is power" aku lak cakap "experience is power mower" Xde experience, tinggi mane blaja x gune gak weh. X caye? Nak bukti? Bukti paling senang. Pemegang ijazah kejuruteraan ni sekarang merupakan sorang pekeje kepade sorang yang cume berkelulusan diploma je. Nampak x kat situ? Hebatnye pengalaman.

So ape yang aku nak luahkan kat cni, walaupun aku degree holder. Hakikat nye aku xtau ape2. So jangan expect aku tau sume bende. Aja aku. Jangan sebab aku exec, korang yang kat bawah takut nak tegur, nak betulkan kesalahan aku. Aku exec tapi hanya kerana ilmu yang aku blaja. Realitinye korang lagi pengalaman dari aku. Em.. cte panjang pun x gne, bende dah lepas. Start esok dah kne pk proposal lak. Kali ni aku kne wat sorang2. Macam mane lak ni ye? Boleh ke aku wat? Pembace doa kan aku. Yang Di Atas mudahkan urusan ku..

21 comments:

. said...

biasalah macamtu, kadangkala usaha itu seperti tiada bagi orang lain. yang penting nanti ko lebih bersedia :)

nik farina aishah.... :) said...

kay_are .. ye saye setuju kene perlukan pengalaman tapi selalu sangt org pandang rendah dekat org yg berkelulusan rendah tapi kadang2 dorang lagi berpengalaman ... hmm , apa2 pon good luck tok kamu ye .. :) buat yg terbaik ..

tomatokering said...

haaa,,,betol tu...even kita ada degree ke dip ke kalau xdek experience susah jgk..tpi yg penting kita kena usaha..kan.. :)

syahassan said...

insyaAllah blh wat punyer lah.. :)

Unknown said...

Pendekar plak kerja ngan orang yang berkelulusan SPM.. ape nak heran??

hua hua hua..

Wafiy Suzly said...

good luck ya, biasalah bila kena macam ni rasanya, itu satu pengalaman jugaa.

keep ur day happy n jgn stress:)

Anonymous said...

salam..good luck k.Yakin boleh !Insya-Allah

JunAina said...

kegagalan pertama kali itu adalah pengajaran kita untuk next step...lama2 nanti jadilah jugak pemegang degree berpengalaman, extra itu...

nazuha said...

insyaAllah..setelah usaha sebaik mungkin tawakkal dan berdoa kepadaNya..Doa tu senjata umat islam..insyaAllah..all da best...doakan aku gak weyh~huhu....

kindergartenlibrary said...

Yeah ..jangan pandang rendah kat Nelly ..
lepasan spm ..
hahahaha ....

mommylavender said...

kay_are~ raih la pengalaman sebanyak munkin..jgn malu bertanya.

Unknown said...

mak aih..awal2 dok kata mcm tu..leh membunh semangat yg ilang tu..

setuju..setakat degree holder..tp xde pengalaman keje..x jd ape gak..skrg ni pengalaman yg penting..

all the best ya :)

rj Etika said...

siyes r nak tau projek ape. -.-"

kr ni encik engineer ek? katne? heheh. :)

Puan Kutu said...

Setuju..
Sy pun bekerja dengan semua yg kebanyakkannya lulusan spm,pmr pun ada.tp dieorg punya byk pengalaman..Kadang2 rasa seperti my certificate is nothing!even sy cme ada dip,(ketua jabatan pun ada dip je-sama level)Apa pun bsyukur coz ada kerja..Ramai lg yg degree holder petani moden. Tanam anggur..:p

Gud Luck kay are..Yg penting usaha..:)

Anonymous said...

"your certificate is nothing"
btul³.. :)

Halen said...

ya betul tu akak setuju sangat2. sbb tu bdk2 yg belajar tinggi sekarang ni susah nak dapat kerja. bg gaji ciput x nak konon ada degree gaji nk besar. gaji ni diaorg tgk jgk klu xde expirience mmg diaorg bagi dari basic jgk.

apa2 pun akak wish u gud luck dlm membuat proposal nnt. baru2 ni mmg la serba x tau sbb br nk mengenal org ckp insyallah bila dah keje hampir setahun nanti akak pasti mesti dh ble catchup. nnt dh genap setahun jgn lupa cerita kt sini yer apa yg dh diperolehi. chaiyok..chaiyok..usahatangga kejayaan.

MiszCoMoT said...

yup2...betul ar kr...jangan pandang rendah kat orang yang xberkelulusan...ape pown yang penting kita nak belajar untuk cari pengalaman...

Miss EZ said...

hmm..septutnye mereka yg berkenaan ni kne tau kita bljr ape jer..nk kata sume yg berkaitn engineering pn bljr teori mcm awk kata jer..parktikal pn bkn myelurh sgt..we are newbie..kne ajr juga..haih..xpe2..asal ada usaha, kejayaan x kemana..engineering ek..hehe bgus2..blh kongsi ilmu..even sy br peringkt asasi....

Ain Shdn said...

Betol betol betol.

hai, misteri betol. HAHA

nazuha said...

aku x rajin la nk tulis blog..huhu~tu blog share ngn member-member 1 batch,,tp kalo ko nk study medic plk(rase2 dah boring jd engineer) blh gak hahaha~insyaAllah..doa sesame

nur said...

begitula kehidupan-
JOM KE: ALL IN ONE

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates