Wednesday, March 23, 2011

Right Click? Cannot!


Right click? Cannot! Agak2 ape aku nak cite kali ni? Sebenarnye entri ni di inspirasikan dari sorang blogger cik noor fatin. Lagi pun kalau korang tengok tag line aku tu, inspired from others, translated by me.. maksud nye cite2 aku dapat bile aku perhatikan sekeliling r. So kali ni inspirasi datang dari entri noor fatin yang ni klik --> sini Tapi bukan aku nak cite 100 percent same r ye. Len sikit cite nye, tapi ade sikit2 kesamaan.. =P

Tapi sebelum tu, kalau korang perasan ade bloglist2 yang aku dah buang kan? Sebenarnye bukan saje je buang. Tapi aku plan nak wat bloglist baru macam yang aku cakap ari tu. Tapi xde r terpikir nak wat segmen join bloglist aku ke ape kan. Aku rase baik aku sendiri je yang decide nak letak sape dalam bloglist tu ye tak? Aku rase camtu lagi fair kot. Aku rase je r.. tapi tak tau r ape korang rase kan. Ape pun, tunggu je bloglist baru aku nanti ye =)

Jadi dari link kat atas tu, aku wat 1 cite..



Kalau korang blogger tu, ape yang akan korang wat?

Sopan santun r sikit kan. Xnak bagi copy pun xyah gne ayat kesat2 camtu. Tapi isu ni aku xnak sentuh pun, sebab nye cik noor fatin dah tolong sentuhkan. So, nak tau detail pasal budi bahase tu sile klik link kat atas tu (jangan riso, right klik pun boleh ^^) Sebenarnye ape yang aku nak cite dari cite rekaan aku tu ialah mengenai isu tak visible right click atau dalam bahase mudah nye tak boleh nak klik kanan tu ye, jangan korang ngade2 nak tekan..

Bagi aku r kan, aku sebenarnye tak ske sangat ngan mereka yang tak visible right click tu. Sebabnye agak menyusahkan. Dorang pikir, yang right klik tu nak copy dorang nye item je ke? Mane leh pikir camtu. Contoh macam cite kat atas tu r. Blogger tu right click sebab nak open in new tab je. Tapi dah r tak leh right click, dapat lak ayat "indah" camtu. Kalau kne kat sesetengah blogger yang cepat panas, memang bye2 r blog tersebut. Free2 je jadi femes sehari..

Lagi 1, korang akan wat blog korang ditinggalkan. Contoh macam link yang aku letak kat atas tadi. Kalau r aku tak bagi korang right klik untuk bukak kat open in new tab ke, new window ke.. ape care terbaik untuk korang view link yang aku letak tu? Aku tak tau r pulak kalau ade care len lagi untuk klik link tu tapi care paling mudah mesti r klik je belah kiri dan sudah sampai. Tapi ape kontra nye?? Selamat tinggal r kat blog aku ni kan.. Betul tak?

Sedikit tambahan, korang pun tau kan bile2 aku rajin aku wat request2 yang ade korang mintak tu. So sebab request tu melibatkan korang sendiri so 1st step aku mesti r kne dapatka pic2 korang dulu kan? Jadi cane aku nak amek pic2 tu kalau ade yang tak bagi right klik? Cube sorang bagitau kat aku cane care die? Bende2 yang macam ni r yang melambatkan usaha aku nak wat request2 yang aku dapat tu. Tapi aku cbe2 r try gak..

Jadi kesimpulan nye, bagi aku sendiri r kan x perlu kot tak bagi visible right klik ni. Bukan ade efek sangat pun. Tambah lak, aku rase mereka yang tak bagi right click ni r banyak bende kne copy kot. Sebabnye, yang aku tau manusie ni ade 2 sifat : menentang dan ske bende susah. Contoh: jangan merompak, tu dorang wat. Lagi susah nak rompak, lagi seronok dorang wat. So, lagi korang tak bagi, lagi seronok dorang nak copy gak.. pikir2 kan..

Nota : Ade orang tak ske bahase sms, so aku try kurangkan ye =)

49 comments:

cikpuanyuz said...

betul..sangat setuju. so,jalan penyelesaiannyer...klik X kat belah kanan tu

Unknown said...

Rasanya, baik saudara sendiri yang tentukan tentang bloglist saudara.

Setuju sangat. Kadang-kadang invisible right click tu menyusahkan apatah lagi kalau talian internet lambat. Mana ada masa nak reload, nak open dan segalanya. Jadi cara paling mudah kenalah right clickkan.

❤Mrs. Myra❤ said...

alamak..terasa sebab visible right click...tapi sy tak guna bahasa2 kasar cam tu pon..:)

awak tarik, jangan lepas , n bawak ke new tab...try la ...:)

puteri ain said...

budi bahasa budaya kita..so hormat menghormati lah walaupun kita semua kawan hanya di blog..:)

Puan Kutu said...

setuju jugak..tu yg buang invisible right klik.pegi blog org rasa menyusahkan jer..niekan klu org dtg blog kite..klu yg klua2 perkataan tu lg hangin.hehe..

yampe =) said...

owh sgt stuju dgn kr. ^_^

yampe =) said...

alhmdulillah.straight A. 5A+ 2A 2A-. ^_^

walinong sari said...

ohh..kalau nak buat disable right klik tu boleh je.

tapi cuba set kan blog tu untuk open new tab/new window secara otometik bila org klik link kat blog tu.

Wafiy Suzly said...

semua dok cakap:

setuju..

betul..

ape lagi aku nak cakap ek?

Nadhirah AR said...

boleh buat link tu bukak in new tab secara sendiri . senang je cara dia . hurm tapi memang bab bahasa tu . BIADAB TOL . penah sekali nak bukak new tab so right click la , teros dapat maki free . TERBAIKK !!

mommylavender said...

kalu mommy jumpe...say good bye jer~dul guna gak...tapi setelah dah agak bijak sikit...mommy buang.

niesz said...

kadang2 geram lak yg pkai no right click ni, bukak nk copy, just nk bukak new tab, byngkan kalau time tu kite x komen lg blog die, then nk buat right click x boleh, automatic kite click je trus bnda tu n terus terkuar dr blog td, nk patah masuk balik? alamatnye mmg niesz x masuk blik la jwbnyer..

Unknown said...

erm..nk wat camne..lain org..lain ragam..

penh chii masuk satu blog ni..n kebetulan dia ada wat contest..niat di ati nk la copy satu2 link yg ada..tp skali tableh plk..da tak pasal2 kena view satu2..kan da leceh..last2 terus 'X'

. said...

sebenarnya mereka tak fikir panjang pun. boleh je orang copy tu semua pakai rss feed. hahahahaha.

Cik Rimau said...

cik rimau pon xbape nak gemar sgt yg buat disable right click tu.. bukanla xsuka apa.. kdg2 kite tekan right click sebab yg kr cite kt atas tu.. bukan sebab nak curi entri.. nak2 kalau blog personal.. rsenye xperlu kot buat mcm tu.. ade ke org nk copy entri personal ni? kalau tips or cerita lawak, mungkin ada kot.. (pandangan cik rimau je..)

Noor Fatin said...

sbb dah byk kali jumpa mcm tu la, sy buat post pasal tu tau. haha. mcm2 kerenah. mcm2 ayat sy dah jmpa. kasar gila. agak2 la kan. adoiii..

kdg3 tertarik nak tgk post beliau yang lain, right click xleh. sy pangkah terus. abis cite. kalau contest, lagi la sakit ati nak copy banner xleh! hahaha..

sy dah letak awak dalam bloglist! :)

saljihitam said...

aku tak setuju.

cikcleopatra said...

mekaseh ar kay are kerana memasukkan issue ni. da lama aku nak ckp pasal ni tapi tak berkesempatan. mula2 ok la kan tp da lame2 byk sgt yg wat camnih. pastu kalo ayat baik takpe la kan. ni sesuke suki die jer nak carut kat kite. men tuduh2 yg kite nak copy ayat die.aduh longgoh la. naek menyampah!

Muhammad Izuan said...

blogger2 lama x buat bnda2 tu. slalunya pndtg bru dlm blog yg duk buat. buat blog mmg utk kongsi. tak bg copy, tak pyh tulis! sng...

tricksrex said...

sape disable right-click tu aku memang tutup je.
bukan aku belagak ke ape tapi aku ade pandangan aku sendiri la tentang benda ni.
aku ni boleh tahan panas baran,so dari aku dok maki maki,baeklah tutup saje.

bhs sms tu camne pulak?

nik farina aishah.... :) said...

ooppppssss, nik terasa .. hehheehe tapi tang dia mencarut tu memang tak puas hati la.. tak patot dia buat buat macam tu ,, if nk buat pon gune la ayt yg baik cikit,,

Anonymous said...

ha a btol2. rase nk hentak2 plak lptop ni mase dpt ayt "indah gile" tu.
padahal nk bkak tab bru. sentap di situ

Anonymous said...

Salam..herm.~ pun tak suke~

amny said...

kaw law p belog aku memang disable right klik!!!

eh4....aku tme mle2 dlu wat gk mnde ni..seronok ape..xbley slahkan blogger baru..drg mseh xtw..huhuhuhu

btw,nice entry..:)

Anonymous said...

sy pun guna right click aritu,malangnya ngan sy2 sendiri pun tak dapat nak copy balik..hantu betol....tak dapat nak new tab..
MENYUSAHKAN..isu copy2 bagai..ingat artis ke...huahahaha..

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

salam betul kata lu... kita bukan kaki copy ..mantap

adan said...

Salam.. bro betul kata2 ko.. dulu aku pernah buat gak.. xlama la.. kejap je.. aku sedar benda tu tade guna pun.. baik biarkan je.. nak copy,milo nescafe ke lantak la.. tp,yang penting inform ar lu..
(ada ka orang nak copy2 ni?)

Shila said...

betul..betul..

kite bako je blog die..


err...bole request ape2 ke kt sini??

MiszCoMoT said...

1)hai kr ensem...hahah(ayat ngorat)
2)comot dulu pon ada gak guna bahasa sms tapi comot kurangkan sikit laa..tapi kadang2 tu tertaip jugak sebab dah terbiasa...huhu
3)cboley right click!comot pon kurang siokkk jugak...sama la mcm kr cakap tu...nak pegi ke new tab pown xboleh...xpasal kena direct click..tak ke nyusahkan...baca pon xhabis lagi...haishhh
4)takpe la kalau buat tu sebab niat tak mau bagi orang copy...tapi ayat biaq segak sikit nah...haa terkeluar dah loghat kedah...hahah

qasehraihan said...

stuju dengan awak..bagus entry ni..kdg2 heran gak..xdenye org nk ropak isi entry dia..kihkihkih

budi bahasa budaya kita

deeya said...

memane yang ade dalam blog aku , semuanya boleh right click .. sape aje la yang nak copy kan . semuanye macam ta menarik jerp aku tengok .. huhu ~ aku pun ta suke sangat nan blogger yang ta bagi visible right click . laen la kalau entry memang meletop giler ape de hal .. hahakz !

p/s : aku suke entry ko tulis pepanjang .. jangan guna bahasa sms . macam bebudak la rase .. keh3 !!

Proud Mommy said...

jgnla guna bahasa kasar sekali pun :)
nice entry bg penyedaran sikit :)

Eyka said...

kalau eyka..eyka disable je right click..x kuar la bnde alah yg kotak2 pesanan 2..idup aman sejahtera aww~ heheXD..kalau tak cye pi la right click blog eyka!hee:)

Cik Pulau said...

memang menyusahkan pun diasble right klik.. sakit ati pun ada gak.. kte nk bukak new tab je.. senang naktau whole story ke hape kan.. ni wat cmtu ..
sumpah seranah pun mengiringi sekali la..

yg bloglist tu... ok je kalau kr nak tentukan sendri.. sebab blog ni kan kr yang punye.. errr.. tp kalau masukkan sekali blog cik pulau pn ok gk..
oppsss.. janganlah menyampah dgn cik pulau lak yer.. hehe..^^,

Yuslia Suhana said...

weh.. betul sgt.. tambah2 yg entry ada byk link.. klik punya klik akhirnya blog si empunya entry tu dah ke laut. Mmg aku tak tgk dah.. haha

mykhalis said...

ni yangn tak pasti ni.. khalis punye boleh klik kanan tak?ha3

Meja belajar untuk dapatkan 10A

Raden said...

erm..aku disable r8 click gak. tp tak mncarot. hehe

leh je bukak kn..press ctrl + press by cursor.

Bunga said...

wekkk..cam la nak copy kan..hahaha..(ini org yang letak cam dalam gambar tu)..hehehe..

bunga pom xsuka sangar..sbb mmg agak menyusahkan..lebih2 brod band yg lembab ladang2 nk refres pom susah..jadi senang bunga tutup jer..hahaha..lebih2 guna ayat kasar..

lau nak buat pun sila guna ayat baik2 ok..seperti maaf wahai org beriman ringht klik dah ditutup..hahaha..sejuk cikip baca..lagupun perkaatn kan doa..mana tau dapat jadi seorang yang beriman..kadang2 dakwah kecik pom diperlukan..ok..

Anonymous said...

Dulu Tira pun ada buat disable right click juga. Tapi dah insaf sebab rasa tak relevan. Kalau orang nak copy dia tetap boleh copy juga. Ctrl + C habis cerita. Hehe. :p

nano said...

ermmm,,nano punye blog boley copy,,wpun hnya gambar,,tp nano rse xbpe kesah sgt,jd trpulang masing2,,,kay ni suke pakai topeng eae,,,heheh pinjam 1,,

Encik Suami said...

maybe depa gunekan disable right click tue utk elakkan org curi gmbr dia kot.
Tapi..x sure sebenarnye..klu guna disable right click tue..akan bagi effect kat blog kita ker?

Entri Terkini

1) NANGES

2) PERLU KER?

3) MINGGUAN WANITA

Zehan Ilyana said...

sangat setuju..
takde sape nak copy pun..hoho~

p/sLarha~ memang patut juga kurangkan ayat sms..=D

shereena said...

sgt setuju!nak buka new tab pun susa klu x bleh right click.jawabnye klik pangkah la blog 2..huhu

Qaseh Dalia said...

setuju ! bengang jugak kdg2 tambah2 blog tuto pastu wat rite klik..grr menyusahkan .. huhuh ~

tomatokering said...

hihi betol tu ! dolu penah letak jap.. tp diri sendiri pon terasa amat susah nak mengkelik. tros buang je..hu

kindergartenlibrary said...

yang bab klik mengklik tu dan ayat cm tu , kalau Nelly , sumpah terasa hati o0o ..tak patut !!!!

aizamia3 said...

kalau kena cenggitu aduh.. confirm panas hati.. confirm itu kali terakhir masuk kat situ.

kalau rasa taknak share tak payah buat blog, buku dairy terus je senang... orang tak tiru, orang takleh copy..

untuk kay_are pulak:
terima kasih kerana sudi mengurangkan penggunaan Bahasa SMS, masa memula baca blog ni, amik masa gak nak faham tapi nampaknya sekarang dah ada improvement.. oklah tu.. baik untuk kesihatan mata pembaca.. ;)

Orkid Edyliyne said...

alahai right click...
kalau tak boleh, OE tak buat...
tak pun tak pergi dekat link yang orang tersebut linkkan...

kalau nak pergi jugak, OE habis baca, habis comment, OE pergilah...
tapi susah sikitlah kalau dia buat review blog orang lain kan ada beberapa blog...
kalau tak boleh right click memang agak susahlah...

sabar jelah..
hehhe...
(n_n)

czueka zulaikha said...

thanks for this entry coz mnyedarkan czueka psl right click ni :) czueka br je bt tp ta remove just tuka kpd ayat yg lebih sopan :) hehe

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates