Monday, March 21, 2011

Note To A New One =)


Note to a new one =) Semalam, aku join segmen time kasih mama tu, just nak cite pasal mak aku je. Tapi seperti yang aku jangka, ramai lebih minat nak tau pasal aku dan botol tu kan? So, nak aku cite? Memang x r =P Tapi untuk cite sejauh mane x ske nye aku ngan objek tu, leh je.. Tapi korang nak tau ke? Kalau nak tau, next entri aku cite ok? Kalau xnak tau xpe..

Tapi malam ni aku xde r nak cite pasal aku dan botol tu kan. Macam bese, aku ske memerhati blog so baru2 ni banyak nampak bende2 camni. Bese nye yang wat ialah mereka yang baru nak menaip. Aku lebih ske panggil new one (yang baru) ok? Aku bukan nye hebat mane pun tapi rase x salah kot nak share pendapat aku tentang isu new one ni kan?

Lagi pun aku x ske gak tengok asal new one je sume salah. X patut r. Name pun baru so xtau ape2. Maka korang yang lame kne r ajar kan? Bukan men hentam2 benci2 dalam post. Pastu yang bace pun join hentam sekali. So, sebab aku rase ade orang baru yang bace blog aku, aku tuju note ni untuk mereka. Tapi yang lame nak bace pun boleh.. ^_^

Dont Copy The Femes Do

Faham x ayat tunggang langgang kat atas tu? Aku translate kan jadi camni : jangan tiru ape si femes wat. Aku selalu nampak bende camni. Blogger femes letak gambar, new one pun letak gambar. Blogger femes wat entri 5 baris, new one pun ikut. Xleh camtu ok. Kne faham yang mereka dah femes, dah taip macam2 entri sebelum tu so kalau dorang wat entri "ari ni aku tensen gile" je pun memang banyak datang komen. Tapi kalau mereka yang baru nak mule menaip wat camtu, memang xde ape2 efek r. So, cube elakkan meniru ape si femes wat ye?

No Idea?? No No No

Yang ni pun selalu aku nampak. Masuk blog yang ni "Ari ni xde idea" Masuk blog yang tu "Xde idea nak tulis ape" (-_-") Sabar je r aku. Tu aku yang agak sabar. Wat nye yang x sabar? Silap2 naik name kat post diorang. Kan x best tu? Cane ni. Baru je start menaip xkan xde idea dah kot? Cube2 r cari something untuk ditaip. Awal2 blogging orang x expect banyak pun. Asal ade something yang leh cite pun dah cukup. Life korang ke, xkan xde something interesting kan? Taip je dulu pasal tu. Dah lame2 pastu develop r skill menaip ngan cite2 len lak..

Pliz Dont Post News

Series, mereka yang baru menceburi industri pembloggingan ni jangan r post berite. Dulu2, kalau korang start time 2009 ke, x kesah sangat sebab mase tu blogger x banyak pun jadi kalau korang post berite pun ade yang datang bace. Masalahnye, sekarang ni banyak sangat blogger so ade kebanyakan dorang dah lame post berite2 as entri dorang jadi blogger2 len bese akan datang kat blog tu je untuk bace berite2 baru. So kalau blogger ni datang blog new one and tengok cite yang same aku yakin mereka xkan bace bende yang same ulang2 kali kan?

Old Timer Is Sombong??

Isu last aku nak sentuh. Kadang2 aku nampak gak mereka yang baru selalu cakap blogger yang tu name je femes, tapi sombong. X layan aku.. bla bla bla. Xleh korang pikir camtu sebab nye korang x kenal pun blogger tu betul2 lagi kan? Mane leh korang expect blogger yang korang baru kenal seminggu treat korang macam dah kenal korang bertahun tahun kan? Memang x logik r. Camtu x gne r statement "dont talk to stranger" So care yang terbaik, kenal2 r ngan blogger tu dulu and then baru r korang tau cane blogger tu sebenarnye =)

So cukup r tu kan? Macam dah agak panjang je aku menaip. Just nak pesan pade diri sendiri dan mereka yang new one kat luar sane. Supaya korang leh amek wat panduan (kalau korang rase bende ni panduan r =P untuk berblogging ngan lebih baik. Akhir kate daripada aku, aku pun xde idea dah ni <-- aku.="" br="" dari="" dulu="" idea="" jangan="" je="" ni="" part="" tiru="" tu="" xde="" ye="">

50 comments:

rj Etika said...

ye...ye...timaseh Encik Blogger Femes. Saya yang New One ni akan ikut nasihat anda. ;)

rj Etika said...

oh..yang delete tu saya yang post ye encik kr. terpakai id orang lain pulak.

Puan Kutu said...

emm byk betul kebenaran dis entri kr..takde pape nak komen sbb sy pun new one,cuma amik nie sbg nasihat..sy tak kesah pun klu old timer tu smbong..slagi entri dia bes sy baca..klu dh kelaut sgt,pangkah jer!hehe..

shereena said...

sy jgk da new one!baru dua bulan blogging.sila beri tunjuk ajar^^

tricksrex said...

sy org baru jugak
terima kasih abg kr di atas panduan ini

i like!

psst, aku da mail no gores dan menang ko tu

nik farina aishah.... :) said...

semua benar belaka, ade jugak la yg nik terasa .. hehe terima kasih kepada anda ye .. :)

Unknown said...

hurm..atau senang cite la kan..sape2 yg nak jd blogger..jadilah diri sendiri..x perlu nk tiru org lain..

org lain dok citer pasal isu semasa..dia pun nk ikut sama gak..tp xde wat research...lama2 fakta tah kemana.yg ada auta je :)

Nadhirah AR said...

mari kita like secara berjemaah walaupun takde button like kat sini ! saya newborn (baby) haruslah patuh kepada arahan yang lebih tua kehkehkeh :)

Raden said...

oke gak sbnarnye bogger post berite...cth cam artis baru yg pkai bju seksi tuh..pe name die ..miera eh? br aku taw sbb geng blogger yg post. hehe..nmpak sgt aku tak bace paper kn?

yampe =) said...

trimas bro ^_^

Anonymous said...

Salam oky..thnkss =)

Noor Fatin said...

bila ada berita baru, ramai sgt ha yang buat pasal tu. asal aku bukak je, post yang sama, kadang2 ulasan sama je. wuu. aku pn xbuat la post tu, xnak org bosan datang blog aku pulak, baca kisah yang lama je. hik hik

aku sgt mengelakkan untuk buat post satu baris je. baik aku tulis kat tiwtter je. hehehehehe :P :P

good post! i like it!

mommylavender said...

mommy pun new one....byk mommy tau melalui entry ni...tq kr tunjuk ajar mommy

Unknown said...

Terima kasih saudara atas nasihat dan saranannya. berguna untuk Awan agar lebih berhati-hati ketika poskan sesuatu.

cikcleopatra said...

baek kr!!! saya akan ikut!!!lalalalala ;p

.syamim. said...

am a new one . tq for the tips ya ! ;)

two_dots said...

thnx share tips .
im also new one . hee~

fiezah91 said...

terima kasih atas nasihat anda.. hehe.. aku pun blogger baru, byk benda kena belajar lg

fiezah91 said...

terima kasih atas nasihat anda.. hehe.. aku pun blogger baru, byk benda kena belajar lg

walinong sari said...

yeah.. saya pun blogger baru jugak. btw, newbie macam saya ni sememangnya tengah mencari-cari identiti sendiri nak menaip entri. lau boleh, tak nak sama ngan org :)

Gimi said...

Akan ku ikut nasihat kay_are

Cik Pulau said...

thanks for sharing..
betol2 berguna ni..
maklumlah.. cik pulau pun newbie jugak.. ^^,

❤Mrs. Myra❤ said...

depends on situation la pasal yang berita tu..biasenya ramai yang lebih suka berita mengenai hiburan...:)

Wafiy Suzly said...

asal aku nak komen je dah 20 lebih komen dari aweks2 mendahului, huh, ebnci!

wahahaha

Unknown said...

fuh baca ceramah dr kr! haha. eh yg takde idea tu aku penah postt! haha. tp ada la org comment. hahaha

Unknown said...

perkongsian iliah ttg blog yang sagat bagus

kak ayu pun blogger baru....baru setahun 2 bulan..

Anonymous said...

tak suka baca entri yg guna bahase sms..opsss..hee :)

Anonymous said...

Tira pun kadang-kadang tiada idea nak menaip. Nasib baik ada 2nd writer. Adalah juga backup sikit-sikit. Hehe.

Nufaha said...

ok...btol tuh...lg2 yg no 1...heee :)

amny said...

btw..aku pon newbie..betol2 aktif pon sjak disember 2010...so..tolong tunjuk ajr aku...sob3 (T_T)

kalo aku taip entry tjuk no idea macamne ek???kih3..

aku cepat bosan bile orang menaip entry panjg2..tapi blog ko panjang mane pon ko taip..aku tetap taaakkk bosan..apsal ek???

ce bgtw tip camne nak taip entry menarik cam ko..aku pon xreti nak taip entry sehebat ko..:'(

Sarah Nabila said...

nice entry..sy pun "new one" gak and tak pndai menulis lansung..i think xpe je kalau nk tulis berita..tp ulas la skit..share opinion or pape jer..anyway, good tips from KR !

nur said...

New one jugak .. Sama tunjuk ajar.. Hehe. Perkembangan yang bagus..

MiszCoMoT said...

dont salin the pemes do..
xdak idea?tidak bukan jangan..
pliz dont post berita..
old timer is sombong..
sempoi la kr!
betul tu...ney la gunanya pengalaman..congratz for sharing dis wonderful tips n advice..^_^

Proud Mommy said...

sgt membantu terutama newbie mcm saya :) thanks kr :)

Anonymous said...

x de idea. erkk~
demmmm

Bunga said...

xtau pom sapa yang femes dalam dunia blogging..yang tau pun abg ben tu pun sbb tiap kali masuk bc entri mesti ada pasal abg ben tau bander yang ada gmbar dia..dulu tertanya2 gak sapa abg ben bila semua dah ckp dia bloger femes..oo..baru tau..cam key gak..entri lepas ada bander abg ben..dia jer yang bunga tau..yang femes lain xkenal pun..tapi bg bunga yang femes ke x..biasa2 jer..sbb entri yang femes ke tak sama-sama best je..

kindergartenlibrary said...

Suka ! hehe ..cam tu agak2 kalau Nelly tulis "Boring hari ni .."
ada orang komen tak ? Haha

Betul ! Awal2 blogging dah tak de idea .hancoss ...

Blogger femes sombong ? wah ..ada ke ? ? ? Kena fikir jap ..

qasehraihan said...

wow..nice one..hehe
hai kr..

Zehan Ilyana said...

saya expect awak bagi saya teddy bear!
arha~
gurau jer...

Unknown said...

thanks k r. ko byk bantu blogger2 baru nak naik ni.. keep it up

eh aku plak yg advice ko. miahaha

sriously..thanks

adan said...

salam,1st time singgah blog kr..
nice sharing bro...

budak baru macam aku ni malas nak buat entri.. penyakit m..

bila ada benda menarik baru post entri..

salam kenal bro..!

Zeanne said...

okay fine tak tau nak komen apa . complete dah . hehe .

harap2 anne tak sombong . ekeke ;)

Shila said...

err..

xde idea nak komen ape...


aaaaaaaaaaaaaaaaa...larik2..

jap lagi kene cepuk..

keh3...

. said...

kalau tiada idea, takpayah update hihi.

puteri ain said...

panduan yang bagus :)
anda seorang blogger yang prihatin..

Orkid Edyliyne said...

selalunya kita kena cari idea sendiri untuk mengelakkan kita mengkopi orang punya cara...
sebenarnya banyak je benda menarik yang berlaku dalam seharian kita...
pasal berita dalam blog tu...
oh OE pun rasa pening kalau macam tu..
kadang tu 6 dari 10 blog cerita dia lebih kurang sama... hehe...

OE pun tak berapa baik jugak bila menulis.. tapi cuba jadi yang baik...
(n_n)

Cik Rimau said...

adeh.. rase terkena lak part xde idea tu.. huhu..

mykhalis said...

btul2..old timer takde sombong punye..kalau 10 post 10 komen,kompom die perasan..kan?ini baru skli mmg tak perasan punye

hottest entry di blog khalis :
Benda paling mengarut anda tenngok!!

Rakaman sedetik sebelum Tsunami

Gambar miera liyana kini sopan

tomatokering said...

haaa...nak sokong semua yang kr cakap.. kdg2 btol la ada org egt kita sombong.. padahal terlepas pandang.. --'
yg berita tu mmg cukup tak gemor nak membacanya..(bukan tak suka berita) tapi sebb dah ramai sgt buat..hu

kindergartenlibrary said...

TAK TERER LAGI ..
=P

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates