Sunday, March 27, 2011

My Follower Opinion..


My follower opinion.. Malam ni sebab aku dah balik umah sewa, jadi bahan2 nak cite pasal diri sendiri pun takde. Tapi, ternyata malam tadi ramai yang marah2 manje ngan aku =P Ade yang kecewa? Ahakz! Pe susah, add je fb aku tu, abis cite. <-- Desperate nak orang add fb die. Ok, tutup cite semalam. Pagi tadi aku bw senyap sunyi. Antara isu yang banyak orang cite, "follower" Bile cite pasal topik ni, yang dapat aku nampak beberape subtopik camni:

1. Follower Tak Penting, Cume Widget

Selalu gak nampak blogger yang kuar statement macam ni. Widget je. Tapi.. betul ke? Cakap memang senang. Kebanyakan yang kuar statement camni follower dah banyak. Leh r cakap macam tu. Cube imbas balik cane mule2 korang blogging. Tak kan tak kejar follower kot? Tipu r kan. Follower takde mane nak datang readers? Dan kalau betul tak kejar follower langsung, ape tujuan promote blog kat facebook, friendster, ntah ape lagi pastu wat GA, contest segala bagai. Tujuan nak bagi hadiah? Paling banyak dapat 10 orang je. Lagi pun, kalau betul nak bagi hadiah nape kne ade syarat macam ni "contest ini terbuka kepada sume yang follow blog bla.. bla.. syarat utama kne follow blog bla.. bla.." Kalau betul follower tak penting nape ade syarat macam tu? Biar r yang tak follow pun join. Kate follower widget je..

2. Follow You, Follow Me Back

Ni pun selalu gak aku tengok. Kalau gua follow you, you kne follow gua lik ok? Pasal isu ni aku tau ramai yang tak ske kan? Siap ade wat kempen lagi. Sebab nampak macam korang kne pakse follow die lak. Dulu pun aku tak ske statement ni, tapi pikir2 balik.. ape salahnye bagi kredit sikit kat dorang yang baru blogging tu. Macam aku pernah kate, mungkin bagi kite bende ni tak penting tapi bagi dorang yang baru nak blogging tu, follower tu dah macam semangat untuk dorang teruskan minat menaip dorang tu. Betul, follower bukan reader tapi sekurang kurang nye, kalau follow dorang2 yang baru tu dah macam support dorang. Mane tau satu ari nanti korang tergerak ati nak bace entri dorang kan? Sape tau pasal tu. So bagi aku, takde rugi ape2 pun kite klik button follow tu. Tak hilang pun BE korang kan? =P

3. Dah Follow, Die Unfollow Balik

Subtopik atas tu pun femes gak. Banyak gak yang merungut cakap bile kte dah follow dorang , dorang unfollow kte lak. Bende ni kadang2 nak wat aku gelak pun ade. Mane tak nye, korang gak cakap follower tak penting tapi bile follower hilang 1, 2 orang kecoh nak up entri pasal tu. Tak faham aku. Rilek. Aku pun pernah gak kne camtu. Time je r. Lagi pun mane leh nak salahkan orang yang unfollow tu kan? Kite tak tau pun nape die unfollow. Mungkin salah kite sebenarnye. Contoh, A follow blog B, B follow blog A. Pastu B selalu datang blog A tapi A tak pernah pun singgah blog B lagi. Last2, B pun unfollow A. A tau follower die dah kurang. Die up entri. Korang rase layak tak A nak kecoh2 pasal tu? Ikut dari logik akalnye sape yang bersalah dalam hal ni? So kalau ade yang unfollow kite, better kite pikir betul2 nape die wat camtu..

Jadi tu je r yang dapat aku kongsikan ngan korang yang sudi bace blog aku ni. (walaupun banyak kali aku wat korang geram, maafkan saye ye.. =) Sebelum tu, aku dah done ngan bloglist aku. Ade yang tanye semalam, aku ade wat segmen bloglist ke? Jawapan nye takde pun. Aku masukkan ikut ske je. 2 blog femes (reference untuk aku) ngan 4 blog member2. Nak letak sume aku takut tak mampu nak bw sorang2. So, harap faham. Tu je. Salam dari aku.. =)

48 comments:

solomolo said...

yang no 2 tue nampak macam memaksa sket...

yang no 3 tue selalu terkena... memangla dah follow balik lepas dia dah follow, tapi kalo tgk kt profile takde link blog n cari kt google pon tak dapat, sape nak jawab ???


entry terbaru > http://solomolo.blogspot.com/2011/03/femes-wa-cakap-sama-lu.html

saya syamimi said...

yang folow kemudian unfollow tuh itu suke org tuh laa..
hahha...
betoih2..hilang satu dua pun dah kecoh...mmg nak naikkn traffic.aku sokong!

qasehraihan said...

saya stuju dengan awak..
kan sy dh bgtau smlm..
xluak sposen pun kalau folo..
sape nk suruh saya folo..sila sila bgtau, nk g folo ni..cuma masalahnya kdg2 xde link URL kt gmbo dorg tu..itu aje..hehe

czueka zulaikha said...

yang 1 tu, na cover line la tu (^_^) konon smue org folo sbb widget dy mmg bagus, bkn sbb dy cr followers tp org yang crik blog dy ~

❤Mrs. Myra❤ said...

isu follower nie selalu menjadi antara topik hot dalam dunia blogger...bagi saya, follower tu penting...ia bukan sekadar widget...
tanpa follower , blog kita tu ibarat 'tak bernyawa' ..

nik farina aishah.... :) said...

yg no 2 tu kan , nik akan follow balik org yg follow nik balik ntah rase macam dia dah follow blog kite apasalahye kite follow dia balik mane tau blog dia best ke kan and tak kesah kot if dia tak nk komen post yg nik buat tu terserah la.. tapi yg no 3 tu pelik, tak sangka juga kalau dia buat mungkin ade sebabnye kot..

mak aii, panjangnye komen.. heee, bace sampai habis ye kr..:) ouh, bloglist tu , thanks.. :D

mommylavender said...

salam malam kr~ tah la mommy baru lagi...mommy pollow jer blog yg mommy jatuh hati~hee

nano said...

nano akan folo spe je yg akan folo nano wpon blog tu memeningkn,,,bgi nano la kn,,xde folowers baik xpayah wat blog,,just tulis je dlm mne2 bbuku diari,,hehe pe2pon thnks abg topeng,,bgi semangat utk nano truskn dlm bidang fotografi,,,,,

Puan Kutu said...

bg sy follower tu penting.tp bab i polo u polo me back,serius ckp tak berapa suka coz rasa macam terhegeh2 hehe walau mmg tak kesah pun nk polo blik,tak penah pun buat cmtu,malu! bior org polo dgn rela hati.klu kita polo die, die tak nak polo kita blik pun tak jadik mslh..asalkan blog dia best, sy tetap g baca entri dia..

shereena said...

folo u,folo me back.hahaha..lawak kn

btw,kwn shereena ckp,kirim slm kat kr ek..nak kenal bleh,tapi msti gtaw rhsia 2 dlu.hakhakhak

elianesuriane said...

hehehe... sume tu lumrah blogging kn..

---> widget follow tu memudahkn kije..

---> follow me, i follow u back; sbg tnda terime ksih cam bls budi org tu laa. Xpnh fkir klo i follow u, u must follow me back; sbb kite flow blog tu ats sbb msg2x kn cm blog dy sempoi, best ker..

--->kes unfollow plak lom pernah rase ag laa.. n lom pnh unfollow org lain ag...



btw, thxn a lot utk bloglist tuu...
=))

whitecappuccino said...

yg payahnya bila org follow kita, kita tak leh follow back sbb takde link..nak wat camno tu?

yampe =) said...

sy stuju dgn no 2. mmle nek menyampah gk ble org suh follow blk. tp pkir2 blk, x slh pun. kite sndri akn lbih semangat ble follower kte bertambah. so knp x kite support blogger lain. then kalau mentioned dlm blog y kite x pki konsep 'i follow, u follow i' rse mcm kejam sgt je. =,=

sekian~ hoho.

kekwa said...

masing2 ad pendapat sendiri kan ? ^_^

Anonymous said...

Sekarang yang buat Tira geram belah chat box tu. Kadang-kadang tah sape-sape je komen. Ada yang jual prepaid laa. Hmm, selalu Tira diamkan je laa. :)

Anonymous said...

terlalu mendesak suh follow,kim salam aje la..rimas ohh....

walinong sari said...

tau tak pe. bkn kena bayar pun kalau nak follow balik. hehehee..

memang tak salah pun nak guna "i follow u, u follow me back"..(saya sokmo guna ayat ni) walaupun agak annoying bunyi nya :p

hohoho~

Anonymous said...

walaupon sy x bace pon semue blog yg sy follow, tp x pernah pon unfollow.
kejam kot sape yg unfollow.T___T

ngeee2, adehh x tau nk ckp psl ni. ade hati layan kan je....

Cik Rimau said...

cik rimau pon xkisah sangat bab follow nie.. cik rimau follow je.. kalau ade yg follow cik rimau, cik rimau follow lek.. bersyukur la ade yg nak follow.. kalau xde, xmeriah la blog tu.. huhu.. (tq masukkan cik rimau gak dlm bloglist.. :-) )

Anonymous said...

setuju sangat2 dengan semuanya...
apa salahnya support sesama blogger. tak kira lah baru ke lama.

i follow. ahaha

Yuslia Suhana said...

haha yg no.2 tu kan... series aku rasa cam tak berapa nk suka bila org leave comment kat shoutbox ckp "I follow u, please follow me back".

Perkataan "please" tu buat aku rasa tak best. Kalo prkataan please tu xde ok kot. huhu

Lagi satu pulak, tiba2 je "Follow me ok". Tapi tgk dia takde pulak follow kita. Bkn kita nak sgt dia follow kita. Tp sekurang2 nya amekla hati kita dulu ye dak? :p Ni tiba2 mcm paksa kita follow dia.

p/s: ini apa yg aku rasa la.. tatau org lain..huhhuhuu

Wafiy Suzly said...

oke aku kat belah kanan,haha

amny said...

meh nak berceramah lak!!

eheemm...........................





bagi aku la an...xkesah langsung pasal pe ko cakap atas tu..maksud aku pasal follower...bagi aku orng nak follo blog kita,folo je la..xnk suda..nk unfollow pon xkesah.."folo u,folo bck"...hahaha..ayat ni femes sgt dgr..bsenye blogger bru..bagi ak..aku xkesah..ak fllow jeee blog tu wlopon blog tu xde org folo ag..mne la tw kan blog die 1hari nati femes,,xpon tbe2 die jadi artis..bley gak aku tumpang2 semangkuk sekaki..errmm..aku pling xsuke kalo blogger,nak2 blogger yang dah lama berkecimpung dlm 'industri' blogger ni..sesetengah je laaa...nak marah2 siap wat entry ag sal xsuka cara folo u folo bck..xpayah r nk marah2..spatutnye tunjuk ajr kt bloger yg mseh xtw tuuu...kih3....pnjg bebenor...(leteh doh)

sebenarnye..aku ade niat nk wt entry ni..tp ko da wat..mls la(penulisan aku xsebagus ko)

p/s~maafla kalo ad silap bebicara kat ats tu...aku xperfect..:)

amny said...

eh2..lupe2..

thnx fot bloglist...

tukarla ayat 'bloglist' tuu..jadi sedap skit..gadis2 comey ke...

kahha32,,,,=P

rj Etika said...

hahahaha....Sokong setiap ayat Yuslia Suhana. heheh. :D

Tapi siyes cakap. Follower ni buat kite lagi rase nak menulis. *Walaupun tak semua follower tu yg bace.

Lagipun saya juga blogger baru. Walaupun tak penah buat ayat follow u, follow me back, Tapi kadang-kadang ade entry-entry blogger lame yg sedikit sebanyak menjatuhkan newbie ni macam sedih la sket. Kadang-kadang rase gile jauh hati rase cam nak unfollow die. huh.

Unknown said...

berat ngat kalu orang yang gitu..dah follow tapi unfollow balik..macam xder keje lak..huhu

Cikya said...

bahagian support newbie tu sokom, cuma tak kesah lah dia nak follow ker tak, itu hak dia, tak boleh paksa..
sebab, biasanya, aku akan spent masa untuk klik follower aku
haha, hakikatnya a new blogger baby steps dia slow. :D

unfollow, erkk..diri masing-masing jugak..

Unknown said...

Susah nak mencari follower yang berkualiti. Ada yang follow kemudian diam menyepi.

MiszCoMoT said...

unfollow??humm ada sebab kot..sakit ati apa???hahahaa eh mana da comot buat camtu...xdakla...tapi kalau dah ada sebab kukuh..belasah jela...sapa nak marah???mariii3...haha btw apa yang orang buat mesti ada sebab..amik tau dulu apa sebab dia pastu nak marah ke apa silakanla..

niesz said...

tul tu, name pun follower kan, ape salahnye g jenguk blog kawan kite tu,ley tahu ape cerita die, kalau setakat nk kumpul follower baik tak pyh..

Proud Mommy said...

klu follow pastu unfollow tu hak msg2 kan..buat apa nye nak mrh..hehe :)

ada satu jenis lagi ni..klu follower dia lebih ramai dia xkan follow blog yg kurang follower betulkan?? hehe

sahromnasrudin said...

walau apepun, berblogging biar ikhlas dan kite enjoy blogging..

aizamia3 said...

mungkin sesetengah tak suka cara blogger tu tapi mana satu hari nanti orang cenggitu banyak membantu kita..

dalam masa yang sama biarlah ikhlas.. barulah rasa dihargai..

Qaseh Dalia said...

siyez qaseh mula2 berblog qaseh ade jugak guna perkataan follow me back sbb qaseh tgk sume duk tulis cenggitu kat shoutbox so ikut je lah ..pastu lame2 ase mcm letih dah nak taip..pastu follow diorg senyap2 .. tapi lgsung tak pernah terlintas utk kejar follower .. tak pernah .. so biarkan ia dtg sendiri ..qaseh folo pun syp2 je .. biarlah kalau dia suh follow pun pe salahnye follow.. tak salah pun ..maybe dia baru lagi ..lama2 nnt dia sedar jugak :D

Encik Suami said...

sbnrnye..mmg abg ada "makan hati" dgn blogger.tapi..xpe lah..dah cara org tue mcm tue.takkan nak pakse2 plak.
biar dia follow n komen ngn rela hati.Kdg2..rase nak unfollow dia n tak nak komen kat blog dia lagi dah.
tapi tak sampai hati nak buat mcm tue.

entri terkini "yey yey..dapat botol baru"

cikcleopatra said...

ishk3..macam2 ragam kan..aku?
ade aqu qesah???keke.

der lu jgn carik pasal ngn wa..tetibe.hahak.

deeya said...

aku bangga jerp ade 53 follower .. keh3 !! tau x aku takut nak ade ramai follower . aku takot ta dapat jadi blogger terbaek untuk diowang .. takot ta dapat nak jejak sume follower yang ramai tuh . sebab aku bukan la seorang blogger tegar .. ape yang aku tau aku saaaaayang semua follower aku .. silent reader pun cayunk ketat2 ! pengkomen & p'kritik turut disayangi .. termasuk ko gak senarnye .. muah ! HAHA ! :p

Schubert Serenade said...

haha..statement xboleh bla:
"tapi, ternyata malam tadi ramai yang marah2 manje ngan aku =P Ade yang kecewa? Ahakz!"

hehe..btw, saya follow blog awk sbb blog awk best..kalau tak best, xfollow ok..kahkah...(gelak evil)

Anonymous said...

Salam..adess..cite psl followers mmg kn abis slgi ad blog hua3.

tricksrex said...

hahahaha
nak komen lebih lebih karang,ade yang sentap pulakk

Gimi said...

Stuju ngan kr...dulu masa awal berblg pun pernag kena no.2 tu..tp ayat dy 'follow me n i will follow u back'..

Wafiy Suzly said...

kau di tag! http://wafiysuzly.blogspot.com/2011/03/random-giveaway-polo-wallet-by-mr.html

azi nur said...

biase ayat macm ni 'follow me back' ayt bloger mude baru naik...xsalah polo balik mereka, bg semngat...budak baru memang cengitu la kot..lame2 dorg dah paham bahawe ayat cam2 amatt membenci kan...


haha...aku polo je mane2 blog aku singgah lantak depa la suke aku ke idokk...hehee

hoyahadis said...

perit jugak untuk newbe mcm sye.. kadang-kadang rasa tertipu bila ada blogger buat ayat u folo me i folo u..bile kite da polo die tak polo balik pun..tk perlu la menabur janji macamtu kan..pernah jgk ada yg bg link tp tak boleh bukak..camne eh kalau macamtu..

tujuan kita berblogging kan untuk mencari kawan bukan musuh... apasalahnye kite jujur tak rugi pun..(^_^)

. said...

bab unfolo tu..
kr jgn unfolo ika tau?..hehe

kindergartenlibrary said...

Nombor 2 tu biasanya pada newbies ..
cz dia masih baru untuk faham apa itu follow ..

tapi , rasanya , kalau dihitung pada diri kita pula , mungkin bnyk yg kita follow , tp unfollow .
hahaha ...

nom 1 tu nampak sangat menipunya ~ hahahaha

Orkid Edyliyne said...

yang ini OE no commentlah...
sebab kadang tu OE pun tak berapa faham jugak dengan sesetengah yang suka buat entry macam tu...
tapi kalau OE, orang datang baca blog OE, letak comment seketul dua pun dah okey bagi OE...
hehe...
(n_n)

adan said...

bro,aku salute dengan penulisan ko..!

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates