Thursday, March 31, 2011

It Save Us..


It save us.. Ade sape2 tanye aku ke mane semalam? Nak bagitau (xde sape tanye weh) Oi sore, diam! Aku nak bagitau kat sini, semalam aku memang bz.. Habis satu keje datang satu lagi. Last aku end up tido opis sampai pagi. Balik umah pun takat mandi, tukar baju ngan gosok gigi. Pastu hai ofis! saye datang lagi. Sampai2 je dah kne g sane g sini. Penat memang penat tapi standard r keje memang macam ni. Tapi malam ni aku nak rilek2 je.. boleh ke tak ni?

Aku nak mintak maap kat akak mommy, sebab die ade tag untuk satu GA. Tapi aku tak wat GA tu. Bukan sebab tak sempat, Tapi tak nak wat (leh tak macam tu?) Sori ye akak, saye decide tak nak wat sebab tak berkenan ngan 1 syarat GA tu "Letak blog penganjur dalam bloglist anda" <-- Perlu ke? Isu follow you, follow me back pun majoriti tak suke kan? Tapi bile ade syarat macam tu dalam contest or GA, tak de pun orang komplen pape. So memang agak pelik r saye.

Tapi ape pun tu hak masing2 so ikut ske korang r =) Tutup cite tu. Ari khamis, entri agak serius r.. Macam tak bese lak kan? Lagi pun kadang2 kne serius gak. Tapi rase nye takde serius sangat pun. Cume aku rase nak sentuh pasal ni sebab aku pun dulu selalu wat macam ni dan aku yakin sangat r sume orang pun pernah wat bende ni kan? Baik ngaku cepat.. hee

Bace je bawah dulu kalau nak tau..

Bile tibe bulan pose..

Adik : (Ngah leka menonton shin chan)
Aku : Tukar r tv1, nak dengar azan buke pose dah ke belum

Bile bukan bulan pose..

TV : Allahuakhbar.. Allahuakhbar..
Aku : Adik, tukar r cite shin chan tu

Pernah wat bende kat atas ni? Aku pernah sebab tu aku just letak "Aku" as kate ganti diri kat atas tu. Bile pikir2 balik rase macam.. bersalah nye aku wat camtu. So sejak ari tu aku takde r tukar bile azan tu ngah berkumandang. Biar habis dulu baru r tukar. Tapi yang aku nampak memang orang amek peduli azan tu bile bulan pose je selalu nye. Kalau tak, memang takde harapan r tv tu nak melaungkan azan. Aku rase camtu, kalau salah sori.

Banyak yang masih wat tak reti ngan azan tu (termasuk gak aku T_T) sedangkan tanpa sedar, sebab azan tu r kte masih selamat lagi kat dunia ni. Yang Atas tu Maha Bijaksana. So, ape je yang Dia wat mesti ade sebab nye kan? Same gak r ngan laungan azan tu. Series, mule2 aku ingat azan tu selang 2, 3 jam sekali. Tapi tak sangke sebenarnye at the time negara A habis azan, negara B lak laungkan azan tu dan seterusnye negare C, D dan akhirnye ke A balik.

Tujuan satu untuk menunjukkan waktu solat kan? Tapi tujuan number 2? Of coz untuk selamatkan kite tanpa kte sedar. Sebab dari ape yang aku bace, aku blaja ade something yang takkan dapat kuar dari muke bumi ni selagi laungan azan tu berkumandang. Betul tak? Kalau salah sile betulkan. Jadi sebelum end, aku nak ingatkan diri aku ni agar hargai azan tu selagi azan tu masih berkumandang, jangan bile azan tak de lagi baru time tu tercari cari..

Nota : Tertarik nak tau pasal "9 Pedang Fatimah" Sape tau share ye =)

42 comments:

amny said...

^----suda berubah menjadi alim ^^

hayya..!! ko tido kat opis???sah2 tido ngn hantu..ohohohohohohoo

aku bukan jenis ske tgok tb...ko ngn aku bebeza...hahaha

Puan Kutu said...

dulu selalu jugak tak endah tentang azan..skang sejak dh dewasa( skang tua dh)klu bukak jer tv azan tengah berkumandang,memang kasi habis azandulu br tukar channel..ajar anak pun camtu.Hormat azan sebab bukankah azan tu melaungkan nama Allah, tuhan kita..

Cik Pulau said...

memang azan sebenarnya non stop kedengaran..
once azan tak lagi berkumandang kat muka bumi ni..
masa tu lah Yakjuj dan Makjuj keluar dari perut bumi...

Raden said...

bgus ang...tp skrg nie sy nk blaja smyg d awal waktu..dgr azan je cepat2 myg. dlu mase blaja cam tak sempat2 je nk smyg awal waktu. kelas la..bas takde la..tp skrg takde alasan lg. ^^

yampe =) said...

post bez. sme2 kte amek pedoman. ^_^

walinong sari said...

ohh.. sangat jarang bukak tv lately. bosan. so, dengar azan yang berdekatan dengan masjid je nih.. hohohoho ~

nazuha said...

azan, seruan yg sempurna yg diperkenankan olehNya..em..hanya mendengarseruan berkumandang, tp masih ramai yg leka dlm melaksanankan tuntutan azan supaya bersolat dan yg terbaik utk bersolat pada waktunya..sekadar mengingatkan diri sendiri juga..wallahualam..P/S :tertarik dngn sikap pekerja mydin yg akan berhenti aktiviti berjual beli sementara waktu utk menghormati azan..

nik farina aishah.... :) said...

kadang2 ayah mesti bising kalau azan berkumandang kat tv then kite org tukar siaran.. selalu bia habis dulu azan baru boleh tukar.. hee

bukan shapa2 said...

mmg btol ar..mase pose mmg tgu2 azan..bila ari biasa orng mmg wat der je..sy pon sllu wat cam tu..tp tu zaman dulu kala la..hihi

❤Mrs. Myra❤ said...

err..kat tv3 , kat tv9 pon ade azan gak what...:p..

tapi biasenya kalo time nak magrib, abah suruh tutup tv sbb masjid dekat ngan uma...so , dengar azan kat masjid berdekatan je...:)

kindergartenlibrary said...

Aiseh !! Terkena ..
selalu juga buat ..
=='

rj Etika said...

:)

sejuk sejuk sayu je rase bile bace ni.

Unknown said...

masa kecik dulu slalu gak wat cmtu..tp krg ni x..

pastu kadang2 geram ngan ada certain org yg dok buat bising time azan berkumandang,,kalo takat dlm tv or radio ok lg..tp ni azan yg live..hurmmm

Fleura said...

jalan2 jugak yee.. singgah bace..

PADLE said...

adeh...aku terase syiak..

Wafiy Suzly said...

betul

puteri ain said...

kadang2 kita terlalai benda macam tu..

9 pedang fatimah ?

yampe =) said...

abg nk tahu psl 9 pedang fatimah kn?

http://syedmzazi.blogspot.com/2009/02/mujahidin-melayuayuh-bangkit-dan.html

cbe bace blog ni. phm la jugak. all the bez! ^_^

cikcleopatra said...

tapi aku tak penah pon buat camtu weh!! siyes..da di didik dari kecik kalau azan dengar sampai habis.hehehe.pastu kalau azan aku nak tukar channel lain aku pasti akan ade satu perasaan sangat terok dan bersalah sbb tak dgr azan sampai habis ;)

Anonymous said...

Betul tu Kay Are. Selalu orang care sangat dengan azan bila bulan puasa. Kalau hari biasa buat tak tahu je.

fi said...

boleh citer pasal 'something' yg keluar tu tak?

qasehraihan said...

banyak nk kena buat transformasi utk jd yg terbaik dsisi Allah taala..hehe

part awk ckp folo2 td btu gak..xde [un org nk ptikai kalau time wat kontes..

MiszCoMoT said...

saling mengingatkan itu bgs =)

Anonymous said...

yups..kdgkala teralpa jgk.

aizamia3 said...

kalau bising gak mesti kena tegur, biasa kena kat rumah pengasuh anak2.. malu aku..

Aleen Aiden said...

a'ah eyh.selama ni xprasan pon prangai busuk mcm 2.hu3

Halen said...

ya btol tu.. klu bkn bln puasa org ramai selalunya tak endah sgt pasal azan. sama2 la kita ingat mengingati di muka bumi ni.

noa said...

asal tetiba aku rasa pedas ni

ENTRY HOT : Nak Merajuk

nurul rasya said...

jom jadi lebih baik

Raden said...

erk...kat umah nie maseh tggu azan gak..nk taw da msuk waktu ke belum. nothing change..time mghrib esp..mne la boleh tgok shin chan lg. memg kene sepuk dgn mama

Orkid Edyliyne said...

oh ayah OE tak bagi tukar kalau dengar azan... memang dari dulu macam tu...
jadi ikut je sampai sekarang...
tapi bergerak pergi sembayangnye lepas citer katun habis...
alahai..
(n_n)

mykhalis said...

mujur kedai khalis agak dekat dengan masjid..mmg dengar sokmo azan..

hottest entry di blog khalis :
Bila isteri curang dan kantoi

Makna disebalik kata-kata seorang perempuan

Sarah Nabila said...

nak share jgk..kalau kt msia mmg slalu tutup tv sbb dgr azan dr masjid dkt ngan umah..kalau kt sni azan dr laptop jer..kalau gi masjid mana2 mmg rasa nk duduk lama2 skit..sbb rasa tenang dpt dgr azan live nie..azan kt sni ttup, xleh laung luar masjid..btuah kiter kt msia..azan bkmandang kt mane2 pun..tp ramai jgk yg leka and x hormati azan..sekian.

Bunga said...

emm..yang bloglist bunga xnak komen..hehhee..

dulu time masih lum dewasa n jahil selalu jer tukar..time pose pun tengok citer..tapi bila dah dewasa ni terbalik..

semoga setiap perubahan ke arah kebaikan semoga dirahmati oleh-NYA..

mommylavender said...

salam petang kr~ mommy tak kesah pun..sekadar tag bukan memakse kan kan? entah la kr mommy pollow jer syarat tanpa berkate ape2...senyum jer...mommy kan baru lagi.
azan tu kena la hormat samaade kat tb o kat masjid...

niesz said...

selalu mcm tu la kan, bile azan, time tu lah, nk tukar cite lain, dulu niesz pun mcm tu, tp mak selalu pesan, azan kena dgr, kalau x dgr, kat akhirat nnti, bile azan, kite lagsung tak dgr.. :(

dwatyKNY said...

kat sabah kami akan dengar radio jer... coz time yang berbeza... tp pernah gak masa kecik2 dulu... time azan kat tv tukar channel lain... rasa bersalah plak...

SiS NaD said...

TaPi aDeR YaNG DeNGaR aZaN Tu SaMPai HaBiS BuT TaK WaT PaPe TiNDaKan PuN... MeanS DieR TeTaP TWuSKaN MNoNToN TV Tu... (-_-")

JoM BaCeR KiSaH GuRauaN YaNG MLaMPau!~

http://nadiah-muhammad.blogspot.com/2011/04/oh-satu-pembohongan-gurauan-melampau.html

tricksrex said...

GA yg kne folo aku leh terima lagi
GA suroh like fb fanpage, letak dalam bloglist memang aku tak layan.

Anonymous said...

info yg sangattt bagus....

afifah said...

bila taw yg azan tu mmg continuously trought da world (speaking plak) mmg terkejut n rasa mcm hebat btol kuasa Allah tu...semua yg dia buat berseni btol..dr kejadian manusia..letak bintang2 n zon2 masa yg berlainan..subhanallh..

hoyahadis said...

alhamdulillah..jika sesorang tu sempat tersedar dari kesilapan nya bermakna dia masih didalam perlindungan Allah...paling takut kalau kita jadi buta hati...tak pernah marasa insaf..akak pernah dengar ustaz cakap untuk belajar mengenal Allah bermula dengan menghayati ciptaan dan kebesaran Allah..walaupun hati kita lemah tapi bila kita menghayati kebesaran dan ciptaan Allah kita akan tersedar..dari kelalaian...(^_^)

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates