Friday, July 6, 2012

Light & Guidance


Light & guidance.. salam sume. Ikutkan kalau ari jumaat camni aku bese akan bersantai je kan tapi sebab takde bende santai yang aku nak kongsikan (sebab aku masih melayan bleach, baru habis season 7, hueco mundo arc ntah bile nak habis lagi 9 season aku pun taktau) so pagi jumaat ni aku just nak bercakap pasal aku, nur dan hidayah.

Korang jangan ingat aku nak cite pasal member aku lak. Ikutkan memang ade je name member aku yang macam tu. Tapi leh lak die lupe nak wish besday aku. Tak patut. Malam nye tu die ingat tapi penat nak wish, pagi nye tu terus lupe.. apekah? T__T Ape pun kepada member aku yang ngah ade field trip kat selatan malaysia tu, wat keje elok2.=)

Lari topik jap.Ok, mesti sume orang tau yang semalam kalau kita ikut bulan Islam, tarikhnye 15 syaaban. Term yang bese dikaitkan ngan tarikh tu dinamakan nisfu syaaban betul? Kalau salah betulkan ye. Dari ape yang aku tau, bile tibe tarikh tu.. buku catatan yang lame akan ditutup (closed case) dan buku catatan yang baru akan replace yang lame.

Tapi aku ngan yakin nye rase walaupun baru semalam buku baru tu open, catatan yang negatif tu banyak dah. Lagi pun aku sebagai manusia bese memang ngaku susah nak pastikan diri aku ni clean dari sebarang sin even untuk satu hari je. Taktau r korang tapi aku rase untuk aku yang sekarang ni, memang tak mungkin kot leh clean even one day only.

Tengok tv, drama, sinetron, movie pelakon2 memang kebanyakan open.. situ je dah satu. Balik keje, penat tengok waktu solat awal lagi.. rehat 10 minit, terlajak sampai 1 jam.. dah dapat lagi satu. Itu antara beberapa contoh r yang selalu aku wat. So memang aku yakin sangat memang banyak dah catatan negatif tu. Nak wat cane kan, aku manusia bese.

Even sekarang yang aku ngah wat ni, curi sikit mase untuk menaip entri.. bukan kah salah? Memang r bos aku tak kesah pun nak berinternet janji keje siap dan memang keje aku dah siap pun. Just nak tunggu bos untuk revised je. Tapi still salah kan? Cume sebagai manusia bese macam aku ni kadang2 susah nak stop bende2 yang dah terbese ni -_-

Aku memang ade cuba untuk berubah tapi certain2 thing yang dah terbese memang susah nak ubah. Tak payah amek yang susah2 sangat, amek paling simple je. Sejak bape bulan lepas aku cube bese kan diri aku masuk tandas guna kaki kiri, kuar kaki kanan. Tapi sampai sekarang pun aku takleh wat bende tu ngan spontan dan kadang2 langgar je. Hmm..

Itu baru bende simple belum lagi yang susah2 tu. Kadang2 bile aku tengok certain2 orang, terutama artis yang mendapat hidayah untuk berubah menjadi lebih baik tu.. aku jeles dan kagum sebenarnye. Jeles sebab nape mereka yang dipilih untuk dapat perubahan tu. Kagum sebagai mereka betul2 berubah dan perubahan mereka kekal sampai ari ni.

Pada aku, mereka bertuah sebabnye macam yang pernah aku statekan nak berubah tu bukan r satu bende yang senang dan mereka bertuah sebab dipilih untuk mendapat hidayah untuk berubah. =) Tak lame lagi bulan pose, insyaallah akan menjelma dan aku harap sangat tahun ni aku akan jadi lebih baik dari tahun lepas. Tak banyak, sikit pun jadi r. 

31 comments:

aizamia3 said...

insyaAllah.. tak banyak sikit perubahan ke arah yang lebih baik dapat kita lakukan.. ;)

Unknown said...

hidayah itu ada...kita perlu muhasabah diri setiap hari..itu yg terbaik...

..cik hana.. said...

setiap orang tak pernah lari dari melakukan kesilapan..yang penting kita jangan pernah berhenti berusaha untuk membaiki kesilapan kita itu...hehehe..apa2 pun selamat menyambut ketibaan bulan ramadhan tak lama lagi :)

dear anies said...

x pe...janji ada buat drpd x buat langsung

ஜ miss klanika ஜ said...

kita sentiasa nk berubahkan. hakikatnya tak gerak-gerak pn. msh di takuk lama ..

Nyue said...

utk nak berubah bukan senang tp bagaiman kita terus berusaha utk berubah..dunt giveup

adan said...

masuk kaki kiri then keluar kaki kanan kat toilet.. dari kecik dah di ajar.. bila dah besar terbiasa.. padahal benda simple jekan..

curi2 masa utk on9.. lebih kurang je kita bro.. bezanya aku on9 dulu baru siapkan kerja.. hahaha..

Unknown said...

tak senang nak buat perubahan ni, tapi klu da terniat utk berubah lagi bagus kan :) biarla berperingkat.. sikit2 lama2 jadi bukit ^^

HeNRieTTa JoSe said...

hehehe...tgk tajuk light tu...teringat kan misi lighpaiting fotografi yang masih tergendala...sedey...

Anonymous said...

pelan-pelan kayuh k.

CikTeddyCorner said...

cik kurang tngok tv..utk selamatkan mata dr dosa terlbih kan.hehe
xde la,tngok tv al hijrah la..bnyk perkongsian bagus..neway,hiburan tu x salah..kita cuma perlu kenal pasti hiburan yg mcm mana yg bagus utk diri kita di dunia n akhirat ^^

wafiy suzly said...

kalau bos tak kisah, tu takpe, tak salah. ni based on ape yg aku tahu la, so. happy blogging bro :)

keduenye, ko patut rase syukur sebab ko still ade usaha atau setidak2 nye pernah terlintas nak masuk tandas kaki kiri keluar kaki kanan, even ko tak igt sgt pun, sebab ramai lagi kat luar sane tu, tak buat dan tak ambik kisah pun. ape2 pun, memang kita tak lari dari dosa ar, umat akhir zaman..

tpi kite yg first masuk syurga, kite yg first dihisab walaupun umat akhir zaman. nampak tak specialnye kite kat situ?

kite berubah tak perlu tunggu hidayah, ade niat, yakin, baru lah hidayah tu dtg follow kite.

aku pun manusie biase gak, harap dpt berubah jgk.. aku ckp ni bukan sebab aku baik or baguss sgt, tapi sebab, aku pun selalu fikir camni. haha terpanjang lak komen, tak kene bayarkan? :P

nik farina aishah.... :) said...

nk berubah senang je tp kena istiqamah . ^^

❤Mrs. Myra❤ said...

tak patot 'member' ko tu lupe nk wish..:p

tak mudah untuk berubah..sumenye terletak pada hati seseorang tu..

Hansyirah Takezur said...

waaa... matang gila post hari ni..

yep, pernah tak baca novel2 hlovate? kalo tak, aku suggest ko baca esp tajuk contengan jalanan.

aku baca novel tu rasa cam nak nangis kot. diorang budak street, main skateboard, main art. hidup pon cam bese je tp one day dia dapat tau pasal 11th hour n dapat tau apa sbnrnya erti hdup yg perlu didambakan..

seriously, aku rasa cam kerdil gila lepas baca novel tu. rasa cepat2 nak brubah. tp apakan daya, hinanya rasa bila tunduk kat nafsu.

indeed, kagum dgn karakter2 novel dalam tu.

semua org blh brubah cuma kena istiqamah. insyaAllah.

thanks kr for this entry!

Liyaa Mf said...

Aku pun sama situation gak cam kau. Baru one day rasanya dah berkilo dosa agaknya. Tgk tv yg kau ckp tu baru dosa mata. Kalau aku tu lum dosa mulut lg bila aku kutuk2 mana2 artis yg aku tak suka tetiba kuwa tv. Erkk!

Dosa lewatkan solat apatah lagi. Skang2 ni aku salu plak solat akhir2 waktu. Ntah2 da kuwa waktu agaknya. Aku rasa Isyak jek r yg salunye selamat sbb waktu panjang. Tp still tak solat awal2 b4 kul 9pm -__-

Okeyy, Kay Are! Sama2 kita berubah menjadi lebih baek ya. Aku doakan kau, kau doakan aku balek okeyy :D

aku HaniAsyira said...

betul2.. kdg2 dalam satu minit pun dah buat banyak dosa.. insyaallah,, kita akan cuba terus berusaha!!

Abu Bagi said...

sama la.. ada je terdetik di hati tu azam nak jadi orng yang lebih baik di setiap kali permulan di hari baik..

berharap je supaya iman kita di pelihara..

Unknown said...

nak berubah.bukan satu perkara yg mudah..kena kuatkan ati dan istiqamah..even chii sendiri pun kadangkala leka dan lalai gak..eheh.sama mcm kr..nama je buka buku baru..tp yg x elok..rasanya mcm da byk je..adeih..

fardhila fawwazy blogspot said...

btul..susahnye nk clean dosa kcil 1 hr..solat lmbt,n termarah org..huhu

vendoline said...

dunia skrg mmg takleh nak lari dr semua ni...nak betul2 jaga mmg susah..hurmmm dalam je kene kuat..bab aurat takyah ckap la

Badrina Ibtisam said...

I can feel ya.. Hmm apa2 pun kita kna berusaha untuk dptkn hidayah tu. Slalu baca bnda2 yg bleh mnginsafkn kita. Jenguk2 Iluvislam tu pun ok dah, sbb akn buat kita jadi lebih yakin dan smangat untuk berubah. Doa kat Allah slalu.

Apa2 pun smoga kita dpt jadi yg lebih baik dari smalam! :)

P/s: bukak ah email tuuu. Huuuu

Camy Alya said...

rindu ke? hoho
tetibe -.-

Noor Fatin said...

berubah senang, nak istiqamah tu yg susah ;) insyallah, moga dipermudahkan segalanya..

lama xdatang sini, rindu nak baca entry kat sini ;)

نورعيم said...

betul, dlm sehari xterhitung dosa yg buat.

tp kdg2 berusaha buat benda baik tp ade jgk halangnnya.

usaha lg!

Kira Sakura said...

kdang kita dapat hidayah tue kita tatau pun.. apa yg aku penah dgar dlm tanyalah ustazah, dia kata "kalau kita terfikir nak buat sesuatu kebaikan, tp kita tak bergerak ke arah tue lagi pastu hati kita tak tenteram selagi tak buat menda tue, tue maknanya kita mendapat hidayah" so grab cecepat kebaikan tue.. pasal ko tergerak hati nak masuk toilet pakai kaki kiri tue hidayah la tue.. mmg susah nak istiqamah, tp mcm ko ckap la x dpt buat byk buat sikit pn jadi la kan.. so aku doakan ko and aku sama2 istiqamah dalam perubahan yg baik.. AMin

Kira Sakura said...
This comment has been removed by the author.
Lysa said...

betul.sama la pasal tandas tu.kadang2 semangat masuk keluar ikut apa yang diajar tapi most of time langgar..hmm bila dah berubah,nak istiqamah memang susah. nak buat satu2 benda secara berterusan sangat lah susah.paling lama tahan sebulan then next month kembali ke perangai asal balik..

kindergartenlibrary said...

at least , kita muhasabah diri . :)

adan said...
This comment has been removed by the author.
tomatokering said...

memang sangat payah nak istiqamah. kite pun sama je camtu. semoga Allah tetapkan hati kita semua ;))

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates