Wednesday, July 11, 2012

Suspense = Interesting??


Suspense = interesting?? Suspense mengikut bahasa melayu nye tergantung membawa maksud dalam bahasa indonesia <-- tibe2 gedik nak guna bahase indon =P rasa ketidakpastian dan kecemasan tentang hasil dari tindakan tertentu, paling sering mengacu pada persepsi audiens dalam sebuah karya dramatis tapi tidak eksklusif untuk fiksi (fiction bukan beskal fixi tu)

Seperti yang korang notice, suspen merupakan cara yang aku guna untuk introduce 2 novel yang pernah aku bace sebelum ni. Aku guna pendekatan macam tu dengan tujuan untuk menimbulkan rasa ingin tahu kat kalangan readers yang gak kipas2 kepada novel2. So mereka yang betul2 tertarik untuk tahu lebih lanjut tentang what happen next mesti akan cari dan bace kan?

Satu cite suspen yang paling menarik minat aku tak lain tak bukan mesti r kamen rider <-- nak gak up kamen rider tu kan -_- Tapi memang cite tu suspen gile. Ending mesti nak tergantung je. Paling geram bile terlepas 1 episod, takleh nak teka ape yang terjadi sebelum tu. Suspen habis. Tu yang last2 aku end up ngan beli setiap cd box kamen rider tiap tahun tu. Senang, habis cite.

Senang cite, suspen ni memberi satu daya tarikan. Sebagai contoh pernah blogger ini bercite tentang satu cite indon. Tapi memang die cite detail betul. So, satu ari dapat r aku tengok cite tu tapi time tu dah dekat pertengahan dah. Scene si heroin dah ngandung. Bukan anak hero.. so anak sape? Sebab blogger tu dah cite detail, aku dah tau everything so tak suspen dah kat situ.

Tapi ade gak dalam certain2 case yang rase suspen tu melampau sangat, memang bagi curiousity habis r kat aku. Nak tengok episod by episod lambat lagi nak habis. Sebagai contoh bile tengok drama korea r. So, ape yang akan aku wat ialah cari dan tengok episod last je. Tapi pas dah tengok episod last tu memang nyesal r sebab dah tau ending, memang tak suspen dah. Err

Cite selingan panjang, suspen dalam realiti paling tak best -_-

Remember kawan yang lupe nak wish besday aku tu? Satu malam tu, die wat miracle ngan tibe2 text aku. Pelik gak aku. Demam ke ape die ni? Ikutkan leh kire ngan jari bape kali die text aku dulu. So, sekali lagi die mintak maaf sebab lupe nak wish besday aku. Aku pun kate r sebagai denda kne bagi hadiah. Die ngan pantas lak jawab tak yah bagi r.. kan die dah text aku dulu ni. Speechless. Patut r tibe2 text aku dulu pada hal sebelum ni tak pernah pun (-_-") So aku ngan kawan tu pun text2 r jap sebab lame tak dengar cite. Tibe2 time nak stop leh lak die cakap die nak bagitau something kat aku tapi sebab die dah ngantuk lain kali baru bagitau. So aku pun memang jadi suspen r. Ape die nak bagitau tu? Nape nak lain kali? Bagitau je r sekarang. Wat suspen lak. Macam2 aku pikir. Die nak blaja kat obersea? Die nak tunang? Die nak kawin? Die taknak kawan aku dah? <-- pikir negatif je -_- So, nak sedap ati aku text r die suruh bagitau tapi takde harap die reply pun sebab based on pengalaman, kalau die cakap nak tido, memang dah tido r tu. Tapi belas minit pastu die reply dan decide nak bagitau aku. Rupe nye die nak pergi umrah. Owh, wat suspen betul r kawan aku ni. So, bile dah tau ape yang suspen tu.. baru r hilang rase nak tau tu. Ape pun kepada kawan aku (ntah ko bace ke tak blog ni kan) selamat pergi dan selamat kembali ^__^ Souvenier aku jangan lupe ok? <-- sempat lagi tu. Ironi gile (betul ke term ni?) tuan nye blog. Wat orang suspen ikut suka die je. Tapi sendiri suspen tak leh time. Anak sape r ni.. =P

24 comments:

Liyaa Mf said...

Err aku tau aku tak pandai bercite samaada dlm reality or dlm blog. Disebabkan kesedaran aku ngan kelemahan aku tu, masa aku cite psl cite indon tu, aku pikir reti ke aku wat suspens. Aku jwb sendiri, tak reti (sebenarnya aku tak yakin).

Aku pikir if aku cite separuh2 konon2 nak wat suspens, aku rasa cam tak menarek je cite aku tu. Ntah2 aku dpt komen cliche "Wahh cam best je cite ni". Pdhal aku taktau betul ke org tu rasa cam best? -__-

& sbbkan kelemahan aku tu gak, aku taktau ntah ada ntah tak yg tertarek ngan sesatu cite yg aku promote tu. Aku rasa ntah2 takde (tak yakin lagi). Then, aku decide cite je r detail. At least org yg takde kesempatan tgk, automatik tau dah jln cite tu. Tp mmg tak adil bg yg nak tgk kan? Ahaha!

Eh, apsal aku taep panjang lebar nak bela diri ni? Ahaha! Btw, thanks kat blog kau sbb blog kau byk mengajar aku okeyy! Saje nak thanks kat blog bkn thanks pd tuannya. Sbb kau dah malukan aku kat atas tu. Grrrr :P

❤Mrs. Myra❤ said...

terer ar ko..bahasa london, bahasa indon sume ko sapu..:p

aku tak suke suspen2 nie..wat orang berdebar2 je..:p

Lysa said...

cite indon mmg penuh ngn suspen. tu yg best die.buat kite melekat je dgn episod walau dah beratus episod -,- dalam hati kate je taknak tengok last2 tgk jugak. hahaha

Kira Sakura said...

sama la aku suka bg suspen tp tak suka disuspen kan.. kihkihkih

aizamia3 said...

kalau setakat novel boleh lagilah layan suspen nye tu.. tapi kalau cite yang panjang berjela, contoh macam cite Indon.. maafler tak minat.. rasa macam buang masa je tengok.. ;)

psstt: akhirnya akak berjaya ke Setia City Mall.. hahaha..

HeNRieTTa JoSe said...

suspen tu kdg2 sangat best...kdg2 mmg menyakitkan...

Nyue said...

suspense yg best is ok la...yg xbest tu yg xnak..hahahahhaha....

vendoline said...

haha kalau jumpe to last episode..mknenye mmg tak pyabar la ni.hehehe
hjurmmm aku suka jalan cerita tengah2..sebab part tu yg best

missha said...

tak suka disuspenkan..hee..kalau suspen pasal movie or drama,memng trus cari ep last...hehe

sebab tu malas nk tngok drama kat tv..nanti dia habis satu episod,, time tngah suspen..nk tnggu esok rsa lambt lg,.. gram je naanti ..hehe

Unknown said...

perkara yang saspen ni sebenarnya mengantifkan minda sebenarnya, melatih kita untuk berfikir dan berfikir dan berfikir... baru semua sinaps2 bagun, xde yang pengsan mahupun mati...

otak akan semakin aktif dan berjaya.. wah, panjang pulak celoteh saya.. hehe

lama tak berkunjung ke sini, jadi kena tinggalkan komen yang panjang sikit..hehe

Unknown said...

kalau kak is, yang jenis2 bagitau, tapi bila kita tanya dia xmo gitau lagi tu.. aishhh!!! duk memikiaq tu le.. xleh buat apa dah.. xsenang duduk.. kalau malam.. silap2 xleh lana.. *tapi kalau ngantuk sangat tu lena jugak.. kih3

aku HaniAsyira said...

aku bab2 cite mang tak penyabar.. aku akan tgk last dulu.. takpun aku search cite tu baru tgk.. ahaks..

Unknown said...

Hahaha... kalau drama panjang balik2 ada konflik, tak tahan terus jump pegi last episode.. nak tgok ending dia.. puas hati. pastu, drama baru lagi. haha =D

Zehan Ilyana said...

aku rasa cite indon terlalu berjela..aku lebih suka kalau org bagi sinopsis detail habis terus sbb aku malas nak tgk..
kahkahkah..

kira kau dah tak merajuk dgn kawan kau lagi la ya..hehe..

tapi, bila suspen ni mmg akan membuatkan rasa ingin tahu itu sangat tinggi...


aku tak reti nak cite suspen2 ni..

wafiy suzly said...

aku takde komen pasal saspen, cuma suspen ni kdg2 boleh beri harapan palsu.

ghost said...

kau patut try review buku kat Goodreads.

Abu Bagi said...

ku tak suka benda benda suspen ni.. in real kalau orng suka buat benda2 sespn kat aku ras mcm nak lempang je dia..

Liyana Izzati said...

Hmm apa cerita ni? Dah banyak entry yang aku tertinggal ni. Tak tahu nak komeng apa. Novel? aku tak layan sangat tapi semenjak dapat roomate kaki novel ni. Hmm paham paham lah kan.

Hansyirah Takezur said...

curiosity kills the cat bukan kay_are. eh, ke ko cat.

kira bagus la kawan ko tu. xpe, balik nnt sure bnyk kismis+kurma. mohon share. :3

Payeh Kuced said...

suspen.. ko nak tahu ape yg aku nak komen ??

sebenarnya..


biarkan ia menjadi sesuatu yg suspen dlm hidup anda yerr

Unknown said...

heheh..mmg suspen..tp suspen sinetron mmg xleh nak challange la..patutnya leh dpt jawapan aritu..tp terpaksa ditunda berminggu2..adeh

Noor Fatin said...

hahaha aku geram betol kalau cite suspen2 ni. haha nti mst tak tido lena sbb nak tau sgt2 kan. buatnya org tu tunda lagi nak gtau kan. geram2!! haha

Sayidah Nafisah Ruslan said...

saya tak suka suspen.. siyes.

Zubaidah said...

tak habis2 ngan kamen rider

aku pown xleh gak lo ada kwn aku nat tangguh apa yang dye nak bgtw, rse x sdp aty, mmg akn fkir negative je ar, tp bila dah tw kdg2 rse nak lempang pown ada

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates