Wednesday, July 18, 2012

Question From A Lawyer.


Question from a lawyer.. <-- betul ke penggunaan bahase london aku kat situ? A lawyer atau pun the lawyer sebenarnye? Aku memang agak fail grammar ni.. -_- Takpe, pedulikan dulu. Same macam tajuk entri, aku telah mendapat satu soalan dari sorang lawyer. Sume nye disebabkan entri yang aku update semalam. Entri yang paling mendatar tak ingat tu r =P Soalan berbunyi:

"Abang kay, nak komen apa ni pun liyana tak tahu. Tapi untunglah dapat jalan jalan ngan family. Yang part gambar bawah tu apa? Tak paham lahh liyana. Serius. Apa kaitan ngan cerita kat atas pergi jalan jalan tu semua. Cerita sikit. Mohon penjelasan lebar." <-- Note that penggunaan "abang kay" dan "liyana" bertujuan menampakkan unsur mesra alam kat situ. Muntah! =P


Klik untuk dapat diskaun peguam 50% <-- pandai2 aku je ^_^

Kepada yang ingat2 lupe, blogger ni merupakan blogger yang ngan rileks nye cadang name die sendiri mase aku mintak cadangan name tu dalam entri lelepas. Siap bagitau lagi name die yang ade nilai estetika di mana liyana means kelembutan, izzati lak kekuatan. Time kasih aku dapat ilmu baru lagi ari tu =) Blogger ni belum lagi jadi lawyer tapi insyaallah jadi nanti. Ape pun good luck!

Jom menjawab soalan.. mengikut kefahaman aku r. Memang takde kaitan langsung cite kat negeri sembilan ngan gambar sms yang kat bawah tu. Cari macam mane pun tak kan jumpe relation die sebab relation tu tak pernah ada. Ape yang aku wat semalam dan sebelum2 ni adelah something yang aku panggil selingan atau bahase panjang nye cite yang diselitkan sekali dengan cite utama.

Selingan merupakan satu cara yang selalu guna untuk aku bercite tentang sesuatu yang ringkas (tapi kadang2 panjang gak) cuma takde r panjang sangat sampai kne wat entri baru. Cite2 dalam selingan memang tak spesifik dan bese nye memang takde kaitan langsung dengan ape yang aku citekan dalam main entri aku. Aku letak selingan kadang2 untuk mengubah mood entri aku.

Aku kadang2 guna gak selingan untuk introduce sesorang blogger tapi bese nye selingan yang aku wat mencitekan pasal something happen kat hidup aku tapi dicitekan dalam versi yang agak ringkas. Selingan yang aku wat gak kadang2 boleh menjadi sikit cite tambahan atau update terbaru based on entri2 yang pernah aku taip sebelum2 ni. Sebagai contoh nye selingan yang semalam.

Memang aku tak hairan kalau blogger kat atas tu tak faham dan mintak penjelasan berhubung entri aku yang semalam tu. Sebabnye aku notice, blogger tu sendiri agak bz ngan student life die dan maybe blogger tu tak bace entri yang related ngan selingan semalam tu. So kepada blogger tersebut dan blogger2 lain yang tak bape faham selingan semalam, leh klik --> SINI untuk lebih memahami.

So, diharapkan entri ni dapat menjelaskan segalanye. Tak jelas, nasib r weh =P Mesti korang notice penggunaan bahase yang agak sopan dari aku kan <-- sopan r sangat. Sebenarnye akku nak troll je blogger tu tapi masalahnye blogger tu lagi hebat troll orang rase nye. So aku pun batalkan r niat aku dan act inosen je dulu. Ape pun kepada blogger tersebut, bile nak bagi choki choki? =P

Note: Makcik keira suruh cite pasal restoran kolam renang.. nanti aku try =)

Bawah ni contoh selingan tapi panjang ngan tajuk mata aku atau ?? 

Bese nye, kalau aku balik kampung time weekend.. aku akan balik shah alam balik pagi2 buta ari isnin. Tujuan nye sebab leh aku terus pergi keje. Masuk nkve, kuar kat setia alam, dalam 10 minit perjalanan sampai dah ofis. Aku malas balik ahad sebab banyak kete. So cite nye macam ni. Baru pagi selasa ari tu dalam kul 5.30 pagi aku gerak dari umah famili kat silver state tu. Kat belakang kete aku ade pelekat "auto connexion". Satu2 nye pelekat yang ade sebab mase amek kete dah memang terlekat kat situ (cik lawyer2, leh saman tak dorang sebab sukati je tampal pelekat kat kete tu tanpa permision? =P Mase aku drive tu, aku notice something. Pukul 5.30 pagi, for sure gelap lagi kan? Tapi ape yang aku nampak bile aku tengok2 cermin pandang belakang, tulisan "auto connexion" tu tibe2 jadi kaler merah. Bende tu tak lame dalam 4,5 saat je tapi memang aku nampak tulisan tu bertukar kaler. Aku try r drive dekat2 lampu jalan maybe pantulan cahaya tapi memang tak same. Bile aku dekat ngan lampu jalan, cermin belakang aku jadi cerah, tapi mase bende tu jadi cermin belakang aku gelap gile. Tulisan tu je yang bercahaya kaler merah. So apekah itu? Ade teori sains leh jelaskan tak? Mata aku menipu aku atau pun.. hmm


Tulisan tukar kaler 4, 5 saat yang dimaksudkan.. @.@

23 comments:

Kira Sakura said...

ok aku tunggu ko cite pasal restoran tue nanti.. bab tulisan kaler merah tue aku rasa kan dia tulis situ "auto" sbb tue la secara automatiknya dia blh tukar kaler #MemandaiAkuJer :p

missha said...

"cuma takde r panjang sangat sampai kne wat entri baru." <------ rasa macam ada orang pernah buat jer..haha..

*gelak kat diri sndiri.

cuba cek kot ada kelip2 lekat kat sticker tu (?) :)

aizamia3 said...

kalau rasa menda tu mengganggu penglihatan, tanggalkan je..

psstt: akak pulak dari Setia Alam ke NKVE menuju ke office.. kita terbalik.. ;)

Zubaidah said...

mengganggu penglihatan btol, buang je.... hahaha, selingan yg panjang, kesian kat liyana tu dah blur2 dah

Liyana Izzati said...

Hahaha. Apa ni? Diskaun 50%? Pandai pandai kau ajaaa. Haha. Tetiba aku rasa bersalah tanya soalan macam tu kang dah kena. Satu entry kot. Lepas ni aku nak tutup mulut jer. Kalau tak paham apa-apa buat buat paham jer. Haha.

Unknown said...

hehe... pasai cik liyana izzati ni, kak is teringat2 pulak... hehe

mang teringat entri itu (^___^)

NIZAM said...

aku sama pendapat dgn kiera sakura tu. sbb dah namanye auto, so dia akan tukar kaler secara auto sesuka hati. maybe siang tukar kaler lain. esoknya kaler lain. lusenye kaler lain. #secara sainsnye aku taktau la kan kot ada teori pantulan cahaya yang sesuai nk terangkan. :P

Nurul Husna Mohd Hassan said...

mekasih singgah n follow blog saya, datang sini follow balik :)

are_lin@yu said...

hai,ayu nak jmput joni segmen jomlah join..hehe

Cendol said...

oh cendol tau ape itu selingan.anda tau ape itu jelingan?atau julingan?
atau penangan?

Anonymous said...

aduhai, berpeluh KA nak fahamkan N3 ni hehe. Neway tq sudi jgk n follow KA n dah follow u back ye nice no 777 (xde hadiah ke hehe) juga selamat berpuasa ye!

Gdsbnga said...

cepat ah cerita restoran kolam renanggg . tak sabar kehkeh

wafiy suzly said...

itulah mejik, ko mane tau..

vendoline said...

pewwit abg kay.hehehe
sama la busy..dia student aku pon student..tp kalau dh keje nnt asenye pon takde masa nak berblog..time student ni la kan.hehe
ang salu kan buat ebtry untuk blog org lain.bgusnye!

CikTeddyCorner said...

selingan pnjang sngt..haha

HeNRieTTa JoSe said...

Lawyer.....mengingatkan rietta pada suatu peristiwa....

Noor Fatin said...

haa apa benda agaknyaaa tuu. aiyookkkkk :P

Unknown said...

Kalau nak selesaikan guna persamaan apa pun, memang tak dapat relation dia. Hahaha =P

btw, question from a lawyer tu da betul la kot..ataupun the question from a lawyer? haha.

Abu Bagi said...

unsur unsur selingan blh membuatkan reader tak boring dgn entry2 kita..

tpi entry2 kau tak de unsur2 selingan.. sbb tu nampak boring, sodih..uh..

نورعيم said...

mcm buat rumusan karangn pulak. hikhik.

try tanya stiker tu kenapa betukar kaler. kehkeh,

fardhila fawwazy blogspot said...

nasib dh baca entry yg dlu tu..klu x jd xfhm mcm dia..hihi..tp fhm2:)

Liyaa Mf said...

Aku terbaca gak kelmarin yg Liyana tu tanya. Kesian dea leh tak paham, aku rasa nak jawabkan je. Haha! Entry kau mmg byk selingan. Tak heran, sbb kau kan kepoh kan? Byk sgt benda nak ckp kan? :P <-- Gurau je Abg Kay. Hahah! :D

Aku rs takde jwpn lebih terbaek drpd blogger yg kata sticker tu leh tukar kaler secara auto <-- Blogger mana aku lupa, mls nak scroll atas. Aku rasa sticker tu glow in the dark. Hehe

Shila said...

ade makhluk halus ikut ko tu..

hati2 kay..!

ElementOfLife © 2008. Design by :Yanku Templates Sponsored by: Tutorial87 Commentcute
This template is brought to you by : allblogtools.com Blogger Templates